Kolej na kolej

Strona główna » hyperloop » (micro)Hyperloop w Bawarii

(micro)Hyperloop w Bawarii

Archiwum

Dla przypomnienia: Hyperloop to projekt nowego środka transportu pasażerskiego zaproponowany przez miliardera Elona Muska (tego od m.in. PayPala i Tesli). Według ogólnych założeń kapsuła zabierająca do 28 osób poruszałaby się w specjalnej rurze z ciśnieniem obniżonym do 1% ciśnienia atmosferycznego, co zmniejszyłoby opory powietrza i dzięki zastosowaniu magnetycznej lewitacji (bezkontaktowe unoszenie się nad torem) pozwoliłoby osiągnąć prędkość dźwięku (1200 km/h).

Jak na razie nikt nie zbudował Hyperloopa wykorzystywanego praktycznie do celów transportowych. Są tylko różne doświadczalne instalacje, o długości „rury” do kilkudziesięciu metrów. Jedną z takich instalacji jest otwarta ostatnio w miejscowości Ottobrunn pod Monachium pierwsza w pełni certyfikowana dla ruchu pasażerskiego testowa trasa tej magnetycznej kolei próżniowej.

Otwarcie testowego odcinka Hyperloopa na kampusie w Ottobrunn (foto: Andreas Heddergott, TUM)


Betonowy tunel tej trasy ma długość zaledwie 24 metrów i średnicę 4 metry i oczywiście jest za krótki by osiągnąć w nim oczekiwaną prędkość maksymalną. Ale nie o to w tej konstrukcji chodzi. Odcinek ma posłużyć przede wszystkim do badań szczelności i wytrzymałości rury tunelu. Jego operatorem jest Uniwersytet Techniczny w Monachium (TUM), który postrzega projekt jako „kamień milowy“ w rozwoju technologii. Drugim obszarem badań to sama kapsuła i warunki bezpieczeństwa pasażerów. Badacze pracują także nad konceptem „dworca“ dla takich pojazdów.

Wnętrze kabiny ma, według projektantów, zapewniać komfort w czasie podróży Hyperloopem (foto: Andreas Heddergott, TUM)

Pierwszy przejazd testowy miał miejsce 10 lipca 2023. Kapsuła mieści 5 osób. Studenci TUM kilka lat temu zajęli pierwsze miejsce w konkursie Elona Muska na rozwój Hyperloopa. Obecnie projekt jest rozwijany przez uczelnię we własnym zakresie i stanowi część bawarskiego programu Hightech Agenda Bayern i jest współfinansowany przez kraj związkowy Bawaria. Oto video z pierwszego przejazdu:

No cóż, od tego są uniwersytety by badać i oceniać nietypowe projekty. Ale co innego jest zbudować doświadczalny model, a co innego uczynić pełny projekt realnym finansowo i technicznie. Ja osobiście jestem bardzo sceptyczny jeśli chodzi o przyszłość Hyperloopa.


7 Komentarzy

  1. Idzie Wiosna pisze:

    postęp tak szybko teraz kroczy, że trudno przewidzieć to, co będzie dla ludzkości chlebem powszednim za, choćby i 20 lat.

    Polubione przez 1 osoba

  2. picpholio pisze:

    From a technical point of view, this is of course very interesting, but the practical side is going to be very complex, the construction of an airless route in a concrete tube is no small feat. And this while the TGV network could still offer so many possibilities.
    Well, who am I to judge all this 🙂

    Polubione przez 1 osoba

  3. marchewa79 pisze:

    Naprawdę ktoś się w to jeszcze bawi? Przecież to kolejny hype’owy pomysł Muska zrobiony tylko po to aby zgarnąć kasę naiwniaków z Wall Street.

    Polubienie

    • Jak na razie nikt nie zarobił grosza na HL. Jeśli ktoś zainwestował swoje pieniądze w to przedsięwzięcie, to zakładam że znał ryzyko i wiedział co robi.

      Polubienie

      • marchewa79 pisze:

        Lekceważysz rolę hype’a w podejmowaniu decyzji zwłaszcza że był czas kiedy wszystkie pomysły Muska miały nimb bez mała wizjonerski. Dla mnie Hyperloop padał na gruncie podstawowych założeń i technologii (niskie ciśnienie w tak ogromnych połaciach tuneli które musiały by być szczelne) ale wiara w wizjonerstwo tego pana była tak potężna że wszystkie pytania zbywano tylko stwierdzeniami że sceptycy nie ogarniają geniusza.

        Polubienie

  4. optymista13 pisze:

    Dokąd tym ludziom się śpieszy?

    Polubione przez 1 osoba

Dodaj komentarz

Ta witryna wykorzystuje usługę Akismet aby zredukować ilość spamu. Dowiedz się w jaki sposób dane w twoich komentarzach są przetwarzane.

Podaj swój adres emailowy by obserwować ten blog i otrzymywać powiadomienia o nowych postach

Dołącz do 122 subskrybenta