Kolej na kolej

Strona główna » kolej » Nowy zabytek kolejowy w Warszawie

Nowy zabytek kolejowy w Warszawie

Archiwum

Mazowieckie Wojewódzki Konserwator Zabytków wpisał do rejestru zabytków żelbetowy zasobnik węglowy do nawęglania parowozów ul. Gniewkowskiej 42 w Warszawie.

Obiekty takie, potocznie zwane „wieżami węglowymi” były powszechnym elementem infrastruktury kolejowej w epoce pary. Służyły do szybkiego zrzucania węgla na tender lokomotywy parowej, który był bezpośrednio za kabiną parowozu. Początkowo wieże węglowe były wykonane głównie z drewna, ale na początku XX wieku zostały w dużej mierze zastąpione konstrukcjami betonowymi.

W pierwszych latach po drugiej wojnie światowej Stany Zjednoczone przekazały Polsce dokumentację wraz z wyposażeniem technicznym wysokowydajnych wież węglowych. Takie obiekty zbudowano w dużych węzłach kolejowych przy parowozowniach Warszawa-Odolany, Kraków-Prokocim, Tarnowskie Góry-Las i Gdynia.

Urządzenie i wyposażenie techniczne sprowadzono statkiem do Gdańska i następnie przewieziono dziewięcioma wagonami do Warszawy. Wieżę wzniesiono na terenie budowanej w tamtym czasie nowoczesnej parowozowni Warszawa-Odolany i oddano ją do eksploatacji w 1951 roku.

W połowie lat 1970-tych zakończono eksploatację wieży ze względu na wycofanie trakcji parowej z normalnej pracy pociągowej. W dalszych latach zasobnik utrzymywano w sprawności technicznej ze względów strategicznych oraz w celu nawęglania parowozów ogrzewczych i prowadzących okazjonalne pociągi specjalne. Pod koniec XX wieku inspektorat Kolejowego Dozoru Technicznego ze względu na znaczne zużycie urządzeń zasobnika oraz przekroczone terminy rewizji zakazał jego dalszej eksploatacji. Wkrótce potem zdemontowano i oddano na złom wszystkie elementy metalowe oraz zasypano wykopy po zdemontowanych taśmociągach, którymi dostarczano węgiel do zasobnika.

Wieża ma wysokość 42 metry i mogła pomieścić 300 ton węgla. Dla porównania: największy polski parowóz Ty51 miał tender o pojemności 20,5 tony.

W kontekście wpisania tego obiektu do rejestry zabytków, warto wspomnieć, że wiele kolei w Stanach Zjednoczonych zdecydowało się zachować wieże węglowe, gdyż zburzenie wielkiego żelbetowego obiektu położonego przy torach kolejowych nie jest sprawą trywialną ani tanią.


6 Komentarzy

  1. picpholio pisze:

    Completely apart from the fact that the demolition costs are very high, I think it is much more important that these types of unique buildings should be preserved for posterity. I had never seen such a coal tower myself, although I still remember the use of steam trains from my youth. We do have two water towers here in Antwerp that served to supply the locomotives with water.
    So it’s a very good thing that this building is protected for the future and thank you for teaching me this all Starszy.

    Polubione przez 1 osoba

  2. marchewa79 pisze:

    Słowo tygodnia „nawęglanie’ 🙂

    Polubienie

    • Nawęglanie i nawadnianie to słowa z żargonu kolejowego z epoki parowozów, a więc nie z ostatniego tygodnia. Na stronie konserwatora zabytków jest „nawęglanie” więc nie mam się z czego usprawiedliwiać.

      Polubienie

      • marchewa79 pisze:

        Ale ja ci się nie każę usprawiedliwiać mnie się po prostu termin podoba. Zapewne 100 lat temu jego znaczenie było jasne i oczywiste ale dziś pytanie „czy nawęgliłeś już lokomotywę” wywołało by pewnie niemałą konfuzję i skojarzenie z owinięciem pojazdu karbonową folią 😉 Nawodnienie podobnie dziś raczej ze sfery fitnesu. Choć idąc tą drogą nawęglanie to termin do zastosowania przy problemach gastrycznych… 😉

        Polubienie

  3. mr Andrzej W pisze:

    To fascynujące, że żelbetowy zasobnik węglowy został wpisany do rejestru zabytków w Warszawie. To istotny krok w zachowaniu dziedzictwa kolejowego i przypomnieniu o epoce pary, która miała ogromne znaczenie dla rozwoju transportu. Historia tego obiektu, który służył do nawęglania parowozów, jest niezwykle interesująca i pokazuje, jak wiele wysiłku wkładano w utrzymanie infrastruktury kolejowej.🚂🏗️🌟

    Polubione przez 1 osoba

Dodaj komentarz

Ta witryna wykorzystuje usługę Akismet aby zredukować ilość spamu. Dowiedz się w jaki sposób dane w twoich komentarzach są przetwarzane.

Podaj swój adres emailowy by obserwować ten blog i otrzymywać powiadomienia o nowych postach

Dołącz do 122 subskrybenta