Przedstawiciele Kolei Łotewskich (LDz), czeskiego producenta lokomotyw CZ Loko i kanadyjskiej firmy specjalizującej się w ogniwach paliwowych Ballard Power Systems podpisali 11 sierpnia 2016 porozumienie w sprawie budowy lokomotywy zasilanej wodorowymi ogniwami paliwowymi z wykorzystaniem elementów przestarzałej dieslowskiej lokomotywy manewrowej ČME3.
Oczekuje się, że lokomotywa po przebudowie będzie cichsza i spokojniejsza w jeździe, a także nie będzie emitować gazów spalinowych.
Przebudowę wykona LDz ritošā sastāva serviss (Serwis Naprawy Taboru, firma należąca do LDz) według projektu CZ Loko, zaś Ballard Power Systems dostarczy ogniwa paliwowe. W roli doradczej w projekcie weźmie też udział Łotewska Akademia Nauk.
Edvins Berzins, dyrektor generalny Kolei Łotewskich, powiedział: „Lokomotywy napędzane wodorem nie są już naukowym eksperymentem ani futurystyczną mrzonką. Są one rzeczywistością, kombinacją współczesnej technologi i nauk. Wykorzystanie wodoru jako źródła energii to początek ery nowej technologii w sektorze transportowym, charakteryzującej się wydajnym zużyciem energii i mniejszym zanieczyszczeniem środowiska.”
Ogniwa paliwowe są również używane w transporcie kolejowym w innych krajach. Na przykład Alstom Transport ma dostarczyć pociągi z ogniwami paliwowymi dwóm przewoźnikom niemieckim.