Rząd francuski zdecydował, że większość nocnych dalekobieżnych połączeń kolejowych przekazana zostanie prywatnemu operatorowi od 1 lipca 2016, przy czym połączenia te nie będą subsydiowane. W chwili obecnej nocne pociągi prowadzi państwowy przewoźnik SNCF, pod nazwą Lunéa. Połączenia do prywatyzacji to:
- Paris Austerlitz – Cerbère
- Paris Austerlitz – Hendaye (Irun)/Tarbes
- Paris Austerlitz – St Gervais/Bourg St Maurice
- Paris Austerlitz – Nice
- Luxembourg – Nice/Port-Bou,
- Strasbourg – Nice/Port-Bou.
SNCF będzie nadal obsługiwać trasy
- Paris Austerlitz – Briançon
- Paris Austerlitz – Rodez/Latour de Carol
Według rządowych statystyk, liczba pasażerów korzystających z Lunéa zmniejszyła się o 25% od 2011 i pociągi te powodują 25% wszystkich strat, przewożąc tylko 3% wszystkich podróżnych z których każdy efektywnie otrzymuje €100 dopłaty do każdego biletu.
W roku 2007 SNCF zdecydowało zastąpić wszystkie wagony sypialne w nocnych pociągach mniej luksusowymi kuszetkami. Na skutek tego, pasażerowie którzy płacili wyższą cenę za wygodne wagony sypialne, w większości przerzucili się na podróże samolotem lub TGV i nocleg w hotelu w bardziej komfortowych warunkach niż w kuszetce.
Oczywiście pociągi sypialne są znacznie droższe w eksploatacji niż pociągi z miejscami do siedzenia. Typowy wagon sypialny może przewieźć 36 pasażerów, natomiast zwykły wagon – około 70.
[…] w kwietniu francuskie koleje państwowe ogłosiły plany prywatyzacji większości nocnych pociągów. Ostatnio zmieniono zdanie, i pociągi te zostaną zlikwidowane[…]
PolubieniePolubienie
[…]czy nocne pociągi mają przyszłość?? […]
PolubieniePolubienie