Z komunikacyjnego punktu widzenia, Bergamo kojarzy się przede wszystkim z lotniskiem położonym o około 50 km od centrum Mediolanu, z którego korzystają tanie linie lotnicze. Ale i entuzjaści transportu szynowego mają tam co obejrzeć.
Linia tramwajowa z Bergamo do Albino została zbudowana na trasie kolei doliny Seriana (ferrovia della Valle Seriana) czynnej w latach 1884 – 1967. Linię tramwajową, po ułożeniu nowych torów, otwarto w kwietniu 2009. Koszt tej inwestycji wyniósł około 150 milionów euro. Linia ma numer T1, są planowane dwie następne, które na razie pozostają tylko na papierze.
Sama dwutorowa linia nie wyróżnia się niczym specjalnym: standardowy rozstaw szyn (1435 mm), zasilanie prądem stałym 750 V. Długość trasy to 12,5 km, jest na niej 16 przystanków. Oto przystanek końcowy Bergamo FS, tuż obok dworca kolejowego. Są tam 3 tory: pierwszy, po lewej stronie zdjęcia; drugi, na którym stoi tramwaj i trzeci, za metalową barierą, używany bardzo rzadko, na co wskazują pordzewiałe tory, co widać na następnym zdjęciu.
Czternaście tramwajów linii T1 zostały wyprodukowane przez AnsaldoBreda, według planów włoskiego biura projektowego Pininfarina, specjalizującego się w projektowaniu m.in samochodów, rowerów, jachtów i pociągów. Kolorystyka i wnętrza zostały wybrane przez Mariuccię Mandelli, bardziej znaną jako projektantkę mody Krizia. Oto zdjęcia:
Każdy tramwaj ma 62 miejsca siedzące i 177 miejsca stojące, co znaczy że 30% pasażerów może jechać na siedząco. Dla porównania: najnowsze warszawskie tramwaje Hyundai model 140N mają tylko 13% miejsc siedzących ☹☹, głównie dlatego że nie ma w nich podwójnych siedzeń.
Tramwaje są dwukierunkowe, jednoprzestrzenne, składające się z pięciu segmentów. Ich długość to 32 metry, a szerokość 2,4 metra. Szybkość maksymalna to 70 km/h; w Bergamo ich szybkość handlowa (tzn. z uwzględnieniem postojów na przystankach) wynosi 25 km/h.
Kartonowe jednorazowe bilety można kupić w okolicznych sklepach i kioskach, za przejazd można też zapłacić bezdotykowo kartą płatniczą lub kredytową (tak jak np. w londyńskim systemie Oyster).
To jest przystanek Bergamo Borgo Palazzo. Jest on w wykopie pod ulicą via Borgo Palazzo. Peron po lewej stronie jest dla tramwajów w kierunku Albino, widać też obudowane schody ruchome prowadzące na ten peron (na drugi peron też można się dostać schodami ruchomymi).
Peron w kierunku centrum Bergamo jest przyozdobiony ceramicznym obrazem o temacie mitologicznym. Postać po lewej to Circe (Kirke) : córka Heliosa, wróżbitka i czarodziejka, jedna z postaci występujących w Odysei. Po prawej jest Hermes: bóg dróg, podróżnych, kupców, pasterzy i złodziei. Zwierzęta i ptaki pomiędzy tymi postaciami pewnie też mają głębokie znaczenie mitologiczne, ale nie podejmuję się interpretacji.
You discovered a pretty spot. Thanks for sharing.
PolubieniePolubione przez 1 osoba
Bergamo is charming. Of course nobody goes there only to admire the tram, but if trams do turn you on, there are interesting rail-related things to see.
PolubieniePolubione przez 1 osoba
Ładnie to wszystko wygląda, oby tylko było rentowne? 🙂
PolubieniePolubione przez 1 osoba
Nie wiem ile firm prowadzących miejski transport publiczny działa bez publicznych pieniędzy. Nie jest to sposób na zrobienie fortuny.
PolubieniePolubione przez 1 osoba
Dzik erymantejski pustoszył okolice Arkadii. Jego eliminacja była jedną z prac Herkulesa. Pod podstacią Łabędzia Zeus uwiódł Ledę córkę Testiosa i Leukipe. Pojawili się z tej namiętności Kastor, Polluks (Dioskurowie , herosi Argonauci), Helena (ta od Wojny Trojańskiej) i Klitamejstra (Agamemnon był od niej poległ) . Jeśli to koza to Almatea , która wykarmiła Zeusa ukrywającego się przed Kronosem na Krecie. W Psa? nie wiem. Cerber miał trzy głowy i wężowy ogon. Ptak jeśli to gęś był atrybutem Afrodyty. A i chodowała je Penelopa. Ale to greckie wytłumaczenie…..
PolubieniePolubione przez 1 osoba
Wiedziałem że znajdzie się ktoś kto to wytłumaczy… Duże dzięki!
PolubieniePolubienie
Nie ma za co. Niech to ktoś teraz przetłumaczy na rzymską mitologię 🙂
PolubieniePolubienie
Beautiful, I really have no other words for it…. both the trams and the station have been designed with the necessary taste. I immediately buy a ticket Starszy 🙂
PolubieniePolubione przez 1 osoba
I suggest you see Città Alta as well 😃
PolubieniePolubione przez 1 osoba
1/4 może jechać na siedząco, a nie 1/3, no proszę
PolubieniePolubienie
Siedzenia bez tapicerki jak tam się kleją w upale? Przypominają remontowe eksperymenty w EN-57 ale tam dodatkowo jak ktoś w lipcu włączył grzejniki to było wesoło.
PolubieniePolubienie
Jak tam byłem to działała klimatyzacja i jak jeździłem to był off-peak, czyli pusto. Ale to był początek czerwca a nie pełnia lata. Nie pojadę tam w sierpniu żeby sprawdzić 🙂
PolubieniePolubienie