Kolej na kolej

Strona główna » Dania » Rozpoczęto budowę kolejowo-drogowego tunelu między Niemcami a Danią

Rozpoczęto budowę kolejowo-drogowego tunelu między Niemcami a Danią

Archiwum

Tunel pod bałtycką cieśniną Fehmarn (niemiecka nazwa to Fehmarnbelt, a duńska to Femern Bælt) , miedzy wyspami Lolland (Dania) i Fehmarn (Niemcy) stworzy najkrótsze połączenie drogowe i kolejowe między Hamburgiem a Kopenhagą.

Król Danii, Fryderyk X, w czasie inauguracji budowy tunelu

Plany budowy mostu drogowo-kolejowego na tej trasie pojawiły się już podczas 2. wojny światowej, gdy Dania była pod okupacja niemiecką. W 1963 roku zbudowany jedynie most z wyspy Fehmarn na stały ląd i uruchomiono kolejowy prom z Puttgarden (DE) do Rødby (DK). Od początku lat 1990-tych rządy Danii oraz Szwecji zabiegały o połączenie mostem lub tunelem na tym odcinku, a w 1994 Komisja Europejska uznała przeprawę przez cieśninę Fehmarn za priorytetową dla sieci transeuropejskiej.

Mapa cieśniny Fehmarn. Na czerwono zaznaczono trasę tunelu

Po wielu protestach, zwłaszcza po stronie niemieckiej, postanowiono zbudować tunel zamiast mostu ze względu na mniejsze oddziaływanie tunelu na środowisko oraz mniejszą podatność na warunki pogodowe, głównie wiatr. Tunel ma zostać wykonany poprzez zatopienie 89 prefabrykowanych betonowych elementów w wykopie na dnie cieśniny i przykryciu kilkumetrową warstwą ochronną ze żwiru i piasku. Tunel będzie miał długość 17,6 km.

17 czerwca 2024 duński król Fryderyk X wziął udział w uroczystości oddania do użytku pierwszego betonowego segmentu tunelu. Segmenty te produkowane są w Roedbyhavn on wyspie Lolland

Prefabrykowane betonowe segmenty będą miały prostokątny przekrój o szerokości 42 m, wysokości 9 m i długości 217 m. Każdy z nich będzie ważył 73 tysiące ton. W czasie transportu z fabryki do miejsca zanurzenia końce segmentu będą zamknięte tymczasowymi przegrodami, które zostaną usunięte po zatopieniu segmentu. W tunelu znajdą się dwa tory kolejowe, dwie dwupasmowe jezdnie z pasami awaryjnymi, a także korytarz ewakuacyjny.

Oto video przedstawiające technikę budowy tunelu:

Oczekuje się, że po zakończeniu budowy, planowanym na 2029, czas przejazdu samochodem przez tunel będzie dziesięć minut, a pociągiem – siedem minut. Czas podróży pociągiem z Hamburga do Kopenhagi zmniejszy się do 2h 30min, o dwie godziny krócej niż obecnie.

Część kolejowa tunelu będzie zelektryfikowana prądem 25kV 50Hz co jest standardem w Danii. Po niemieckiej stronie to zasilanie zostanie przedłużone o 2 kilometry za koniec tunelu, gdzie nastąpi zmiana na niemiecki system 15kV 16⅔Hz.

Koszt tunelu to prawie 5 miliardów euro. Budowę finansuje Dania, która ma zamiar odzyskać te pieniądze pobierając opłaty za korzystanie z tunelu.

Warto wspomnieć, że kolejowy tunel pod Bosforem w Stambule został zbudowany podobną techniką, ale jest znacznie krótszy (1,3 km).


3 Komentarze

  1. Ultra pisze:

    Świat przybliża się do ludzi.
    Zasyłam serdeczności

    Polubienie

  2. salmiaki pisze:

    Inwestycja robi wrażenie!

    Polubienie

  3. optymista13 pisze:

    Jeśli jest zapotrzebowanie, to jak najbardziej!

    Polubione przez 1 osoba

Dodaj komentarz

Ta witryna wykorzystuje usługę Akismet aby zredukować ilość spamu. Dowiedz się w jaki sposób dane w twoich komentarzach są przetwarzane.

Podaj swój adres emailowy by obserwować ten blog i otrzymywać powiadomienia o nowych postach

Dołącz do 124 subskrybenta