W roku 1911 otwarto linię tramwajową w austro-węgierskim mieście Teschen. Przechodziła przez most na Olzie, miała niecałe 2 kilometry długości (przejazd trwał 12 minut) i 11 przystanków. Linia była jednotorowa, z mijankami na Rynku i przy moście na Olzie. Rozstaw toru był 1000 mm, zasilanie było prądem stałym o napięciu 500 V, jak w większości ówczesnych tramwajów. Zakupiono w firmie Ringhoffer w Pradze cztery wagony, z tym że ruch prowadzono trzema, a czwarty stał w zajezdni jako rezerwa.
Po pierwszej wojnie światowej, a konkretnie 28 lipca 1920, miasto zostało oficjalnie podzielone miedzy Czechosłowację (Český Těšín) i Polskę (Cieszyn), więc linia tramwajowa nabrała statusu „międzynarodowego” . Nie była to szczęśliwa zmiana….
Stosunki miedzy Polską a Czechosłowacją były napięte – Polska uważała, ze została pokrzywdzona przy podziale Śląska Cieszyńskiego. Dlatego też formalności graniczne były skomplikowane i trwały długo. Dokładnie sprawdzano i przeszukiwano nie tylko pasażerów, ale i wagony łącznie z podwoziem, co miało zapobiec przemytowi. Ruch w tych warunkach okazał się praktycznie niemożliwy i 2 kwietnia 1921 wstrzymano przejazdy. Miała to być tylko chwilowa przerwa, ale do wznowienia nigdy nie doszło: w 1923 roku tory i sieć trakcyjną zlikwidowano a wagony sprzedano do Łodzi.
Fast forward do współczesności. W 2017 roku władze Cieszyna i Czeskiego Cieszyna zapłaciły 97 tysięcy złotych firmie konsultingowej za przeprowadzenie analizy możliwości przywrócenia transgranicznego połączenia tramwajowego. Ta analiza miała być gotowa w połowie kwietnia 2018, ale już 3 kwietnia 2018 burmistrz Cieszyna powiedział, że linia tramwajowa nie zostanie odbudowana ze względu na koszt. Czyli wydano 97,000 zł na nieodbudowanie linii ….
W maju 2022 na budynku przy ulicy Brożka 19 odsłonięto mural przedstawiający dawny widok ulicy Głębokiej i tramwaju, który niegdyś jeździł przez Cieszyn.
Podczas zakończonego we wrześniu 2023 remontu cieszyńskiego Rynku, na dawnej trasie tramwaju w nawierzchnię placu zamontowana została szyna tramwajowa, oraz płyta upamiętniająca przystanek tramwaju.
Czeska strona też jakoś mocno nie była chętna by wydać na tramwaj pieniądze. Jedna z kawiarni po naszej stronie została nazwana Tramwaj i jej wnętrze przypomina tenże.
PolubieniePolubione przez 1 osoba
Jak miło mi czytać o moim regionie 😊 niedawno pojawiła się na granicy replika tramwaju https://www.cieszyn.pl/aktualnosci/7245/posadowienie-repliki-cieszynskiego-tramwaju . Czasami tylko sie zastanawiam jak długo to przetrwa, bo niestety ale w tym rejonie krąży mnóstwo bezdomnych alkoholików i narkomanów, więc obawiam się że za chwilę tramwaj może stać się ich twierdzą. Pozdrawiam, wszystkiego najlepszego w nowym roku.
PolubieniePolubione przez 1 osoba
Dla porównania: w Słupsku też stoi replika tramwaju. Kiedyś była tam informacja turystyczna, potem kupił (czy wynajął) jakiś sklep. Po roku czy dwóch w tramwaju nie było już handlu, tylko tenże sklep zrobił sobie tam magazyn i przez okna można oglądać rozwalone pudła. Jak na razie (stan z lata 2023) z zewnątrz tramwaj wygląda ok, nie jest pomazany i szyby są całe.
PolubieniePolubione przez 2 ludzi
Z dwojga złego chyba lepiej widzieć kartony niż pijaków… Niestety, ale od pewnego czasu Cieszyn, a szczególnie okolice mostów łączących Polske i Chechy są oblegane przez natarczywych bezdomnych, więc obawiam się o stan tramwaju. Miejmy nadzieję, że się pomylę😊
PolubieniePolubione przez 1 osoba
Co do wydanych 97k to akurat świadczy o roztropności władz a nie wydawanie potencjalnie dziesiątek milionów PLN/CSK aby potem mało kto tymi tramwajami jeździł. Cieszyn to miasto poniżej 60k łącznie więc wątpię w istnienie tam potoków pasażerskich uzasadniających kosztowną inwestycję i przywracanie tramwaju (trzeba od nowa tworzyć zajezdnię i całe służby obsługi).
PolubieniePolubienie
Tyle było miast z tramwajami. Teraz stoją tylko sztuki i służą za kawiarnię (Tarnów) czy restauracje (Bielsko-Biała (nie wiem, czy jest czynna). A ile było pomysłów na powrót tychże… W w/w na pewno nie wrócą.
PolubieniePolubione przez 1 osoba
W wielu miastach za granicą uruchamia się tramwaje. Ale to są sporo większe miasta niż Cieszyn, Tarnów, Bielsko-Biala czy Słupsk.
PolubieniePolubienie
W zasadzie tylko jedna linia miałaby tam sens. Spod starostwa do osiedla przy Zofii Kossak-Szatkowskiej, czyli wydłużony stary tramwaj z pominięciem Bielskiej, a w stronę Hallera.
Z drugiej strony sens ma średni, bo ludzie dojeżdżają raczej do pracy poza Cieszyn. Kolejowo szału nie ma (z tego, co pamiętam), więc nawet dowózka do centrum może być nieopłacalna.
Z trzeciej, gdy ostatnio pojechałem do Cieszyna, bo musiałem skoczyć na drugą stronę Olzy, to ruch był ogromny. Auto na aucie i korek od wlotu aż pod zamek. Dalej nie jechałem. Więc może…
PolubieniePolubienie
Może jednak się uda? Teraz tramwaje są w modzie i miasta mogą wyszarpać niezłe pieniądze na renowację, remonty i infrastrukturę. Dobry tramwaj, to tramwaj w ruchu 👍
PolubieniePolubione przez 1 osoba
I …mkną po szynach niebieskie tramwaje, a na przystankach śpiewają słowiki – w wielu miastach mogłoby tak być.
PolubieniePolubienie
Oj, rozmarzyłaś się…🙂🙂
PolubieniePolubione przez 1 osoba
Pamiętam te dawne tramwaje w Krakowie oblepione „gronami”pasażerów, najczęściej wisiało się na stopniach. Może warto wrócić wspomnieniami, by potomni zobaczyli, jak to drzewiej bywało.
Serdeczności
PolubieniePolubienie
W Warszawie też były obwieszone. Wątpię czy w Cieszynie, jeśli tam tramwaj wróci, będzie tak samo 😉
Pozdrawiam
PolubieniePolubienie