Kolej na kolej

Strona główna » Iran » Kolej Trans-Irańska na liście światowego dziedzictwa UNESCO

Kolej Trans-Irańska na liście światowego dziedzictwa UNESCO

Archiwum

Kolej ta została wpisana na listę UNESCO w lipcu 2021. Oficjalne uzasadnienie mówi:

Kolej Trans-Irańska łączy morze Kaspijskie na północnym wschodzie z Zatoką Perską na południowym zachodzie, przekraczając dwa pasma górskie, a także rzeki, wyżyny, puszcze i niziny, oraz cztery strefy klimatyczne. Linia kolejowa o długości 1394 km, której budowę rozpoczęto w 1927 roku a zakończono a 1938, była zaprojektowana w owocnej współpracy między rządem Iranu a 43 wykonawcami z wielu krajów. Linia kolejowa jest godna uwagi ze względu na swoją długość i skalę prac inżynierskich koniecznych do pokonania stromych pochyleń i innych utrudnień. Budowa wymagała wielkich wykopów w górach w niektórych rejonach, zaś dziki teren w innych wymógł budowę 174 dużych mostów, 186 mniejszych mostów i 224 tunele, w tym 11 spiralnych.

Mapa Kolei Trans-Irańskiej (Wikipedia CC BY-SA 3.0)

A oto niektóre techniczne problemy które trzeba było pokonać przy budowie:

  • Naruszone przez prace budowlane źródło zaczęło wymywać sól z wysadu solnego przez który miał przechodzić jeden z tuneli
  • Tunel, który przy rozpoczęciu prac wydawał się przechodzić przez litą skałę, natrafił za złoże gipsu, który zasypywał wywiercony tunel szybciej niż można go było usuwać.
  • Nie dało się zbudować tunelu przez złoże pumeksu. Materiału wybuchowe nie mogły go usunąć, a ręczne narzędzia (kilofy, łopaty) zaklinowywały się w pumeksie.
  • Tunel natrafił na wielką niewidoczną z zewnątrz jaskinię w skale, i w tunelu trzeba było wybudować most.
  • Brakowało wody do produkcji betonu.

Te i inne problemy techniczne zostały rozwiązane i powstała linia kolejową ze spektakularnymi widokami. Można je obejrzeć na przykład w galerii na oficjalnej stronie UNESCO. Poniższe zdjęcie przedstawia wiadukt Veresk, około 150 km na wschód od Teheranu,

Wiadukt Veresk, wysokość 110 m, długość 112 m (źródło: Wikipedia, CC BY 2.0)

A oto dwa filmy pokazujące fragmenty trasy. Pierwszy z nich pokazuje różnorodność krajobrazów i przyrody po południowej i północnej stronie gór Alborz. Na drugim widać pociąg pokonujący kilkusetmetrową różnicę wysokości spiralnymi tunelami.

Kolej Trans-Irańską zbudowano bez udziału kapitału zagranicznego, gdyż ówczesny władca, Reza Szah Pahlawi, nie chciał zwiększać zagranicznego zadłużenia swojego kraju. Fundusze na budowę uzyskano z podatków nałożonych na sprzedaż cukru i herbaty. Nie jest jasne co zwykli Irańczycy o tym rozwiązaniu myśleli, ale wiadomo, że ministrowie którzy sprzeciwiali się budowie kolei, twierdząc, że bardziej użyteczne byłoby budować drogi, ryzykowali oskarżenie o próby zahamowania postępu inspirowane przez Brytyjczyków.

W czasie drugiej wojny światowej Kolej Trans-Irańska była używana dla dostaw amerykańskiego sprzętu wojskowego dla Armii Czerwonej. W roku 1944 przewożono tą droga prawie 6500 ton towarów dziennie.

Zachęcam do przeczytania postu o innych obiektach kolejowych na liście UNESCO.

Reklama

8 Komentarzy

  1. mmzd pisze:

    Niesamowite, szczególnie kiedy się uzmysłowi, kiedy powstało !
    I muzyka w pierwszym filmiku przepiękna

    Polubione przez 3 ludzi

  2. Wow :O
    Czy potrzebujesz dokładniejszą recenzję wpisu od jęknięcia zachwytu? 🙂

    Polubione przez 1 osoba

  3. Ultra pisze:

    Cieszę się, że mogłam zobaczyć surowość i piękno górskich widoków. Zachwycająca podróż po irańskiej ziemi i technicznych rozwiązaniach…
    Niech żyje kolej Trans – Irańska!
    Serdeczności zasyłam

    Polubione przez 1 osoba

  4. kryzab pisze:

    Pojechałabym, a od czasu do czasu mogliby mi puszczać właśnie ten podkład muzyczny.

    Polubienie

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie na Facebooku

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Wyloguj /  Zmień )

Połączenie z %s

Ta witryna wykorzystuje usługę Akismet aby zredukować ilość spamu. Dowiedz się w jaki sposób dane w twoich komentarzach są przetwarzane.

Podaj swój adres emailowy by obserwować ten blog i otrzymywać powiadomienia o nowych postach

Dołącz do 113 obserwujących.
%d blogerów lubi to: