Kolej na kolej

Strona główna » dworzec » Stacja Tłuszcz: stare i nowe

Stacja Tłuszcz: stare i nowe

Archiwum

Tłuszcz to ośmiotysięczne miasteczko, około 35 km na płn-wsch od Warszawy. Kolej dotarła do tej miejscowości w grudniu 1862 roku (wówczas była to wioska z około 200 mieszkańcami), gdy otwarto Kolej Warszawsko-Petersburską (Petersburg – Psków – Wilno – Grodno – Białystok – Łapy – Warszawa). Obecnie to część Rail Baltica, ambitnego projektu kolei normalnotorowej, która ma w bliżej nieokreślonym terminie połączyć Warszawę z Wilnem, Rygą, Tallinem a może nawet z Helsinkami.

Najstarsze kolejowe zdjęcia ze stacji Tłuszcz jakie udało mi się znaleźć w internecie są poniżej. Przedstawiają wieże ciśnień, służące do zaopatrywania parowozów w wodę: prowizoryczną i stałą.

Niemieccy żołnierze na prowizorycznej wieży ciśnień, rok 1915.
Murowana wieża ciśnień, zdjęcie sprzed 1929 roku. Wieża ta, zniszczona w czasie 2. wojny i później kilkakrotnie przebudowywana, stoi do tej pory, jako nieużywany obiekt zabytkowy.

Kiedy (i czy) projekt Rail Baltica zostanie ukończony, to wróżenie z fusów, ale przynajmniej na terenie Polski linia kolejowa i stacje są powoli modernizowane. Dworzec w Tłuszczu został wybudowany na nowo. Nowy budynek dworca oddano do użytku 25 kwietnia 2024. Oto on:

Dworzec od strony peronów
Boczne wejście na dworzec, od strony tunelu pod torami
Dworzec od strony centrum miasta

Hala nowego dworca wygląda typowo: ławki, kasy biletowe. Klimatyzacja mogłaby być lepsza, co trudno pokazać na zdjęciu 😀

Architektonicznie ten budynek mnie nie zachwyca. Od strony peronów jest ok, ale od strony miasta przypomina wielki grobowiec z czarnego granitu. No cóż, uroda czy jej brak to kwestia gustu, ale od strony praktycznej jest to poprawa w stosunku do starego dworca.

Ten poprzedni budynek jest oddalony o jakieś 30 metrów od torów. Nadal stoi i obecnie większość budynku jest zajęta przez sklepy czy magazyny.

Stary budynek stacji, widok od strony torów
Stary budynek stacji, widok od strony miasta. Zielony automat biletowy nie został przeniesiony do nowego dworca. Nieużywana, ale zachowana w dobrym stanie hala dworcowa jest w środkowej części zdjęcia, na prawo od automatu biletowego
Tablice, upamiętniające ważne wydarzenia z kolejowej historii Tłuszcza: uruchomienie Kolei Warszawsko-Petersburskiej i gruntowną przebudowę dworca

Na ścianie starego dworca są dwie tablice, upamiętniające ważne wydarzenia z kolejowej historii Tłuszcza: uruchomienie Kolei Warszawsko-Petersburskiej i gruntowną przebudowę stacji w ramach projektu Rail Baltica finansowaną z funduszy europejskich.


4 Komentarze

  1. Ultra pisze:

    A jednak nowe wchodzi na dworce kolejowe. Dworce pięknieją, nie są to już poczekalnie na przeczekanie, a bardziej funkcjonalne pomieszczenia, w których przyjemnie czeka się na spóźniony pociąg.
    Zasyłam serdeczności

    Polubione przez 1 osoba

  2. optymista13 pisze:

    W moim mieście też pojawiła się informacja o modernizacji dwóch dworców. Kolej bogata jest!

    Polubienie

Dodaj komentarz

Ta witryna wykorzystuje usługę Akismet aby zredukować ilość spamu. Dowiedz się w jaki sposób dane w twoich komentarzach są przetwarzane.

Podaj swój adres emailowy by obserwować ten blog i otrzymywać powiadomienia o nowych postach

Dołącz do 124 subskrybenta