Kolej na kolej

Strona główna » Alpy » Pociągiem ze Szwajcarii do Włoch – którą trasą?

Pociągiem ze Szwajcarii do Włoch – którą trasą?

Archiwum

Jak zwykle na pytanie „która trasa z A do B  jest najlepsza” odpowiedź jest: „to zależy”.   No więc rozwińmy tę enigmatyczną poradę…

Do wyboru są trzy kolejowe trasy, nazwijmy je umownie „Gotthard”, „Simplon” i „Bernina”.

Na trasie „Gotthard”, pod przełęczą Świętego Gotarda, jest codziennie siedem międzynarodowych pociągów EuroCity między Zurychem a Mediolanem, plus jeden z Bazylei do Mediolanu. Są też liczne wewnętrzne połączenia  miedzy Zurychem i Bazyleą a Locarno i Lugano. Siedząc po prawej stronie pociągu ma się pocztówkowe widoki na Jezioro Czterech Kantonów na tle którego coraz bliżej ukazują się łańcuchy górskie. Niestety otwarcie 57-kilometrowego tunelu bazowego Świętego Gotarda w 2016 roku znacznie zmniejszyło widokową atrakcyjność dalszej części trasy, aczkolwiek znacząco skróciło czas przejazdu.

 

„Simplon” to oczywiście trasa  przez tunel pod przełęczą Simplon. Codziennie kursują tamtędy cztery pociągi EuroCity z Genewy do Mediolanu i  trzy pociągi EuroCity z Bazylei do Mediolanu. Nie jest to najbardziej widowiskowy przejazd, bo najładniejsze odcinki omija się tunelami . Trasy z Genewy i Bazylei łączą się w Brig, a dalej jest 20-kilometrowy tunel simploński do Iselle we Włoszech. Jadąc z Genewy ma się piękne widoki z północnego brzegu Jeziora Genewskiego, za to na niezbyt ciekawej  drodze z Bazylei przez Berno do Brig podziwianie krajobrazu psuje dodatkowy 34-kilometrowy tunel Lötschberg.  Gdy już się wyjedzie z tunelu simplońskiego po stronie włoskiej, po drodze do Mediolanu  są ładne widoki na Lago Maggiore – warto zająć miejsce po lewej stronie pociągu.

 

Dla tych, którzy cenią widoki znacznie wyżej niż czas, trasa „Bernina” jest bezkonkurencyjna.  Nazwa odnosi się do Berninagruppe, pasma górskiego w Alpach Wschodnich.  Jeśli chcesz przejechać pociągiem przez Alpy, a nie pod Alpami, wsiądź w pociąg wąskotorowej (1000 mm) Kolei Retyckiej (Rhätische Bahn) na trasie z St Moritz w Szwajcarii  do Tirano we Włoszech. Lokalne pociągi jeżdżą co godzinę w ciągu dnia , są też szybsze luksusowe kursy Bernina Express  z Chur, za dodatkową opłatą, Na trasie jest  55 tuneli, 196 mostów, pochylenie torów sięga 7%. a najwyższy punkt to 2253 metrów nad poziomem morza. Ta trasa nie oferuje bezpośredniego połączenia między większymi szwajcarskimi miastami a Mediolanem.  W Tirano trzeba się przesiąść na pociąg dojeżdżający do Mediolanu w  około godzinę.

A oto porównanie przybliżonych czasów przejazdów z Zurychu do  Mediolanu:
„Gotthard” 3 godziny 45 min
„Simplon” 4 godziny 15 min
„Bernina” 10 godzin

Czy trasa „Bernina” jest warta ponad dwukrotnie dłuższej podróży?  Wybór należy do Ciebie….

 


Dodaj komentarz

Ta witryna wykorzystuje usługę Akismet aby zredukować ilość spamu. Dowiedz się w jaki sposób dane w twoich komentarzach są przetwarzane.

Podaj swój adres emailowy by obserwować ten blog i otrzymywać powiadomienia o nowych postach

Dołącz do 122 subskrybenta