Kolej na kolej

Strona główna » kolej » Stare i nowe

Stare i nowe

Archiwum

Znalazłem tę fotografię w jednym z wielu zakurzonych kątów internetu. Jest ona zrobiona na stacji Bołogoje, położonej z dokładnością do kilku kilometrów w połowie linii kolejowej Moskwa – Petersburg.
Zdjęcie jest opublikowane w marcu 2019, więc pewnie pochodzi z tamtego miesiąca i roku.

Parowóz i pociąg dużych prędkości Sapsan na stacji Bołogoje w zimowym krajobrazie

Pociąg po prawej stronie to Sapsan (Сапсан, po polsku: sokół)), rosyjski pociąg dużych prędkości. Rosyjski w sensie że jeździ w Rosji, ale jest on wyprodukowany w Niemczech przez Siemensa.(model Velaro RUS). W maju 2006 rosyjskie koleje państwowe (РЖД) zamówiły osiem takich pociągów wraz z ich utrzymaniem przez 30 lat, za 600 milionów euro. W grudniu 2011 zamówiono dodatkowe osiem pociągów. Kursują one na trasie Petersburg – Moskwa – Niżni Nowogród z prędkościami do 250 km/h.

Po lewej stronie jest parowóz (jakby ktoś miał wątpliwości), o numerze L-5248 (Л-5248). Jak na parowozy to on jest całkiem młody – wyprodukowany w 1955 roku w Woroszyłowgradzkiej Fabryce im. Rewolucji Październikowej (Ворошиловградский завод имени Октябрьской революции). Historyczna i obecna nazwa miasta Woroszyłowgrad to Ługańsk, a fabryka została założona 1896 roku pod nazwą (tu należy wziąć głęboki wdech): „Zakład budowy parowozów rosyjskiego towarzystwa fabryk przemysłu maszynowego Hartmanna w Ługańsku” (Паровозостроительный завод Русского общества машиностроительных заводов Гартмана в Луганске). Fabryka ta nadal działa pod nazwą „Ługańska fabryka lokomotyw spalinowych” (Луганский тепловозостроительный завод Лугансктепловоз).

Ale co ten parowóz pod parą robi na stacji? Otóż w soboty kursują parowe pociągi na około stukilometrowej trasie Bołogoje – Ostaszków i właśnie taki pociąg jest na zdjęciu. Oto promocyjny film z podróży (nazwa pociągu Seliger pochodzi od jeziora nad którym leży Ostaszków):


16 Komentarzy

  1. optymista13 pisze:

    Kiedyś za komuny jechałem ruskimi pociągami aż nad morze Czarne.

    Polubienie

  2. Idzie Wiosna pisze:

    aż dziw bierze, że Rosjanie sami czegoś nie produkują? Poddali się? Uznali, że są gorsi od Siemensa?

    Polubienie

    • Wiesz, prawie identyczny komentarz był na rosyjskim forum gdzie znalazłem tę fotkę. „Potrafiliśmy robić parowozy które jeżdżą do tej pory, ale szybkie pociągi to kupiliśmy od Niemców „

      Polubione przez 1 osoba

      • marchewa79 pisze:

        Na National Geographic był kiedyś dokument o radzieckiej fabryce lokomotyw. Akurat wtedy byłem krótko po wycieczce w jednej z naszych fabryk lokomotyw. Otóż w Rosji proces „ożenku” podwozia z nadwoziem odbywał się tak że wjeżdżało podwozie, zjeżdżało nadwozie po czym wkraczała ekipa „dopasowująca” z pilnikami i młotkami i po kilku godzinach roboty góra była dokręcona do dołu. Co daje jakie takie pojęcie o skali tolerancji produkcyjnych. I innych „tolerancji”. A lokomotywa był szczególna na urodziny Putina.
        W PL ten sam proces zajmował 10 min i nie wymagał użycia ani młotka ani pilnika.
        Czy to odpowiada na wasze pytanie „dlaczego”?

        Polubione przez 1 osoba

      • Idzie Wiosna pisze:

        hi. kolej jest bardziej wymagające niż loty w kosmos?

        Polubienie

  3. picpholio pisze:

    Great to see the modern and old technology side by side. Siemens has won a nice contract with the „Sapsan” 🙂
    My preference is for the beautiful steam locomotive, which is pure nostalgia.
    The video is very impressive to watch.
    Thanks for sharing.
    Regards,
    Rudi

    Polubione przez 1 osoba

  4. Agatheb2k pisze:

    Gwiezdne pociągi, choć są piękne, mrożą mi kręgosłup.

    Polubione przez 1 osoba

  5. Lucia pisze:

    Piękne zdjęcie. Pole do wyobraźni.

    Polubione przez 1 osoba

  6. kryzab pisze:

    Fotka kolejowa z duetem lokomotyw mroźna!! Przejechałabym się jednak i jednym, i drugim pociągiem, a co mi tam!

    Polubione przez 2 ludzi

  7. Karolkowy świat pisze:

    Moim największym marzeniem jest podroz przez Rosję koleją Transsyberyjską. A jeszcze jak jest możliwość tak pięknym parowozem to już jest to szczyt marzeń, nawet jeżeli to ma być tylko 100km

    Polubienie

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie na Facebooku

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Wyloguj /  Zmień )

Połączenie z %s

Ta witryna wykorzystuje usługę Akismet aby zredukować ilość spamu. Dowiedz się w jaki sposób dane w twoich komentarzach są przetwarzane.

Podaj swój adres emailowy by obserwować ten blog i otrzymywać powiadomienia o nowych postach

Dołącz do 105 obserwujących.

%d blogerów lubi to: