Kolej na kolej

Strona główna » kolej » Stacja Warszawa Okęcie

Stacja Warszawa Okęcie

Archiwum

Kurz, wiele bocznych torów i lądujące samoloty na horyzoncie….

Stacja Warszawa Okęcie położona jest na osiedlu Okęcie (część dzielnicy Włochy), niedaleko lotniska o tej samej nazwie (obecna oficjalna nazwa to „Lotnisko Chopina”), na linii kolejowej z Warszawy przez Radom i Kielce do Krakowa, otwartej w 1934 roku.

Linia ta biegnie przez stację Okęcie w kierunku północ-południe. Na zachód od stacji, tuż przy torach i równolegle do nich, jest droga ekspresowa S79 (ulica Pilotów) i ulica Wirażowa. Dalej na zachód jest plątanina ulic prowadzących do lotniskowego terminala oraz obszar samego lotniska.

Tablica przy torach z nazwą "Warszawa Okęcie"i semafor świetlny przy torze nr 1

Jakieś 330 metrów na wschód od stacji jest ulica Kłobucka, przy której od kilku lat powstają nowe osiedla mieszkaniowe, a chyba najstarszym obiektem na tej ulicy jest areszt śledczy, zbudowany w 1944 roku.

Z Kłobuckiej do stacji prowadzi bezimienny gościniec przez lasek-samosiejkę. Nie chcę napisać „ulica”, bo jest to szutrowa droga, z grubą warstwą piachu na wierzchu, po którym jeżdżą wielkie ciężarówki z materiałami budowlanymi przeładowywanym na stacji (o czym poniżej). Po każdym takim przejeździe długo unosi się tuman kurzu. Wiem, sytuacja się polepszy gdy spadnie deszcz albo śnieg…

Droga od ul. Kłobuckiej do stacji Okęcie
Ta sama droga z chmurą kurzu po przejeździe wielkiej ciężarówki

Dominującym elementem stacji jest długa kładka dla pieszych, nad torami i równoległymi do nich wyżej wspomnianymi ulicami. Z tej kładki jest zejście na peron, a poza tym z niej wygodnie się fotografuje tory….

Kładka nad stacją Okęcie. Ul. Kłobucka jest około 330 m. po lewej, teren lotniska po prawej
Widok północnego końca stacji Okęcie. Drugi budynek po prawej to LCS, o którym jest mowa poniżej.

Ale zanim wejdziemy na kładkę, należy uwiecznić budynek nastawni przy torach, kilkadziesiąt metrów od kładki w stronę północną, w którym obecnie mieści się Lokalne Centrum Sterowania (LCS) Okęcie. LCS to nastawnia „nowej generacji”, czyli miejsce z którego ustawia się zwrotnice, sygnały na semaforach, itp na odcinku kilkunastu czy kilkudziesięciu kilometrów linii kolejowej (a nie tylko, jak w klasycznej nastawni, na danej stacji albo jej fragmencie).

LCS Okęcie, w budynku dawnej nastawni
LCS z kładki nad torami

A cóż widzimy na peronie? Niewiele… Są ławki, jest wiata, są gabloty na rozkład jazdy, ale kiedy tam byłem, nie było w nich rozkładów. Nie ma też automatów biletowych.

Oto zdjęcie z peronu w kierunku północnym (czyli w stronę centrum Warszawy). W tle widać kładkę i schody prowadzące na peron, a po lewej tor (oficjalnie: tor główny zasadniczy nr 1) w kierunku południowym. Na lewo od niego jest równoległy tor główny dodatkowy (nr 3).

Widok z peronu w kierunku północnym

Teraz widok na drugą (wschodnią) stronę peronu. Znowu dwa równoległe tory, nr 2 przy peronie, i dalej nr 4. A za nimi plac, na którym przechowuje się i przeładowuje na ciężarówki materiały budowlane (żwir, piasek, kruszywo). A jeszcze dalej, za niebieskim płotem, jest skład złomu czy czegoś równie estetycznego. W głębi zdjęcia widać wiadukt na ulicy Poleczki, z którego widoki pokażę później.

Widok z peronu w kierunku południowym

Hałdy materiałów budowlanych nie zwiększają komfortu oczekujących na peronach. Przejeżdżające ciężarówki wzniecają tumany kurzu, a wiatr przenosi go na perony

Kurz z hałd materiałów budowlanych wieje w kierunku peronu

Oba tory główne dodatkowe (nr 3 i 4), sądząc po pokrywającej je warstwie rdzy, nie są często używane.

