Kolej na kolej

Strona główna » kolej » Uruchomimy nowe pociągi międzynarodowe. Ale na razie nie ma wagonów.

Uruchomimy nowe pociągi międzynarodowe. Ale na razie nie ma wagonów.

Archiwum

Lokomotyw zresztą też nie ma….

Na konferencji „Kolejowe przejścia graniczne” (Warszawa, 21 czerwca 2022) przedstawiciele Ministerstwa Infrastruktury stwierdzili, że w grudniu 2023 resort planuje uruchomienie następujących połączeń:

  • Paryż/Bruksela – Berlin – Warszawa (pociąg nocny)
  • Warszawa – Kraków – Wiedeń – Monachium (pociąg nocny)
  • Praga – Wrocław – Gdynia (pociąg nocny i dzienny)
  • Warszawa – Kowno (pociąg dzienny), skomunikowany z połączeniem do Wilna
  • (od 2025) Berlin – Szczecin – Koszalin – Trójmiasto – Olsztyn

Tę świetlaną perspektywę przygasił rzecznik ministerstwa infrastruktury Szymon Huptyś, który przypomniał, że wiceminister infrastruktury Andrzej Bittel w 2021 podpisał list intencyjny w sprawie rozwoju szybkich oraz nocnych międzynarodowych kolejowych przewozów pasażerskich w Europie, tj. Trans Europe Express (TEE 2.0). Ale list intencyjny to tylko wstępna deklaracja zamierzeń, bez mocy prawnej, a dodatkowo w tym liście nie ma konkretnych dat.

A konkretnie, Szymon Huptyś napisał:

Plan rozwoju połączeń stanowi (…) wstępną koncepcję. Nie jest zapowiedzią uruchomienia konkretnych usług w określonych terminach. Nie został określony sposób finansowania koncepcji połączeń międzynarodowych, ale istnieje potrzeba jak najszybszego uruchomienia dodatkowych źródeł finansowania zakupu taboru kolejowego do relacji międzynarodowych, np. z wykorzystaniem środków unijnych

Chodzi o to, że obecnie PKP Intercity nie ma taboru do obsługi dodatkowych pociągów międzynarodowych. Brakuje lokomotyw i wagonów, których nie starcza nawet do obsługi krajowych relacji. Duża część w miarę nowoczesnych wagonów serii Z nie jest naprawiana, bo od 2020 roku nie można znaleźć wykonawcy. Nowe wagony serii 175A z FPS (dawny Cegielski, Poznań), choć mają być homologowane (dopuszczone do użycia) w sąsiednich krajach, nie zachwycają komfortem. Na homologację nowych dziesięciu lokomotyw Griffin, producent (Newag, Nowy Sącz) ma termin aż do 2026 roku. Do tego czasu PKP Intercity nie będzie mieć żadnych nowych pojazdów, zdolnych wyjechać poza Polskę.


12 Komentarzy

  1. kryzab pisze:

    Kolejne obiecanki – cacanki, nic nowego.

    Polubione przez 2 ludzi

  2. jalu66 pisze:

    Jaja jak berety. Z jednej strony dokładne relacje nowych pociągów i obietnice, a po chwili: „póki co, to niemożliwe”

    Polubione przez 1 osoba

  3. Panodespresso pisze:

    Za PRLu było popularne powiedzenie „Gdybyśmy mieli blachę to byśmy robili konserwy ale nie mamy mięsa”

    Polubione przez 2 ludzi

  4. Idzie Wiosna pisze:

    ambitne plany…

    Polubione przez 1 osoba

  5. picpholio pisze:

    Oeps…. small problem 🙂

    Polubienie

  6. miedzianagora pisze:

    „Wstępna koncepcja” – czyli tak sobie tylko mówimy, bez żadnych konkretów.

    Polubione przez 1 osoba

Dodaj komentarz

Ta witryna wykorzystuje usługę Akismet aby zredukować ilość spamu. Dowiedz się w jaki sposób dane w twoich komentarzach są przetwarzane.

Podaj swój adres emailowy by obserwować ten blog i otrzymywać powiadomienia o nowych postach

Dołącz do 122 subskrybenta