Pesa 610M to szerokotorowy spalinowy pojazd inspekcyjny wyprodukowany w jednym egzemplarzu w roku 2004.
![](https://kolejblog.wordpress.com/wp-content/uploads/2022/03/pesa_610m_1.jpeg?w=960)
Historia fabryki Pesa Bydgoszcz sięga 1851 roku, kiedy to powstały jako Warsztaty Kolei Wschodniej Bydgoszcz (Ostbahn-Werkstatt-Bromberg). W PRLu działały jako Zakłady Naprawcze Taboru Kolejowego w Bydgoszczy a 2001 przyjęły obecną nazwę i rozpoczęły produkcję nowych pojazdów szynowych (nazwa Pesa pochodzi od PS – pojazdy szynowe). W 2004 Pesa rozpoczęła realizację zamówień na szerokotorowe wagony szynowe dla Kolei Ukraińskich. Cztery pojazdy, typu 620M, są przeznaczone dla regularnego ruchu pasażerskiego a piąty to wagon inspekcyjny typu 610M przeznaczony dla dyrektora generalnego Kolei Ukraińskich.
Jak podaje amerykańska sieć telewizyjna CNN, teraz pojazd stał się głównym środkiem transportu i wojennymi biurem szefa Kolei Ukraińskich Ołeksandra Kamyszina (Олександр Камишін). Jest możliwe między innymi dlatego, że wagon inspekcyjny został zaprojektowany jako miejsce pracy. Na obu końcach znajdują się połączone z kabiną maszynisty pomieszczenia w normalnych warunkach wykorzystywane do obserwacji stanu linii kolejowej. W klimatyzowanym pojeździe jest też sala konferencyjna, przedział biurowy, łazienka i kuchnia, co widać na zdjęciach poniżej (źródło: Pesa)
Według CNN, posiedzenia wojennego biura Kolei Ukraińskich organizowane są dwa razy dziennie, za każdym razem na innej stacji. Są one krótkie, maksymalnie jednogodzinne, a w międzyczasie wagon przemieszcza się na inne miejsce. Ma to na celu utrudnienie ustalenia lokalizacji wagonu. Zdjęcie poniżej (źródło: CNN) pokazuje posiedzenie na stacji w Tarnopolu (Тернопіль). Staroświecko wyglądające urządzenie w głębi wagonu to część systemu prywatnej telefonii kolejowej, umożliwiającej połączenie ze wszystkim stacjami.
![](https://kolejblog.wordpress.com/wp-content/uploads/2022/03/pesa_610m_5_cnn.jpeg?w=1024)
W warunkach wojennych zarządzenie koleją jest bardzo zdecentralizowane. Zarządcy stacji podejmują decyzje bez konsultowania swoich przełożonych, co powoduje, że na przykład naprawy torów dokonywane są kilka razy szybciej niż normalnie.
Całkiem imponujące.
PolubieniePolubione przez 1 osoba
Railways are an inportant for connection and transport and during war even more. The have found a cleaver way to organise the secret meetings. Nice train combiation too.
PolubieniePolubione przez 1 osoba
Naprawy torów kila razy szybsze? To u nas zastosować koniecznie, po co nam głównodowodzący, bele papieru i tony zarządzeń…
Zasyłam serdeczności
PolubieniePolubione przez 1 osoba
I analizy wpływu na środowisko..
PolubieniePolubienie
Piękny i wygodny. Dobrze, że jest to nasza miejscowa produkcja 😀
PolubieniePolubione przez 1 osoba
mamy się czym pochwalić. a w moim mieście jeżdżą tramwaje Pesy. Całkiem fajne. (Swingi się zwą, bo tańczą na zdezelowanych torowiskach.)
PolubieniePolubione przez 1 osoba
Tak się zwą bo to fabryczna nazwa typu
PolubieniePolubione przez 1 osoba