Kiedy fotografuję infrastrukturę kolejową, lubię jeśli oprócz torów, mostów, dworców i tego typu nieruchomości, na zdjęciu trafi mi się pociąg (czy przynajmniej lokomotywa). Na Okęciu udało mi się aż za dobrze. W tej samej chwili zatrzymał się pociąg pasażerski do Góry Kalwarii i przeciwnym kierunku przejeżdżał pociąg towarowy z pustymi węglarkami z warszawskiej elektrociepłowni Siekierki. Często na stacji Okęcie powrotne pociągi z Siekierek zmieniają lokomotywę ze spalinowej na elektryczną, ale tym razem to nie nastąpiło.

Pociąg Kolei Mazowieckich KM 19915 Warszawa Wschodnia – Góra Kalwaria
Spalinowóz JT42CWRM/Class 66 prowadzący pociąg z pustymi węglarkami z elektrociepłowni Siekierki
Puste węglarki z elektrociepłowni Siekierki przejeżdżają przez stację Okęcie

Na stacji spędziłem niecałą godzinę i w tym czasie zatrzymały się tam cztery pociągi pasażerskie. Z każdego z nich wsiadło czy wysiadło na Okęciu co najmniej kilka osób, co jak na wczesne popołudnie wydaje mi się nie najgorszym wykorzystaniem.

Południowy koniec peronu jest odległy o jakieś 200-300 metrów od końca jednego z pasów startowych lotniska Okęcie. Daje to możliwość zrobienia zdjęcia lądującego samolotu na tle torów, czy odwrotnie: torów z lądującym samolotem w tle.

Samolot podchodzi do lądowania kilkaset metrów od końca peronu
Nieczynna (i pobazgrana) winda

Nastała wreszcie pora by opuścić pasażerską część stacji i przenieść się na południe, gdzie koncentruje się ruch towarowy, a w każdym razie jest na niego miejsce. Wchodzę na kładkę, idę w stronę ulicy Wirażowej, a na końcu kładki widzę nieczynną windę. Nie zrobiło mi to praktycznej różnicy, zszedłem po schodach, zadzwoniłem pod numer serwisowy, ale nie czekałem by zobaczyć co i kiedy z tego wyniknie.

Dojechałem autobusem na wiadukt nad torami na ulicy Poleczki, skąd jest dobry widok na południową, towarową część stacji. Oto zdjęcie jej wschodniej części. Po lewej stronie jest ulica Zatorze, a trzy puste tory obok prowadzą do bocznic: jednej do elektrociepłowni Siekierki, a drugiej do stacji postojowej na południowym końcu linii M1 warszawskiego metra. Po prawej stronie jest stanowisko przepompowywania paliw na potrzeby lotniska.

Wschodnia część towarowej części stacji

Kilka zdjęć stacji przepompowania paliw. Kiedyś paliwo lotnicze było dostarczane kolejowymi cysternami bocznicą z Okęcia na Okęcie (tzn. ze stacji na lotnisko), ale teraz jest przelewane do ogromnych zbiorników na terenie kolejowym, widocznych na zdjęciach i połączonych podziemnym rurociągiem z lotniskiem.

Cysterny na torach do przepompowywania paliwa
Zbiorniki paliwa
Zostawiono miejsce na dodatkowy tor dla cystern

I ostatnie zdjęcie: zachodnia część stacji z wiaduktu. Od lewej: tory z cysternami, osiem (prawie) pustych bocznych torów, dwa tory główne w kierunku południowym i (już za terenem kolejowym) droga S79.

Nieformalny reportaż ze stacji Warszawa Okęcie.

zdjęcia wykonano 2 września 2022

Reklama

7 Komentarzy

  1. radziol.pl pisze:

    Sporo się tam zmieniło. Ostatni raz byłem tam w 2011 roku. Muszę koniecznie odwiedzić Okęcie ponownie.

    Polubione przez 1 osoba

  2. Idzie Wiosna pisze:

    iu jak zwykle wszędzie te ohydne bazgroły na ścianach. Czy nie zrobi się w końcu z tym porządku? Łapać i karać dopóki nie zrozumieją, że to może boleć….

    Polubione przez 1 osoba

  3. miedzianagora pisze:

    No, wygląda to dosyć dobrze – jednak co stolica, to stolica.

    Polubienie

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie na Facebooku

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Wyloguj /  Zmień )

Połączenie z %s

Ta witryna wykorzystuje usługę Akismet aby zredukować ilość spamu. Dowiedz się w jaki sposób dane w twoich komentarzach są przetwarzane.

Podaj swój adres emailowy by obserwować ten blog i otrzymywać powiadomienia o nowych postach

Dołącz do 113 obserwujących.
%d blogerów lubi to: