Kolej na kolej

Strona główna » film » Wrocławska Kolej Dojazdowa

Wrocławska Kolej Dojazdowa

Archiwum

Za oknem obrzydliwy, mglisty i ponury listopad, więc naszła mnie nostalgia… Znalazłem film z ostatnich miesięcy funkcjonowania ostatniego odcinka tej kolei. Ale film za chwilę, na razie będzie krótki rys historyczny,

Lokomotywa Tx2-355 z 1911 roku ustawiona jako pomnik koło budynku stacji Wrocław Wąskotorowy

Wrocławska Kolej Dojazdowa powstała po drugiej wojnie światowej z połączenia dwóch niemieckich kolejek wąskotorowych (750 mm) otwartych w 1894 roku: Kolejki Wrocławsko-Trzebnicko-Prusickiej (Breslau-Trebnitz-Prausnitzer Kleinbahn AG) i Żmigrodzko-Milickiej Kolei Powiatowej (Trachenberg-Militscher Kreisbahn). Ta pierwsza miała początkową stację Wrocław Wąskotorowy (Breslau Kleinbahn Personenbahnhof), zlokalizowany na dzisiejszym placu Staszica (wówczas Benderplatz).

Pociąg osobowy z parowozem nr 5 na stacji Wrocław Wąskotorowy (9.06.1936).
Foto: C. Bellingrodt, Eisenbahn–Kurier Verlag)

W grudniu 1951 trasę kolejki we Wrocławiu skrócono, przenosząc stację Wrocław Wąskotorowy na ulicę Na Polance.

Oczywiście część historyczna nie może się obejść bez map i rozkładów jazdy. No więc:

Mapa z niemieckiego rozkładu jazdy 1944/45.
Mapa z rozkładu jazdy lato 1948
Wrocław Wąsk.-Trzebnica-Prusice (1944/45)
Wrocław Wąsk.-Sulmierzyce (1948)

Połączenie wąskotorowe Wrocławia z Trzebnicą zlikwidowano 27 maja 1967. Ruch na pozostałych odcinkach trwał do 14 września 1991. Poniższy film pokazuje resztki Wrocławskiej Kolei Dojazdowej na trasie między Trzebnicą, Sulmierzycami i Żmigrodem w maju i sierpniu 1991.

Moje ulubione ujęcie jest około 3:27, kiedy to konduktor zbiera ziemię z pobocza i posypuje nią tory przed jadącym wagonem, by poprawić przyczepność. W tamtych czasach chodziło o to by jechać do przodu, a nie o to by się przejmować bezpieczeństwem pracy….

Motorowy wagon, „bohater” tego filmu to Mbxd1-203, wyprodukowany w firmie Konstal w Chorzowie w 1966 roku. Inny wagon tej serii jest obecnie eksponowany w lokomotywowni Krośniewice.

MBxd1 w Krośniewicach (2019). Foto: Artur Modrzejewski

8 Komentarzy

  1. saberblog pisze:

    O ciekawe bo moje okolice. Teraz pociąg znowu jeździ Wro -Trzebnica i dalej Świdnica Jawor. DLK puściła pociąg dzięki któremu jade do pracy 11 minut. Od drzwi do drzwi mam 21 minut:)
    Właśnie zmierzam…

    Polubione przez 1 osoba

  2. picpholio pisze:

    Thank you for these images from days gone by.

    Polubione przez 1 osoba

  3. zlt pisze:

    https://fotowroclaw.eu/2021/08/09/wroclaw-waskotorowy/ W Trzebnicy jest małe muzeum poświęcone WKD.

    Polubione przez 1 osoba

  4. marchewa79 pisze:

    Ciekawi mnie czy obecnie znalazło by się zapotrzebowanie na „coś pomiędzy” koleją a tramwajami. Być może tramwaje podmiejskie w rozstawie 1000 mm z napędem spalinowym? Bo w strefach podmiejskich miast typu Poznań, Kraków czy Wrocław popyt istnieje natomiast koszty normalnotorowych kolei czynią inwestycję mało realnymi. Może nowoczesna wąskotorówka to byłoby to?

    Polubienie

  5. miedzianagora pisze:

    Piękne, dawne czasy – gdy jeszcze wszystko się opłacało, i każdy miał wystarczająco dużo czasu. Ehhh…😪

    Polubione przez 1 osoba

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie na Facebooku

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Wyloguj /  Zmień )

Połączenie z %s

Ta witryna wykorzystuje usługę Akismet aby zredukować ilość spamu. Dowiedz się w jaki sposób dane w twoich komentarzach są przetwarzane.

Podaj swój adres emailowy by obserwować ten blog i otrzymywać powiadomienia o nowych postach

%d blogerów lubi to: