Kolej na kolej

Strona główna » ekologia » Więcej wagonów dla rowerów w PKP IC, ale nieprędko

Więcej wagonów dla rowerów w PKP IC, ale nieprędko

Archiwum

Pasażerowie PKP InterCity (PKP IC) coraz chętniej przewożą pociągami rowery. Bardzo istotnym ograniczeniem tej formy transportu jest brak zaadoptowanych wagonów. To się ma zmienić, ale na pewno nie w tym roku, a w bardzo optymistycznym wariancie: w wakacje 2022.

Zarząd PKP IC ogłosił w końcu przetarg na wykonanie gruntownego remontu i modernizacji (w kolejomowie to naprawa na 5. poziomie utrzymania) czternastu wagonów typu 609A. Były one zbudowane w latach 1981-82 jako wagony osobowe 2 klasy z przedziałem bagażowym, który później zamieniono na przestrzeń do przewozu rowerów. W chwili obecnej są sprawne jedynie dwa takie wagony.

wagon typu 609A do przewozu rowerów,  przed modernizacją
Wagon typu 609A przed modernizacją

Wiemy jak będą wyglądały zmodernizowane wagony. Będzie można nimi przewieźć 36 rowerów, czyli tyle ile obecnie, ale zmieni się układ wnętrza, które będzie pozbawione kłopotliwego korytarza. Wieszaki mają być przystosowane do rowerów z kołami 29 cali.oraz do przewozu dwóch tandemów. Pod częścią wieszaków będą rozkładane siedzenia, których będzie można użyć, gdy rowery nie będą zawieszone. Oprócz miejsc na rowery będą stelaże do przewozu 10 par nart i 10 desek snowboardowych

Przestrzeń dla pasażerów będzie bezprzedziałowa (jak na poniższym schemacie). Będą w nich toalety, klimatyzacja, wifi, ładowarki USB, monitoring, i system informacji pasażerskiej.

Zostaną udostępnione dwuskrzydłowe drzwi w połowie długości wagonu, które obecnie, z niejasnych przyczyn, są trwale zamknięte. W drzwiach mają być zainstalowane rampy, które ułatwią załadunek rowerów.

Przykładowe rozplanowanie zmodernizowanego wagonu 609A

PKP IC wymaga zakończenia modernizacji wszystkich 14 wagonów nie później niż 18 miesięcy od dnia udzielenia zamówienia, z tym że pierwszy wagon ma być gotowy w 280 dni po podpisaniu umowy. Biorąc pod uwagę, że otwarcie ofert odbędzie się 10 sierpnia 2021, daje to tylko minimalne szanse, że pierwsze przebudowane rowerowe wagony wyjadą w wakacje 2022.


8 Komentarzy

  1. Lucia pisze:

    Trzeba powiedzieć „lepiej późno niż wcale.” 😄

    Polubione przez 1 osoba

  2. Ultra pisze:

    Super, tyle że u nas nic nie będzie prędko.
    Serdeczności

    Polubienie

  3. picpholio pisze:

    Let’s hope they are on the rails next year 🙂

    Polubione przez 1 osoba

  4. optymista13 pisze:

    W tym kraju wszystko 50 lat za Murzynami.

    Polubienie

  5. kryzab pisze:

    Czy ten wagon 609 A – stoi sobie gdzieś na stacji ( czy bocznicy?) Dolnego Sląska? Te skały…

    Polubienie

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie na Google

Komentujesz korzystając z konta Google. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie na Facebooku

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Wyloguj /  Zmień )

Połączenie z %s

Ta witryna wykorzystuje usługę Akismet aby zredukować ilość spamu. Dowiedz się w jaki sposób dane w twoich komentarzach są przetwarzane.

Podaj swój adres emailowy by obserwować ten blog i otrzymywać powiadomienia o nowych postach

Dołącz do 97 obserwujących.

%d blogerów lubi to: