Kolej na kolej

Strona główna » kolej » Wyłączanie nowoczesnego systemu sterowania ETCS w pociągach

Wyłączanie nowoczesnego systemu sterowania ETCS w pociągach

Archiwum

Urząd Transportu Kolejowego (UTK) skontrolował, czy przewoźnicy spełniają wymóg jazdy z wykorzystaniem pokładowego systemu sterowania ETCS.

System ETCS umożliwia nie tylko awaryjne zatrzymanie pociągu w razie przejechania czerwonego sygnału, ale też wyświetla w kabinie maszynisty informację o maksymalnej prędkości pociągu na danym odcinku i zajętości toru na dalszej trasie. Jeśli wszystkie pociągi na danym szlaku są wyposażone w ETCS, semafory i znaki ograniczeń prędkości nie są konieczne.

Kabina maszynisty z urządzeniami ETCS
Kabina maszynisty z urządzeniami ETCS (materiał ilustracyjny)

Według przepisów, pociągi posiadające urządzenia pokładowe ETCS i poruszające się po liniach wyposażonych w ten system należy prowadzić z wykorzystaniem tych urządzeń. Jednak kontrole prowadzone przez UTK pokazują, że dochodzi do sytuacji w których system ETCS nie jest uruchamiany a maszyniści nie mają znajomości obsługi tego systemu.

Trzy z sześciu dotychczas przeprowadzonych kontroli wykryły brak wykorzystania systemu ECTS pomimo poruszania się po liniach kolejowych wyposażonych w odpowiednie urządzenia, oraz nieznajomość obsługi tego systemu przez maszynistów. To ostatnie dotyczy następujących przewoźników: LTE Polska, Lotos Kolej i Alza Cargo.

UTK przeprowadził też tego typu kontrole u przewoźników pasażerskich, których wyniki będą opublikowane później.

A jak zareagował UTK na to łamanie przepisów o stosowaniu ETCS? Pokiwał paluszkiem i powiedział jak Krasicki „przestańcie, bo się źle bawicie”. A konkretnie, jak poinformował rzecznik urzędu Tomasz Frankowski

z uwagi na wskazane nieprawidłowości wystosowano pisemne ostrzeżenia informujące o naruszeniu przepisów z zakresu kolejnictwa. Obligują one przewoźników kolejowych do udzielenia odpowiedzi o działaniach podjętych lub planowanych do podjęcia (wraz z harmonogramem) w celu usunięcia stwierdzonego naruszenia.

Ta łagodna reakcja urzędu odpowiedzialnego między innymi za bezpieczeństwo ruchu kolejowego, jest zaskakująca. Dla porównania, UTK w 2015 roku nałożył na PKP Intercity karę w wysokości 155 tysięcy złotych w związku z naruszeniem konieczności informowania pasażerów o warunkach zakupu najtańszych biletów.

Dziesięć lat temu doszło do tragicznego wypadku kolejowego pod Szczekocinami, w którym zginęło 16 osób. Jedną z przyczyn wypadku były błędy i zaniedbania po stronie pracowników kolejowych, w tym nieznajomość działania urządzeń obsługiwanych przez dyżurnych ruchu. Jestem zaskoczony, że nieumiejętność korzystania przez maszynistów z systemów bezpieczeństwa w lokomotywach nie spowodowała ostrzejszej reakcji UTK.

Raport UTK w sprawie ETCS jest dostępny tutaj.

grafika: Sese Ingolstadt, Wikipedia


3 Komentarze

  1. kryzab pisze:

    ….ale może podejmą działania, albo zaplanują podjęcie, z harmonogramem podjętych działań, bo (cholera, sorry!!!) może się to źle skończyć, jeśli nie usuną stwierdzonego naruszenia o niepodejmowaniu używania ETCS..

    Polubione przez 1 osoba

  2. picpholio pisze:

    A strange situation to make an investment for a systems while there is no full technical training for the all users.

    Polubione przez 1 osoba

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie na Facebooku

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Wyloguj /  Zmień )

Połączenie z %s

Ta witryna wykorzystuje usługę Akismet aby zredukować ilość spamu. Dowiedz się w jaki sposób dane w twoich komentarzach są przetwarzane.

Podaj swój adres emailowy by obserwować ten blog i otrzymywać powiadomienia o nowych postach

Dołącz do 109 obserwujących.
%d blogerów lubi to: