Kolej na kolej

Strona główna » Kijów » Pociągi warszawskiego metra pojadą do Kijowa

Pociągi warszawskiego metra pojadą do Kijowa

Archiwum

Najstarsze pociągi warszawskiego metra, produkcji radzieckiej i rosyjskiej z lat 80. i 90., zostaną przekazane do Kijowa. W ruchu zostanie na razie mniej więcej połowa z nich, ale tylko jeden na zawsze. W chwili obecnej (połowa marca 2023) Warszawa ma 22 takie pociągi składające się z 132 wagonów w różnym wieku.

Wnętrze wagonu serii 81 (foto: Urząd Miasta Warszawy)

Do Kijowa pojedzie 10 pociągów, czyli 60 wagonów, z serii 81. Były one produkowane produkowane od 1976 w ZSRR i Rosji w zakładach Mietrowagonmasz w Mytiszczach (niedaleko Moskwy) i Wagonmasz w Petersburgu. Pociągi zostaną przekazane bezpłatnie, ale ich transport ma zorganizować strona ukraińska na własny koszt. Przed podróżą z wagonów zostaną usunięte urządzenia, które nie są wykorzystywane w kijowskim metrze, na przykład czujniki systemu ograniczenia prędkości, rejestratory zdarzeń, aparatura do radiołączności. Na czas przejazdu zostaną zdjęte również lusterka i odbieraki prądu z trzeciej szyny, aby nie uległy uszkodzeniu.

Kijowskie metro ma rosyjski rozstaw szyn (1524 mm), więc wagony z Warszawy będą musiały mieć wymienione wózki, ale nie jest to duży problem, gdyż pojazdy serii 81 były oryginalnie projektowane na szerokie tory.

Na pamiątkę Warszawa zachowa pociąg nr 2 z lat 80., jeden z najstarszych i jedyny, który jest w całości złożony z wagonów radzieckich uczestniczących w inauguracji I linii metra. Nie zdecydowano jeszcze co się stanie z resztą radzieckiego i rosyjskiego taboru.

Pierwsze dziesięć pociągów serii 81, rocznik 1989, przekazał Warszawie w darze jeszcze Związek Radziecki. To efekt umowy, którą po wprowadzeniu stanu wojennego w Polsce zawarł w 1982 r. gen. Wojciech Jaruzelski z rządzącym wtedy ZSRR Leonidem Breżniewem. Według wspomnień Jaruzelskiego, jadąc samochodem z Breżniewem z lotniska w Moskwie, powiedział: „Leonidzie Iljiczu, jest okazja, żebyście przeszli do historii Warszawy czy Polski nawet, podejmując decyzję o pomocy dla warszawskiego metra”.

Warszawskie metro wymienia tabor: na miejscu już jest 10 najnowszych czeskich pociągów wyprodukowanych w Pilźnie i Ostrawie, a zamówionych jest następnych 27.

Wnętrze pociągu Skoda „Varsovia” (foto: Metro Warszawskie)

Nikt chyba nie będzie żałował starych pociągów serii 81. Są one hałaśliwe i mają niewygodne siedzenia, a poza tym wymagają codziennych przeglądów konserwacyjnych.

Reklama

12 Komentarzy

  1. picpholio pisze:

    An interesting transaction and for the users of the metro in Warsaw a great prospect to be allowed to travel with the new trains.

    Polubione przez 1 osoba

  2. optymista13 pisze:

    No to sobie historia zachichotała… ruskie tramwaje będą jeździć w Ukrainie! Pytanie tylko, czy to nie za wcześnie, bo ruskie rakiety dalej fruwają?

    Polubienie

  3. miedzianagora pisze:

    Niezły deal. Pozbędą się starego sprzętu i nie muszą się martwić o jego utylizację

    Polubione przez 1 osoba

  4. kryzab pisze:

    No i dobrze, będąc już na emeryturze – jeszcze się komuś przydadzą!

    Polubione przez 1 osoba

  5. […] produkcji radzieckiej i rosyjskiej z lat 80. i 90., zostaną bezpłatnie przekazane do Kijowa, o czym pisałem wcześniej. W nocy 26/27 kwietnia 2023 pierwszy pociąg już został załadowany na lawety do transportu do […]

    Polubienie

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie na Facebooku

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Wyloguj /  Zmień )

Połączenie z %s

Ta witryna wykorzystuje usługę Akismet aby zredukować ilość spamu. Dowiedz się w jaki sposób dane w twoich komentarzach są przetwarzane.

Podaj swój adres emailowy by obserwować ten blog i otrzymywać powiadomienia o nowych postach

%d blogerów lubi to: