Za oknem obrzydliwy, mglisty i ponury listopad, więc naszła mnie nostalgia… Znalazłem film z ostatnich miesięcy funkcjonowania ostatniego odcinka tej kolei. Ale film za chwilę, na razie będzie krótki rys historyczny,

Wrocławska Kolej Dojazdowa powstała po drugiej wojnie światowej z połączenia dwóch niemieckich kolejek wąskotorowych (750 mm) otwartych w 1894 roku: Kolejki Wrocławsko-Trzebnicko-Prusickiej (Breslau-Trebnitz-Prausnitzer Kleinbahn AG) i Żmigrodzko-Milickiej Kolei Powiatowej (Trachenberg-Militscher Kreisbahn). Ta pierwsza miała początkową stację Wrocław Wąskotorowy (Breslau Kleinbahn Personenbahnhof), zlokalizowany na dzisiejszym placu Staszica (wówczas Benderplatz).

Foto: C. Bellingrodt, Eisenbahn–Kurier Verlag)
W grudniu 1951 trasę kolejki we Wrocławiu skrócono, przenosząc stację Wrocław Wąskotorowy na ulicę Na Polance.
Oczywiście część historyczna nie może się obejść bez map i rozkładów jazdy. No więc:
Połączenie wąskotorowe Wrocławia z Trzebnicą zlikwidowano 27 maja 1967. Ruch na pozostałych odcinkach trwał do 14 września 1991. Poniższy film pokazuje resztki Wrocławskiej Kolei Dojazdowej na trasie między Trzebnicą, Sulmierzycami i Żmigrodem w maju i sierpniu 1991.
Moje ulubione ujęcie jest około 3:27, kiedy to konduktor zbiera ziemię z pobocza i posypuje nią tory przed jadącym wagonem, by poprawić przyczepność. W tamtych czasach chodziło o to by jechać do przodu, a nie o to by się przejmować bezpieczeństwem pracy….
Motorowy wagon, „bohater” tego filmu to Mbxd1-203, wyprodukowany w firmie Konstal w Chorzowie w 1966 roku. Inny wagon tej serii jest obecnie eksponowany w lokomotywowni Krośniewice.

O ciekawe bo moje okolice. Teraz pociąg znowu jeździ Wro -Trzebnica i dalej Świdnica Jawor. DLK puściła pociąg dzięki któremu jade do pracy 11 minut. Od drzwi do drzwi mam 21 minut:)
Właśnie zmierzam…
PolubieniePolubione przez 1 osoba
Oczywiście ten dzisiejszy pociąg Wrocław -Trzebnica jest normalnotorowy…
PolubieniePolubione przez 1 osoba
Dzięki Tobie zacząłem to odróżniać 💪
PolubieniePolubienie
Thank you for these images from days gone by.
PolubieniePolubione przez 1 osoba
https://fotowroclaw.eu/2021/08/09/wroclaw-waskotorowy/ W Trzebnicy jest małe muzeum poświęcone WKD.
PolubieniePolubione przez 1 osoba
Ciekawi mnie czy obecnie znalazło by się zapotrzebowanie na „coś pomiędzy” koleją a tramwajami. Być może tramwaje podmiejskie w rozstawie 1000 mm z napędem spalinowym? Bo w strefach podmiejskich miast typu Poznań, Kraków czy Wrocław popyt istnieje natomiast koszty normalnotorowych kolei czynią inwestycję mało realnymi. Może nowoczesna wąskotorówka to byłoby to?
PolubieniePolubienie
Może…. Ta propozycja, głownie w kontekście przekształcenia istniejących turystycznych wąskotorówek na „codzienne” linie kolejowe od czasu do czasu odżywa na skyscrapercity
https://www.skyscrapercity.com/threads/polska-koleje-w%C4%85skotorowe.746590/
W temacie panuje ogólnonarodowy niedasizm. Może jedynym wyjątkiem jest linia Rogów – Rawa Mazowiecka – Biała Rawska, gdzie łódzki Urząd Marszałkowski zamówił badanie potencjału przewozowego.
PolubieniePolubienie
Piękne, dawne czasy – gdy jeszcze wszystko się opłacało, i każdy miał wystarczająco dużo czasu. Ehhh…😪
PolubieniePolubione przez 1 osoba