Tłuszcz to ośmiotysięczne miasteczko, około 35 km na płn-wsch od Warszawy. Kolej dotarła do tej miejscowości w grudniu 1862 roku (wówczas była to wioska z około 200 mieszkańcami), gdy otwarto Kolej Warszawsko-Petersburską (Petersburg – Psków – Wilno – Grodno – Białystok – Łapy – Warszawa). Obecnie to część Rail Baltica, ambitnego projektu kolei normalnotorowej, która ma w bliżej nieokreślonym terminie połączyć Warszawę z Wilnem, Rygą, Tallinem a może nawet z Helsinkami.
Najstarsze kolejowe zdjęcia ze stacji Tłuszcz jakie udało mi się znaleźć w internecie są poniżej. Przedstawiają wieże ciśnień, służące do zaopatrywania parowozów w wodę: prowizoryczną i stałą.
Kiedy (i czy) projekt Rail Baltica zostanie ukończony, to wróżenie z fusów, ale przynajmniej na terenie Polski linia kolejowa i stacje są powoli modernizowane. Dworzec w Tłuszczu został wybudowany na nowo. Nowy budynek dworca oddano do użytku 25 kwietnia 2024. Oto on:
Hala nowego dworca wygląda typowo: ławki, kasy biletowe. Klimatyzacja mogłaby być lepsza, co trudno pokazać na zdjęciu 😀
![](https://kolejblog.wordpress.com/wp-content/uploads/2024/06/p1020860s.jpg?w=800)
Architektonicznie ten budynek mnie nie zachwyca. Od strony peronów jest ok, ale od strony miasta przypomina wielki grobowiec z czarnego granitu. No cóż, uroda czy jej brak to kwestia gustu, ale od strony praktycznej jest to poprawa w stosunku do starego dworca.
Ten poprzedni budynek jest oddalony o jakieś 30 metrów od torów. Nadal stoi i obecnie większość budynku jest zajęta przez sklepy czy magazyny.
![](https://kolejblog.wordpress.com/wp-content/uploads/2024/06/p1020917a_crop.jpg?w=780)
![](https://kolejblog.wordpress.com/wp-content/uploads/2024/06/p1020858_crop.jpg?w=742)
Na ścianie starego dworca są dwie tablice, upamiętniające ważne wydarzenia z kolejowej historii Tłuszcza: uruchomienie Kolei Warszawsko-Petersburskiej i gruntowną przebudowę stacji w ramach projektu Rail Baltica finansowaną z funduszy europejskich.
A jednak nowe wchodzi na dworce kolejowe. Dworce pięknieją, nie są to już poczekalnie na przeczekanie, a bardziej funkcjonalne pomieszczenia, w których przyjemnie czeka się na spóźniony pociąg.
Zasyłam serdeczności
PolubieniePolubione przez 1 osoba
Jeszcze przyjemniej czekałoby się na pociągi jadące o czasie…
PolubieniePolubione przez 1 osoba
Skąd to zamiłowanie do luksusów?
PolubieniePolubienie
W moim mieście też pojawiła się informacja o modernizacji dwóch dworców. Kolej bogata jest!
PolubieniePolubienie