Kolej na kolej

Strona główna » kolej podwieszana » Londyn: podziemna kolejka jednoszynowa

Londyn: podziemna kolejka jednoszynowa

Archiwum

W stolicy Zjednoczonego Królestwa istnieje prywatny podziemny monorail (będę używał angielskiej nazwy, trochę ze snobizmu, ale głównie dlatego, że jest krótsza). Nie jest to tajna droga ewakuacyjna rodziny królewskiej ani bogatych oligarchów. Zaledwie kilka, a może aż kilkanaście osób, ma szansę skorzystać z tej kolejki i to raczej niezbyt często.

Dwudziestokilometrowy tunel łączy Elstree (miejscowość 19 km na płn-zach od centrum Londynu) z St John’s Wood (dzielnica Londynu na północ od stacji Paddington). Należy on do National Grid plc, firmy zajmującej się przesyłaniem i dystrybucją energii elektrycznej. Przez tunel przechodzą kable wysokiego (400 kV) napięcia.

Mapa tunelu Elstree – St John’s Wood

Prowadzenie napowietrznych linii przesyłowych w gęsto zabudowanym terenie miejskim jest niepraktyczne, kable pod ulicami są trudne w konserwacji i nie dają możliwości wymiany czy ułożenia kolejnego równoległego kabla bez rozkopywania ulic.

Kable wysokiego napięcia w tunelu

Ale jak sprawdzać stan kabla w tunelu? I co zrobić, gdy zajdzie potrzeba wymiany czy dodania kolejnego kabla? Rozwiązanie jest proste: w tunelu, oprócz kabli, należy zainstalować monorail…

Wagoniki monorail, produkcji firmy Fata Automation

W tunelu są cztery zdalnie sterowane wagoniki. Każdy z nich ma kamerę przekazującą obraz do centrum operacyjnego, gdzie operatorzy mogą wykryć nieprawidłowości. W razie potrzeby wagonik może przewieść 5 osób z narzędziami o wadze 500 kg do miejsca wymagającego ręcznej interwencji.

zdjęcia i mapa: National Grid

Reklama

13 Komentarzy

  1. picpholio pisze:

    A wonderful piece of technology! Here in Belgium we have a very topical discussion. In order to bring the steam generated at sea ashore and inland, an overhead line has to be built, which is receiving a lot of criticism. People want it underground. The technology therefore exists, but the costs are probably much too high for distances of more than 100 km or even further.

    Polubione przez 1 osoba

  2. Ultra pisze:

    Co rusz czytam na Twoim blogu ciekawe, zdumiewające informacje, dziękuję.
    Zasyłam serdeczności

    Polubione przez 1 osoba

  3. kryzab pisze:

    Ciekawe. Aż chciałoby wykorzystać ten monorail w jakimś filmie o przemycie, bo aż się prosi…

    Polubione przez 1 osoba

  4. Wow! Jestem zachwycony tym wpisem. Taka kolejka przypomina mi monorail pojawiający się w otwierającej sekwencji z gry Half-life.
    PS: troszkę ta mapka nieczytelna, to znaczy czcionka ciut za mała jak dla mnie, a zdjęcia nie idzie bardziej powiększyć.
    Pozdrawiam Cię Wajchowy. 🙂

    Polubienie

  5. optymista13 pisze:

    Świat ciągle idzie do przodu…

    Polubienie

  6. pebro pisze:

    Kolejna zaleta: kable w kanale można bardziej obciążyć niż zakopane w ziemi. Mają lepsze chłodzenie.

    Polubione przez 1 osoba

  7. marchewa79 pisze:

    Ale jazda 0,5 m od kabli 400 kV to jednak nie jest przeżycie którego chciałbym doświadczyć osobiście.

    Polubienie

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie na Facebooku

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Wyloguj /  Zmień )

Połączenie z %s

Ta witryna wykorzystuje usługę Akismet aby zredukować ilość spamu. Dowiedz się w jaki sposób dane w twoich komentarzach są przetwarzane.

Podaj swój adres emailowy by obserwować ten blog i otrzymywać powiadomienia o nowych postach

%d blogerów lubi to: