Kolej na kolej

Strona główna » Chiny » 3500 pieczątek na Nowym Jedwabnym Szlaku

3500 pieczątek na Nowym Jedwabnym Szlaku

Archiwum

W listopadzie 2015 prezydent Andrzej Duda, w czasie oficjalnej wizyty w Chinach, uzyskał obietnicę włączenia Polski do "Nowego Jedwabnego Szlaku", czyli kolejowego połączenia Chin przez Astanę, Jekaterynburg, Niżny Nowogród, Homel, Brześć do Łodzi gdzie miał powstać hub przeładunkowy do kolejnych krajów Europy. Oferta ta została powtórzona  rok później, podczas wizyty prezydenta Chin XiJinpinga w Polsce. A jak wygląda rzeczywistość pod koniec 2017 roku?

Budowa hubu przeładunkowego utknęła, bo Agencja Mienia Wojskowego zwleka ze sprzedażą terenu potrzebnego na tę inwestycję. Z powodu istniejącego ograniczonego zaplecza rozładunek pociągu towarowego z Chin trwa dwie godziny, ale inspekcja, sortowanie i dystrybucja towarów – kilka dni.

Mimo tego liczba pociągów z Łodzi do Chin rośnie: 100 połączeń w 2014 roku, 460 w 2015, 960 w 2016. Ale dalszy wzrost jest ograniczony przepustowością przejścia granicznego Brześć – Małaszewicze.

Podczas Kongresu Rozwoju Transportu (Łódź, listopad 2017), Jarosław Żak, członek zarządu spedytora Hatrans Sp. z o.o., zwrócił uwagę z jednej strony – na rosnące zapotrzebowanie na przewozy między Chinami a Europą, z drugiej strony – na nieprzygotowanie infrastruktury w Małaszewiczach na przyjęcie tak dużej liczby pociągów.

Początkowo ładunki były przewożone w 14 dni, obecnie zajmuje to do 18 dni. Opóźnienia wynikają w dużej mierze z biurokratycznych procedur. "Wyliczyłem, że dla jednego pociągu konieczne jest zdobycie ok. 3,5 tys. pieczątek na różnych dokumentach" powiedział Jarosław Żak. I dodał: "Tam [w Małaszewiczach] doszliśmy już do ściany".
stacja Małaszewicze

Stacja przeładunkowa Małaszewicze

Opóźnienia w Małaszewiczach spowodowały, że konsorcjum niemiecko-białoruskich firm przewozowych zaczęło przewozić towary między Europą a Chinami przez obwód kaliningradzki.


1 komentarz

  1. […] ale to wymagałoby przeładowania na wagony normalnotorowe. A z tym jest potencjalny problem: przepustowość stacji granicznej w Małaszewiczach. Nie wiem też, czy tranzyt towarów przez terytorium Unii Europejskiej z jednego nie-unijnego […]

    Polubienie

Dodaj komentarz

Ta witryna wykorzystuje usługę Akismet aby zredukować ilość spamu. Dowiedz się w jaki sposób dane w twoich komentarzach są przetwarzane.

Podaj swój adres emailowy by obserwować ten blog i otrzymywać powiadomienia o nowych postach

Dołącz do 122 subskrybenta