Kolej na kolej

Strona główna » Indie » Powolutku po Indiach

Powolutku po Indiach

Archiwum

Kolej Nilgiri na mapie Indii

Pociągi Kolei Górskiej Nilgiri (Nilgiri Mountain Railway, NMR) mają opinię najwolniejszych w Indiach. Trasa liczy zaledwie 46 km, ale przejazd zajmuje pięć godzin pod górę i niecałe 4 godziny z powrotem. A to dlatego, że dolna stacja Mettupalaiyam jest na wysokości 326 metrów n.p.m and górna, Udagamandalam, na 2203 metrach (dla porównania: to mniej więcej tak wysoko jak Miedziane,czy Waksmundzki Wierch w Tatrach). Ci, którym się spieszy jadą drogą, co trwa o połowę krócej.

Plany zbudowania tej kolei powstały w 1854 roku. Ważnym powodem budowy było pragnienie ówczesnej brytyjskiej administracji w Madrasie (obecnie: Chennai) by móc w lecie przenieść się, razem z rodzinami, służącymi i miejscowymi urzędnikami, na kilka miesięcy w chłodne wzgórza Nilgiri, położone na wysokości około 2000 metrów. Planowanie, uzyskiwanie zezwoleń itp zajęło aż 45 lat, i pierwszy pociąg ruszył w drogę dopiero w czerwcu 1899.

Szyny i koła w systemie Abta

Początkowo planowano zbudować tor o standardowej dla Indii szerokości 1676 mm. Ale szybko przekonano się, że jedynie początkowy odcinek nadaje się do eksploatacji typową koleją adhezyjną (parowóz porusza się dzięki sile tarcia koła o główkę szyny), dalsza trasa była za stroma. W końcu zadecydowano przyjąć projekt szwajcarskiego inżyniera Niklausa Riggenbacha zbudowania kolei zębatej systemu Abta, o rozstawie szyn 1000 mm.

Pierwsza 7 kilometrów trasy, zaczynając od Mettupalaiyam, jest zwykłą koleją adhezyjną z trakcją spalinową. W Kallar zaczyna się część zębata z trakcją parowozową. Tory wspinają się o 1330 metrów na dystansie 19 km. Przeciętne nachylenie jest 7% (1:15) a maksymalne 8.5% (1:12). Na tym odcinku jest 208 zakrętów, 27 wiaduktów i 13 tuneli, oraz „półtunel” gdzie tory są wcięte w pionowe zbocze i skały otaczają je z trzech stron. Maksymalna szybkość na tym odcinku to 13 km/h. Ostatnia część trasy (18 km) wiedzie przez lasy eukaliptusowe i akacjowe. Nachylenie jest łagodniejsze: 4,3% (1:23), maksymalna szybkość to 30 km/h.

Bilety nie są drogie: pierwsza klasa to 600 rupii, czyli około 32 zł lub niecałe €8, ale jest to nieco za daleko, by wyskoczyć na weekend. Większość z nas musi się zadowolić tym co można zobaczyć na YouTubie 😒

Kolej Nilgiri występowała też w bollywoodzkim filmie Dil Se, który nie odniósł wielkiego sukcesu z wyjątkiem jednej sceny. Chodzi o taniec Chaiyya Chaiyya, wykonywany na (dosłownie na, bez żadnych tricków) jadących wagonach tej kolei. Moja żona uwielbia bollywoodzkie tańce, więc specjalnie dla niej zamieszczam go tutaj:


Reklama

8 Komentarzy

  1. Ultra pisze:

    Piękne widoki rekommpensują powolność jazdy 🙂
    Zasyłam serdeczności

    Polubione przez 1 osoba

  2. picpholio pisze:

    No wonder this railway line is world heritage. Thanks for the video. Railway lines in India look very different from here in our western world and that in all respects.

    Polubione przez 1 osoba

  3. miedzianagora pisze:

    Oj, jechałbym! 😃

    Polubione przez 1 osoba

  4. optymista13 pisze:

    Kolej zębata… pierwszy raz słyszę. 🙂

    Polubione przez 1 osoba

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie na Facebooku

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Wyloguj /  Zmień )

Połączenie z %s

Ta witryna wykorzystuje usługę Akismet aby zredukować ilość spamu. Dowiedz się w jaki sposób dane w twoich komentarzach są przetwarzane.

Podaj swój adres emailowy by obserwować ten blog i otrzymywać powiadomienia o nowych postach

%d blogerów lubi to: