Brno, największe miasto czeskich Moraw, wybrało zwycięzców międzynarodowego konkursu na nowy główny dworzec kolejowy, który ma powstać na miejscu stacji Brno Dolní, około 1 km na południe od obecnego dworca głównego. Nagrodzony zespół na czele z Benthem Crouwel Architects zaprojektował śmiały i nowoczesny budynek, którego budowa ma być ukończona za 11-14 lat, a którego koszt ocenia się na 1,8 miliarda euro (8,2 miliarda złotych).


Dworzec będzie miał 14 peronów, obok będą przystanki tramwajów i miejskich autobusów, regionalny dworzec autobusowy z czterdziestoma stanowiskami oraz parking dla samochodów i rowerów. Z hali dworca pasażerowie będą mieli widok na odległą o kilometr dwunastowieczną katedrę Piotra i Pawła.

Szklany dach będzie zbierał energię słoneczną. W projekcie uwzględniono wykorzystanie deszczówki, użycie naturalnego światła i wentylacji, natomiast ogrzewanie i chłodzenie będzie dostarczane przez odwracalną pompę ciepła. Zostanie zminimalizowane zużycie betonu zbrojonego, produkcji którego towarzyszy emisja dwutlenku węgla. Podpory dachu, zamiast z betonu, będą zrobione z drewna klejonego krzyżowo.
Polecam obejrzenie dwuminutowego video o tym projekcie. Komentarz jest po angielsku, ale nawet jeśli go się zrozumie tylko częściowo, to rozmach projektu zapiera dech.
Materiały ilustracyjne: Benthem Crouwel Architects
Ciekawsze byłoby rozwiązanie, w którym tramwaje wjeżdżają na dworzec i mają dla siebie skrajny peronz bezpośrednim wyjściem na plac. Tak sobie gdybam, bo nie zagłębiałem się w plan. Ale mnie by się podobałoby.
PolubieniePolubienie
Tak, ja też o tym myślałem ale nie mogłem znaleźć tego w dostępnych materiałach o projekcie .
Daaawno temu tramwaj wjeżdżał z wiaduktu między perony poznańskiego dworca. To tak z cyklu „nic nowego pod słońcem”.
PolubieniePolubione przez 1 osoba
Tak, tak. Pamiętam. A w ogóle to gdzieś jeszcze takie coś jest?
PolubieniePolubienie
Jeśli jest, to ja nic o tym nie wiem….
Najbliższe co mi przychodzi do głowy, to tramwaj pod (w sensie „pod spodem”, a nie „blisko”) dworcem w Krakowie i Manchesterze.
PolubieniePolubienie
No Kraków tak, ale ten niegodny substytut metra się nie liczy 😉
PolubieniePolubienie
This is truly a wonderful project and I was not surprised that this station won the award. This is a real example of what a new city should look like in the future. Any idea when work will start? We have to wait another 14 years before we can admire all this. Thanks for the video – a clearer picture really couldn’t have been done 🙂
PolubieniePolubienie
Sorry, I have no information on the start date for the building work. It’s not clear whether this project will actually be implemented, or this simply is a winning design which will end up in somebody’s desk.
PolubieniePolubienie
Rzeczywiście przyszłościowy. Może powstanie. Ciekawe rozwiązania.
PolubieniePolubienie
Jak widać można ładnie i ekologicznie… Super! Pozdrawiam gorąco, bo u nas znowu leje 🙂
PolubieniePolubione przez 1 osoba
Można, o ile nie skończy się na projekcie….
PolubieniePolubienie
Niesamowity projekt. Patrzenie w przyszłość i dalekowzroczne planowanie z wykorzystaniem nowych możliwości technicznych, a takie chyba jest ( bo do 14 lat) na pewno się powiedzie. Gorzej jak się działa „No…to…robimy”….i za kilka lat rozpadają się kładki i mostki. Wiem, co mówię.
PolubieniePolubione przez 1 osoba
Mnie najbardziej spodobał się ten park wodny z kajakami 😀
PolubieniePolubione przez 1 osoba