Jak zwykle na pytanie „która trasa z A do B jest najlepsza” odpowiedź jest: „to zależy”. No więc rozwińmy tę enigmatyczną poradę…
Do wyboru są trzy kolejowe trasy, nazwijmy je umownie „Gotthard”, „Simplon” i „Bernina”.
Na trasie „Gotthard”, pod przełęczą Świętego Gotarda, jest codziennie siedem międzynarodowych pociągów EuroCity między Zurychem a Mediolanem, plus jeden z Bazylei do Mediolanu. Są też liczne wewnętrzne połączenia miedzy Zurychem i Bazyleą a Locarno i Lugano. Siedząc po prawej stronie pociągu ma się pocztówkowe widoki na Jezioro Czterech Kantonów na tle którego coraz bliżej ukazują się łańcuchy górskie. Niestety otwarcie 57-kilometrowego tunelu bazowego Świętego Gotarda w 2016 roku znacznie zmniejszyło widokową atrakcyjność dalszej części trasy, aczkolwiek znacząco skróciło czas przejazdu.
„Simplon” to oczywiście trasa przez tunel pod przełęczą Simplon. Codziennie kursują tamtędy cztery pociągi EuroCity z Genewy do Mediolanu i trzy pociągi EuroCity z Bazylei do Mediolanu. Nie jest to najbardziej widowiskowy przejazd, bo najładniejsze odcinki omija się tunelami . Trasy z Genewy i Bazylei łączą się w Brig, a dalej jest 20-kilometrowy tunel simploński do Iselle we Włoszech. Jadąc z Genewy ma się piękne widoki z północnego brzegu Jeziora Genewskiego, za to na niezbyt ciekawej drodze z Bazylei przez Berno do Brig podziwianie krajobrazu psuje dodatkowy 34-kilometrowy tunel Lötschberg. Gdy już się wyjedzie z tunelu simplońskiego po stronie włoskiej, po drodze do Mediolanu są ładne widoki na Lago Maggiore – warto zająć miejsce po lewej stronie pociągu.
Dla tych, którzy cenią widoki znacznie wyżej niż czas, trasa „Bernina” jest bezkonkurencyjna. Nazwa odnosi się do Berninagruppe, pasma górskiego w Alpach Wschodnich. Jeśli chcesz przejechać pociągiem przez Alpy, a nie pod Alpami, wsiądź w pociąg wąskotorowej (1000 mm) Kolei Retyckiej (Rhätische Bahn) na trasie z St Moritz w Szwajcarii do Tirano we Włoszech. Lokalne pociągi jeżdżą co godzinę w ciągu dnia , są też szybsze luksusowe kursy Bernina Express z Chur, za dodatkową opłatą, Na trasie jest 55 tuneli, 196 mostów, pochylenie torów sięga 7%. a najwyższy punkt to 2253 metrów nad poziomem morza. Ta trasa nie oferuje bezpośredniego połączenia między większymi szwajcarskimi miastami a Mediolanem. W Tirano trzeba się przesiąść na pociąg dojeżdżający do Mediolanu w około godzinę.
A oto porównanie przybliżonych czasów przejazdów z Zurychu do Mediolanu:
„Gotthard” 3 godziny 45 min
„Simplon” 4 godziny 15 min
„Bernina” 10 godzin
Czy trasa „Bernina” jest warta ponad dwukrotnie dłuższej podróży? Wybór należy do Ciebie….