W grudniu 2023, tuż przed Bożym Narodzeniem, otwarto po przebudowie dworzec kolejowy w Pucku. Ma on teraz ceglaną elewację oraz nowoczesne i komfortowe wnętrza z detalami nawiązującymi do historycznego charakteru budynku.
Oryginalny budynek przebudowanego dworca zbudowano w 1928 roku (pierwszy, niezachowany, dworzec powstał w 1898). Oto fotografia od strony peronu z 1940 roku:
Warto wspomnieć, że po ustaleniu granic między Polską, Niemcami a Wolnym Miastem Gdańskiem w 1920 roku stacja w Pucku była najbliżej morza położonym obiektem na polskiej sieci kolejowej, dlatego zbudowano w Pucku tymczasowy port wraz z bocznicą. Pierwszy statek wpłynął do Gdyni dopiero w kwietniu 1923.
Oczywiście inne dworce też są przebudowywane, ale do Pucka mam sentyment po miłym, pełnym słońca pobycie w czerwcu 2021. Zrobiłem wtedy kilka zdjęć dworca, które można będzie porównać ze stanem obecnym. Zacznijmy od widoku od ulicy (skądinąd Dworcowej….)
A teraz widok od strony peronu. Niższy budynek po prawej stronie obu zdjęć to byłe pomieszczenie ekspedycji kolejowej, czyli miejsca gdzie nadawano i odbierano przesyłki przewożone pociągami. Zamiast niebieskiej tablicy z nazwą miejscowości, obecnie jest podświetlony napis na lewym końcu budynku.
Ogromnej zmianie uległo wnętrze dworca. Gdy byłem tam w 2023, pomieszczenie z kasą i poczekalnią było ciemne i brudne; nie zrobiłem zdjęcia bo uznałem że nie warto takiego paskudztwa fotografować. A teraz żałuję, bo byłoby ciekawe porównanie.
Uważam, ze przebudowa puckiego dworca to udana inwestycja. Marzyciel we mnie ma nadzieję, że budynek nie ulegnie szybkiej dewastacji; realista we mnie nie jest tak optymistyczny.
Przeszklony , widny dworzec. Puck zasługiwał na nowy obiekt.
Zasyłam serdeczności
PolubieniePolubienie
Mam nadzieję że w ramach przebudowy zrobiono też porządną ubikację. W 2021 temu celowi służyła osobna drewniana i śmierdząca buda na zewnątrz dworcach. Puck sobie zasłużył i na nową toaletę.
PolubieniePolubienie
The restored station looks very neat Starszy, they have clearly put a lot of work into it. Why do you fear that it might soon fall into disrepair again? Then it would have been a waste of effort and money.
PolubieniePolubione przez 1 osoba
Yes, it certainly would be…. My black thoughts concern first of all pure vandalism (graffiti &c), secondly no maintenance of renewed structure. As to the latter, it’s a common event that there is non-trivial money for a major upgrade, but no funds for a new coat of paint or similar a few years later ☹
PolubieniePolubione przez 1 osoba
I understand Starszy….we see the same thing here often. People are restoring or building new infrastructures and sometimes it only takes weeks before they have sprayed a few cans of paint on it. Some people actually do not deserve that the government is making efforts to beautify the city. Understanding who can understand… there must be a lot of frustrated people walking around and that appears to be the case in all countries.
PolubieniePolubienie
Ogromny plus za zbicie tynków i powrót do oryginalnej cegły. W Toruniu niestety się nie udało z powodu oporu miejskiego konserwatora zabytków (dworzec Toruń Miasto został otynkowany na przyjazd Hallera co miało go „odniemczyć”). Niestety trwający remont nie powrócił do oryginalnego wyglądu. Podobnie nie ma co liczyć na powrót figur mistrzów krzyżackich na most kolejowy.
PolubieniePolubienie
I tak dobrze że nie moście postawili kolekcji figur jotpedwa.
PolubieniePolubienie
Gdyby to oznaczało remont to można by i tak. Póki co zabytkowa i naprawdę ładna brama wjazdowa na most tylko straszy. PLK na w każdej kolejnej perspektywie unijnej rezerwowaną kasę na remont i nieustannie „nie wyrabia się”. Dworce z desperacji remontuje miasto.
PolubieniePolubienie