Kolej na kolej

Strona główna » kolej » Dwukilometrowy pociąg pasażerski w Szwajcarii

Dwukilometrowy pociąg pasażerski w Szwajcarii

Archiwum

Mapa Szwajcarii z zaznaczonym tunelem Albula
Położenie tunelu Albula w Szwajcarii (Wikipedia)

We wrześniu 2022 minie 175 lat od otwarcia pierwszej linii kolejowej w Szwajcarii, z Zurychu do Baden. Aby uczcić tę okazję Koleje Retyckie (Rhätische Bahn, RhB) uruchomią pociąg pasażerski o długości prawie 2 km na trasie przez tunel Albula w kantonie Graubünden.

Planuje się połączenie 25 elektrycznych zespołów trakcyjnych (EZT) typu Capricorn produkcji szwajcarskiej firmy Stadler Rail, co stworzy stuwagonowy pociąg o długości 1910 metrów. Nikt nigdy czegoś takiego nie próbował, więc trwają testy, na razie z 16 jednostkami.

EZT Capricorn koło Davos
EZT Capricorn koło Davos (foto: RhB)

Jednym z problemów jest to, że wprawdzie EZT Capricorn mają ukrotnione sterowanie, czyli można kontrolować kilka połączonych zespołów z jednej kabiny, ale maksymalnie mogą to być cztery zespoły. Dlatego też w co czwartym EZT musi być maszynista, który musi dokładnie powtarzać operacje swojego kolegi z czołowego pojazdu. Wbudowany system komunikacji też nie działa na ponad cztery jednostki, więc wzdłuż pociągu przeciągnięto „klasyczny” kabel telefoniczny, służący do porozumiewania się między maszynistami. Oprócz tego są dwa inne kable, podłączone do systemu hamulcowego (dwa na wszelki wypadek…) i każdy maszynista może zatrzymać cały pociąg w sytuacji awaryjnej.

Mam nadzieję, że próby zakończą się sukcesem i że można będzie obejrzeć film z przejazdu tego pociągu….


12 Komentarzy

  1. kryzab pisze:

    Troszeczkę niesamowity pomysł.

    Polubione przez 1 osoba

  2. saberblog pisze:

    Ciekawe. Muszę obczaić czy można kupić bilety

    Polubione przez 1 osoba

  3. marchewa79 pisze:

    Czy do tego u-krotnienia systemy nie można sprokurować jakiegoś taniego rozwiązania IT które pozwala to wszystko połączyć? Przecież tu chodzi tylko o powtarzanie sygnałów.

    Polubienie

  4. picpholio pisze:

    I hope it will work. I know this train very well from my vacations in Switerland. We took several times the Rhätische Bahn through the Albula tunnel. 🙂
    A nice moment to see it again in your blog.

    Polubione przez 1 osoba

  5. miedzianagora pisze:

    Pomysł na racjonalizację kosztów?

    Polubienie

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie na Facebooku

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Wyloguj /  Zmień )

Połączenie z %s

Ta witryna wykorzystuje usługę Akismet aby zredukować ilość spamu. Dowiedz się w jaki sposób dane w twoich komentarzach są przetwarzane.

Podaj swój adres emailowy by obserwować ten blog i otrzymywać powiadomienia o nowych postach

Dołącz do 109 obserwujących.
%d blogerów lubi to: