Klub Sympatyków Kolei (KSK) we Wrocławiu ukończył remont parowozu TKh29 05353. Trwało to dwa lata i zajęło około 4 tysięcy roboczogodzin.
Lokomotywę tę zbudowano w 1953 roku. Według KSK jest ona obecnie jedynym czynnym parowozem normalnotorowym w Polsce. Remont sfinansował właściciel zabytkowego pojazdu, czyli spółka DB Cargo Polska. Większość prac wykonana została siłami członków klubu. Wymagająca specjalistycznego sprzętu naprawa kotła miała miejsce w czeskiej firmie SEA Kolin.

W grudniu 2022 miała miejsce inspekcja kotła przez pracownika Transportowego Dozoru Technicznego oraz jazdy próbne z komisarzem odbiorczym DB Cargo Polska, zakończone wynikami pozytywnymi.
Oto zdjęcia z kolejnych etapów odbudowy parowozu:







Klub Sympatyków Kolei ma nadzieję, że parowóz zostanie we Wrocławiu, ale decyzja należy do właściciela. Andrzej Wyszyński, rzecznik prasowy DB Cargo Polska powiedział: „Na pewno parowóz wyjedzie na tory. Remont nie sfinansował się sam i chcemy, żeby ten parowóz funkcjonował. W jakiej formie ta współpraca ze stowarzyszeniem mogłaby przebiegać, nad tym jeszcze pracujemy”.
Lokomotywa TKh29 (znana też jako Ferrum 47 lub T3A) to parowóz z trzema osiami napędowymi produkowana w latach 1948–1961 przez Fablok w Chrzanowie dla kolei przemysłowych. Parowóz ten został zaprojektowany po II wojnie światowej na podstawie dokumentacji przedwojennej lokomotywy Ferrum 29 (T2A), wywodzącej się częściowo z konstrukcji austriackiej. Środkowa oś parowozu była przesuwna (mogła się poruszać w lewo i prawo), dzięki czemu parowóz mógł jeździć po torach fabrycznych o łukach o promieniu zaledwie 80 (według niektórych źródeł 70) metrów.
Dla polskich odbiorców wyprodukowano ponad 370 parowozów. Ponad 70 sztuk sprzedano za granicę, głównie do Chin. W Polsce parowozy te eksploatowano do połowy lat 1990-tych.
A na deser: film z 28 czerwca 2020, pokazujący ostatnie przejazdy TKh29 05353 przed remontem:
zdjęcia: Klub Sympatyków Kolei, Wrocław
Ładnie gwiżdże ten parowóz. I dymi 🙂 Dobrze, że są jeszcze tacy pasjonatów, którzy mają serce, i chęci by poświęcić swój czas na przywrócenie „do życia” (I użycia) tego kawałka sentymentalnej historii. Ciekawe gdzie będzie można się z nią przejechać.
Oś fabryczna o promieniu 80m (a nawet 70m).. hmm nie wiem co to, ale przyjmuje że to dobrze i coś wyjatkowego.
Pozdrawiam
PolubieniePolubione przez 1 osoba
Te 70 czy 80 metrów to promień skrętu, coś takiego czy można zawrócić autem na wąskiej (i jak wąskiej…) ulicy. Dla normalnotorowego taboru kolejowego 70-80 metrów to jest bardzo mało (bardzo wąska ulica 😉) i większość pojazdów by się nie wyrobiła.
PolubieniePolubione przez 1 osoba
Tak właśnie się domyślałam 🙂 Zwrotne (nie)maleństwo ;P
PolubieniePolubione przez 1 osoba