Kolej na kolej

Strona główna » kolej » Przewodnik po kolejach wąskotorowych

Przewodnik po kolejach wąskotorowych

Archiwum

Urząd Transportu Kolejowego (UTK) wydał internetowy przewodnik, zawierający wiele praktycznych informacji o tych atrakcjach turystycznych.

Ignacy Góra, prezes UTK, napisał we wstępie do tego przewodnika:

koleje wąskotorowe to niezwykle cenne dziedzictwo historyczne i kulturowe Polski posiadające bogatą przeszłość. Budowane często w trudno dostępnych terenach, na potrzeby górnictwa czy wojska, dzisiaj pozwalają nam przeżyć niezapomniane chwile w podróży nimi. Ale nie byłoby dzisiaj funkcjonujących kolei wąskotorowych, gdyby nie wysiłek i ciężka praca miłośników kolei. To ich starania o odbudowę, a także uruchomienie przewozów pozwoliły na zachowanie linii kolejowych, wagonów i lokomotyw, które jeszcze kilkanaście lat temu popadały w ruinę. Działania te wymagają ogromnego nakładu pracy, czasu, ale także finansów. Dlatego UTK postanowił wydać przewodnik po kolejach wąskotorowych, aby poprzez promowanie turystyki kolejowej, wspierać koleje wąskotorowe w ich bieżącej działalności, a także rozwoju

Może warto dodać, że wiele kolei wąskotorowych była budowanych na potrzeby rolnictwa czy leśnictwa: dowozy buraków do cukrowni czy drewna do tartaków.

Żuławska Kolej Dojazdowa (Wikpedia)

Co znajdziemy w przewodniku? Każdej z 25 kolei poświęcone są cztery strony, zawierające dane kontaktowe, rozkład jazdy, informacje o atrakcjach towarzyszących przejazdowi i o zestawieniu pociągu, ceny biletów wraz z kanałami ich sprzedaży i stosowanymi ulgami, oraz informacje o dojeździe.

Przewodnik jest wygodny w użyciu: jest indeks nazw kolei, spis według województw oraz interaktywna mapa.

Szkoda tylko, że UTK zwlekał z publikacją do połowy sierpnia, czyli do „początku końca” sezonu wakacyjnego. Z drugiej strony podstawowe informacje w przewodniku (lokalizacja, trasa, atrakcje, dojazd) będą przydatne i poza sezonem. UTK obiecuje, że przewodnik będzie aktualizowany w latach następnych.

Bezpłatny przewodnik jest do pobrania ze strony UTK (pdf, niecałe 18 MB)

Reklama

7 Komentarzy

  1. Prywata: Dawno, dawno temu razem z Ignacym przez dwa i pół roku jeździliśmy praktycznie codziennie z naszego osiedla jego autem na dworzec kolejowy, by wsiąść do tego samego dyliżansu do Krakowa. Świetny człowiek.
    W temacie: spokojnie, będzie na za rok. 😉
    Nie znam zbyt wielu wąskotorówek, najlepiej chyba Nałęczowską. Ale może to jest pomysł na Tour de Pologne z wąskim torem w przyszłym sezonie…

    Polubione przez 1 osoba

  2. kryzab pisze:

    W niektórych miejscach nieużywane już tory wąskotorówek ( ale nie tylko) zalano asfaltem na różnych długościach i powstały w ten sposób trasy rowerowe.

    Polubienie

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie na Facebooku

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Wyloguj /  Zmień )

Połączenie z %s

Ta witryna wykorzystuje usługę Akismet aby zredukować ilość spamu. Dowiedz się w jaki sposób dane w twoich komentarzach są przetwarzane.

Podaj swój adres emailowy by obserwować ten blog i otrzymywać powiadomienia o nowych postach

Dołącz do 113 obserwujących.
%d blogerów lubi to: