Kolej na kolej

Strona główna » kolej linowa » Kolej linowa w nieoczekiwanej lokalizacji w Polsce

Kolej linowa w nieoczekiwanej lokalizacji w Polsce

Archiwum

Zacznijmy od dwóch pytań: (1) gdzie jest najdłuższa kolej linowa w Polsce? (2) gdzie jest najdalej na północ położona kolej linowa w Polsce?

Piechcin na mapie Polski

Na oba pytania jest jednakowa odpowiedź: na Kujawach, w powiecie żnińskim, 44 km od Bydgoszczy, 16 km od Inowrocławia. Łączy ona miejscowości Piechcin i Janikowo i ma 7180 metrów długości (dla porównania: kolej linowa Kuźnice – Kasprowy Wierch ma tylko 4253 metrów).

Kujawy są płaskie jak naleśnik, skąd więc tam kolej linowa? Wszystko się wyjaśni gdy powiem, że jest to kolej przemysłowa, do transportu kamienia do fabryki sody. Nie ma przewozów pasażerskich, więc nie pytajcie się o cenę biletu 😁 .

Kolejka ta jest obecnie ostatnią towarową koleją linową w Polsce. Takie koleje służyły od lat w przemyśle do transportu ładunków masowych ładunków. Stosowano je w m.in kopalniach, kamieniołomach, cementowniach, leśnictwie. Kolej linowa pozwala na swobodne prowadzenie nad przeszkodami terenowymi i umożliwia uniknięcie kosztownych prac ziemnych. Podstawową wadą kolejek tego typu jest jednak mała elastyczność.

Koleje linowe mogą być jednolinowe albo dwulinowe. W kolejach jednolinowych wagon jest zawieszony na linie, która utrzymuje go na odpowiedniej wysokości i jednocześnie ciągnie go. W systemie dwulinowym jedna lina jest nieruchomą liną nośną i tworzy rodzaj toru po którym toczą się koła wagonu. Druga lina jest ruchomą liną pociągową, która powoduje ruch wagonu.

Kolej Piechcin – Janikowo, której operatorem jest Ciech Soda Polska S.A., jest dwulinowa. Łączy ona kamieniołom wapienia w Piechcinie z fabryką sody w Janikowie. W odległości około 6.5 km od kamieniołomu jest stacja pośrednia, gdzie trasa kolejki odchyla się o około 30°. Początkowy była to też stacja rozdzielcza: wagony jechały albo do Janikowa albo do drugiej fabryki sody w Mątwach.

Kolej linowa Piechcin-Janikowo (foto: Nemo5576, Wikipedia)

Na trasie są 164 wagoniki, poruszające się z szybkością 8,3 km/h.

Kolejkę otwarto w 1960 roku, w związku z uruchomieniem w 1957 fabryki sody w Janikowie. Fabryka w Mątwach istnieje od 1882, początkowo jako Chemische Fabrik Montwy, Robert Suermondt & Co.

Jak napisałem wcześniej, kolej ta jest niedostępna dla ruchu pasażerskiego. Jako namiastkę proponuję obejrzenie filmu z trasy:


3 Komentarze

  1. optymista13 pisze:

    A to ciekawe! 🙂

    Polubienie

  2. Agatheb2k pisze:

    Wspaniałe odkrycie, dziękuję! 😉

    Polubione przez 1 osoba

Dodaj komentarz

Ta witryna wykorzystuje usługę Akismet aby zredukować ilość spamu. Dowiedz się w jaki sposób dane w twoich komentarzach są przetwarzane.

Podaj swój adres emailowy by obserwować ten blog i otrzymywać powiadomienia o nowych postach

Dołącz do 122 subskrybenta