Kolej na kolej

Strona główna » dworzec » Dworzec Warszawa Powiśle

Dworzec Warszawa Powiśle

Archiwum

Dworzec ten, wybudowany w latach 1962–1963, według projektu Arseniusza Romanowicza i Piotra Szymaniaka, obsługuje pociągi jeżdżące po podmiejskich torach linii średnicowej. Równolegle do nich przebiegają tory dalekobieżne, do których nie ma dostępu z Warszawy Powiśle. Widać to na zdjęciu poniżej:

Po lewej stronie tory dalekobieżne, po prawej perony przy torach podmiejskich

Trudno jest zrobić zdjęcie budynku dworca tak. aby było widać nazwę stacji: ciemne litery w cieniu. To jest najlepsze co mi się udało. Może nazwa nie jest zbyt czytelna, ale za to widać obie wieże przy wjeździe na most Poniatowskiego:

W budynku dworca jest to czego można się spodziewać na małej stacji: kasa, automat biletowy, toaleta (skądinąd nieczynna, z drzwiami zastawionymi gustownym parawanem…). Był kiosk spożywczy, a może nawet mała kawiarenka, ale został tylko szyld i zasunięte na głucho rolety.

Kasa biletowa. Na pierwszym planie szyld nieczynnej kawiarni
Automat biletowy sprzedający bilety na pociągi i komunikację miejską
Wejście do (nieczynnej) toalety. Na kartce na górze parawanu jest napis „Awaria”

Po obu stronach pawilonu dworca są schody prowadzące na dwa perony, po jednym na każdy kierunek jazdy. Oto zejście na peron 1 (dla pociągów w kierunku wschodnim). Niewiele się tu zmieniło od chwili wybudowania dworca 🙄😒.

Gdy zejdziemy na peron 1, to za nami widać wlot do tunelu linii średnicowej, a przed nami są perony w całej okazałości:

Zachodni koniec peronu 1. Widać wlot do tunelu średnicowego, a nad torami – budynek dworca
Widok na perony (nr 1 po prawej, nr 2 po lewej) w kierunku wschodnim. Na końcach peronów widać zejścia na drugi koniec stacji

Oba perony mają wejścia z obu końców, z dwóch różnych ulic. To nie jest nic nadzwyczajnego, ale różnica wysokości między tymi ulicami to około 25 metrów, a perony są mniej więcej w połowie tej różnicy. A to dlatego, że stacja jest położona na warszawskiej skarpie*) i jedno wejście jest na górze, a drugie na dole skarpy. Zresztą według pierwotnych planów stacja miała się nazywać Warszawa Skarpa.

Betonowe wiaty w poprzek torów i peronów dziennikarzom opisującym stację kojarzyły się z liśćmi łopianami, albo z faworkami. No cóż, każdy ma swoje skojarzenia. Wiaty mogą się podobać albo nie, ale od deszczu chronią średnio, a od wiatru – wcale..

Oczywiście w reportażu o stacji nie może zabraknąć zdjęć pociągów. Udało mi się zrobić fotkę z dwoma na raz: na peron 1 wjeżdża pociąg linii S2 warszawskiej Szybkiej Kolei Miejskiej do Sulejówka Miłosnej, a po torach dalekobieżnych, „za płotem”, w kierunku przeciwnym, czyli na zachód, jedzie pociąg PKP intercity.

Na peron 1 wjeżdża pociąg SKM Warszawa, po torze za peronem2 przejeżdża pociąg PKP IC

Na wschodnich końcach peronów jest zejście na dolną część skarpy, na skrzyżowanie Alei 3 Maja i ulicy Kruczkowskiego. Schody prowadzące na dół są, delikatnie mówiąc, zaniedbane:

Ale jeśli już zejdziemy na sam dół, to widok się poprawia. Budynek pod okrągłym dachem to oryginalnie był drugi budynek dworca, z kasami biletowymi. Ale już od dawna mieści się tam bar, bardzo popularny wśród młodzieży.

Zdjęcia były robione w połowie kwietnia 2023. Zobaczymy jak długo jeszcze będą aktualne. Kolejarze i władze Warszawy od dawna planują gruntowny remont tunelu średnicowego. Będzie się to wiązało nie tylko z zamknięciem ruchu pociągów na linii średnicowej, ale i z rozkopaniem bardzo ruchliwych Alei Jerozolimskich na kilka lat. Remont ten planowany jest już od około dwudziestu lat i data rozpoczęcia wciąż się przesuwa.

Wiosną 2021 kolejarze podpisali umowę na zaprojektowanie dwóch nowych przystanków, które inwestor zlokalizował przy rondzie de Gaulle’a (róg Al. Jerozolimskich i Nowego Światu) oraz nad Wybrzeżem Kościuszkowskim. Obecny dworzec Warszawa Powiśle, wpisany do rejestru zabytków, ma być wyłączony z obsługi ruchu pasażerskiego, ale ma służyć komunikacji pieszej pomiędzy górnym i dolnym poziomem skarpy warszawskiej. Górny pawilon i zadaszenia peronów mają być poddane gruntownej renowacji. Pożyjemy, zobaczymy….

*) skarpa warszawska: zwyczajowa nazwa wysokiej zachodniej skarpy wiślanej na terenie Warszawy. Biegnie z płd-wsch na płn-zach w odległości od kilkunastu metrów do kilku kilometrów od rzeki. Na odcinku przechodzącym przez śródmiejską część miasta wysokość skarpy to około 25 metrów.


2 Komentarze

  1. dzikie.miasto pisze:

    Jak na mój gust, te budynki i infrastruktura dworca są bardzo ładne.

    Polubione przez 1 osoba

Dodaj komentarz

Ta witryna wykorzystuje usługę Akismet aby zredukować ilość spamu. Dowiedz się w jaki sposób dane w twoich komentarzach są przetwarzane.

Podaj swój adres emailowy by obserwować ten blog i otrzymywać powiadomienia o nowych postach

Dołącz do 122 subskrybenta