Kolej na kolej

Strona główna » dworzec » Marmaray: tunel pod Bosforem

Marmaray: tunel pod Bosforem

Archiwum

Wszystko się zaczęło od planów budowy kolei z Berlina do Bagdadu…
Budowa odcinka od Stambułu do Bagdadu (2019 km) rozpoczęła sie w 1888 roku, do Ankary linia dotarła w 1892, a do Konyi w 1896. Przeszkody geograficzne i polityczne spowodowały duże opóźnienia w budowie dalszych odcinków. Stambuł został połączony koleją z Bagdadem dopiero w 1940 roku.

Oczywiście w marzeniach o linii Berlin-Bagdad musiano się zastanawiać nad sposobem przekroczenia Bosforu, między europejską a azjatycką częścią Stambułu. Szerokość cieśniny w tym miejscu to około 3 kilometry. Zastosowano jedyne rozwiązanie technicznie możliwe pod koniec XIX wieku: wybudowano dworzec Sirkeci na brzegu europejskim i Haydarpaşa na brzegu azjatyckim, z towarowym promem kolejowym łączącym obie stacje. Dla ruchu pasażerskiego musiały wystarczyć zwykłe pasażerskie promy między obiema częściami miasta, pokonujące dystans między dworcami w około godzinę.

Plany budowy tunelu pod Bosforem sięgają 1860 roku, ale przez wiele lat były one niewykonalne. Dopiero w 1980 roku podjęto decyzję o budowie tunelu. Dwukrotnie przeprowadzano studia wykonalności tunelu, które wykazywały celowość budowy.

Porozumienie z Japońskim Bankiem Współpracy Gospodarczej, zawarte w 1999 roku, zagwarantowało kredyt w wysokości zaledwie 35% kosztów. Pozostałe koszty pokryje kredyt z Europejskiego Banku Inwestycyjnego. Inwestycja ta będzie kosztować 2,5 mld euro.

Tunel i kompleksowy plan przebudowy podmiejskiej sieci kolejowej w Stambule otrzymał nazwę Marmaray, będacą połączeniem nazwy Morza Marmara i tureckiego słowa ray czyli kolej.

Cała podziemna linia kolejowa będzie miała 13,6 km długości, z czego na tunel pod Bosforem przypada 1,4 km.

Mapa projektu Marmaray

Mapa projektu Marmaray

Cześć podmorska składa się z 11 betonowych sekcji zanurzonych 56 metrów poniżej poziomu morza i pokrytych prawie pięciometrową warstwą ziemi. Sekcje tunelu budowane były na lądzie. Końce każdej sekcji (8 o długości 135 m, 2 po 98.5 m i jedna 110 m) były zaślepiane, po czym sekcję spuszczano pod wodę. W dnie morskim wykonywano się wykop, nad który nasuwano sekcję tunelu, którą następnie zalewało się wodą, by osadzić ją na dnie. Następnie spawacze zespawali pod wodą poszczególne sekcje tunelu, po czym wypompowano wodę i usunieto ściany grodziowe.

Jest to najgłębszy na świecie podmorski tunel wykonany metodą zatapiania gotowych segmentów.4 sierpnia 2013 roku turecki premier Erdoğan przejechał pierwszym próbnym pociągiem pod Bosforem, z azjatyckiej części Stambułu do europejskiej i z powrotem.


4 Komentarze

  1. […] Na razie końcową stacją w Stambule jest Pendik, przedmieście po azjatyckiej stronie Bosforu, skąd dojazd do centrum miasta zajmuje dwie godziny.  Nie wiadomo kiedy to połączenie zacznie korzystać z kolejowego tunelu pod Bosforem. […]

    Polubienie

  2. […] W sierpniu 2016 otwarto most kolejowo-drogowy nad Bosforem […]

    Polubienie

  3. […] Więcej pociągów… Marmaray: tunel pod Bosforem… […]

    Polubienie

  4. […] Tunel Marmaray został otwarty dla lokalnych pociągów w październiku 2013. Pełny nowy kolejowy korytarz łączący europejską i azjatycką część Stambułu został udostępniony w marcu 2019, oferując dalekobieżne i towarowe połączenia między tymi dwoma kontynentami. […]

    Polubienie

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie na Google

Komentujesz korzystając z konta Google. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie na Facebooku

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Wyloguj /  Zmień )

Połączenie z %s

Ta witryna wykorzystuje usługę Akismet aby zredukować ilość spamu. Dowiedz się w jaki sposób dane w twoich komentarzach są przetwarzane.

Podaj swój adres emailowy by obserwować ten blog i otrzymywać powiadomienia o nowych postach

Dołącz do 70 obserwujących.

%d blogerów lubi to: