Aktualizacja sierpień 2016: akumulatorowe pojazdy EV-E301 już kursują na tej linii.
Pisałem niedawno o próbach pociągu na baterie w Wielkiej Brytanii. Ten pomysł został również przetestowany w Japonii i niebawem wejdzie tam do eksploatacji.
Linia Karasuyama w prefekturze Tochigi to 20-kilometrowa niezelektryfikowana jednotorowa odnoga głównej trasy Tōhoku we wschodniej części największej japońskiej wyspy Honsiu. Obecnie na lini Karasuyama kursują co godzinę spalinowe zespoły trakcyjne, niektóre z nich dojeżdżają do stacji Utsunomiya na zelektryfikowanej trasie Tōhoku.
Przewiduje się, ze od Od połowy marca 2014 te pociągi spalinowe zostaną zostały zastąpione dwuwagonowymi jednostkami z akumulatorami litowo-jonowymi. Prototyp został już przetestowany na tej trasie, osiągając szybkość 100 km/h i pokonując odległość 50 km przy pełnym naładowaniu baterii.
Na podstawie zebranych doświadczeń zbudowano akumulatorowy pojazd EV-E301 zwany „Accum”, składający się z dwóch wagonów motorowych o wszystkich osiach napędnych. Każdy wagon ma akumulatory o pojemności 95 kWh, 99 miejsc siedzących i 265 stojących. Dla zmniejszenia poboru prądu do oświetlenia zastosowano żarówki LED.
Jeden z wagonów ma dwa jednoramienne pantografy, używane w czasie jazdy po zelektryfikowanej części trasy. Na końcowej stacja lini Karasuyama na krótkim kawałku toru będzie zainstalowana elektryczna sieć trakcyjna, aby można było doładować akumulatory w czasie postoju.
Linie Karasuyama i Tōhoku stanowią część Japońskiej Koleji Wschodniej (JR East) o rozstawie torów 1067 mm.