Kolej na kolej

Strona główna » dokumenty archiwalne » Tranzytem z Polski do Polski

Tranzytem z Polski do Polski

Archiwum

Chyba wszyscy wiedzą, że przez międzywojenną Polskę odbywał się ruch tranzytowy z Niemiec do Prus Wschodnich, czyli z Niemiec do Niemiec, głównie na trasie Chojnice-Malbork. Ale mało kto zdaje sobie sprawę, że w tym samym okresie były też pociągi tranzytowe z Polski do Polski…

Kolejowy tranzyt Polska-Polska miał miejsce na płd-wsch końcu kraju w ówczesnych granicach, czyli w województwach stanisławowskim i tarnopolskim. Interesujący nas obszar jest zaznaczony na poniższej mapie, pochodzącej z rozkładu jazdy PKP lato 1938.

Mapa IV okręgu PKP, 1938 rok

W tabeli 421 rozkładu jazdy  są pociągi między Kołomyją a Zaleszczykami, przejeżdżające około 20 km po terytorium rumuńskim. Jest to fragment linii kolejowej z Kołomyi do Husiatyna, zbudowanej w dwóch częściach w latach 1898-99;jest ona czynna do dziś. Trasą tą przejeżdżały m.in. bezpośrednie pociągi z Warszawy do Zaleszczyk.Tabela 421 rozkładu jazdy PKP, lato 1938

 

Tabela 434a podaje połączenia między Kutami a Śniatyniem, gdzie przejazd przez Rumunię to około 40 km. Połączenie to stało się możliwe od 1936 roku, kiedy to otwarto most kolejowo-drogowy przez Czeremosz, łączący polskie Kuty z rumuńską Wyżnicą (Vijnița). Stacja kolejowa w Wyżnicy leży na linii Lwów-Czerniowce, otwartej w 1866 roku i nadal czynnej. Obecnie most jest używany tylko dla ruchu drogowego a w Kutach nie ma stacji kolejowej.Tabela 434a z rozkładu jazdy PKP lato 1938


Wszystkie wymienione tu miejscowości wchodzą obecnie w skład Ukrainy.

Aktualne ukraińskie nazwy miejscowości:

Czerniowce
Husiatyn
Kołomyja
Kuty
Lwów
Stanisławów
Śniatyń
Wyżnica
Zaleszczyki
Czerniwcy (Чернівці)
Gusiatin (Гусятин)
Kołomyja (Коломия)
Kuty (Кути)
Lwiw (Львів)
Iwano-Frankiwsk (Івано-Франківськ)
Sniatyn (Снятин)
Wyżnycia (Вижниця)
Zalyszczyki (Заліщики)

9 Komentarzy

  1. Trochę później, chyba do lat 90 ubiegłego stulecia, pociąg krajowy wyjeżdżał z Polski i wjeżdżał na Ukrainę, by potem znów wjechać do kraju. Za nic nie przypomnę sobie relacji.

    Polubienie

  2. Poprawka: Ustrzyki *Dolne*, nie Górne.

    Polubienie

  3. […] opublikowałem post o tranzycie z Polski do Polski w okresie międzywojennym.  Ale to był ruch lokalny, po jednym pociągu dziennie […]

    Polubienie

  4. Paweł pisze:

    Owszem, jechałem tym pociągiem z Polski do Polski przez Niżankowice, Dobromil i Chyrów w polskie Bieszczady. Dość silne przeżycie, z tym że dla mnie nie tyle była to Ukraina (choć była), ale przede wszystkim wrogi “przyjaciel”, ZSRR. O tym przypominał zaryglowany wagon i żołnierze radzieccy na zewnętrznych schodach każdego wagonu, po obu stronach, pilnujący aby nikt z Polski do tego “raju” nie wyskoczył, ani żadnej papierowej propagandy nie zostawił. Wolno jechał ten pociąg, może jakieś 30 km na godzinę?

    Polubienie

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie na Google

Komentujesz korzystając z konta Google. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie na Facebooku

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Wyloguj /  Zmień )

Połączenie z %s

Ta witryna wykorzystuje usługę Akismet aby zredukować ilość spamu. Dowiedz się w jaki sposób dane w twoich komentarzach są przetwarzane.

Podaj swój adres emailowy by obserwować ten blog i otrzymywać powiadomienia o nowych postach

Dołącz do 70 obserwujących.

%d blogerów lubi to: