Kolej na kolej

Strona główna » kolej » Najstarszy „Gagarin” (ST44-001) po renowacji

Najstarszy „Gagarin” (ST44-001) po renowacji

Archiwum

W warszawskim Muzeum Kolejnictwa można oglądać lokomotywę spalinową ST44-001 po gruntownej renowacji. Lokomotywa ta, o numerze fabrycznym 053, została zbudowana w 1965 roku w ZSRR w Fabryce Lokomotyw w Woroszyłowgradzie (przedtem i obecnie Ługańsk, dziś na Ukrainie). Była to jedna z czterech pierwszych lokomotyw tego typu dostarczonych dla PKP. W sumie do Polski sprowadzono ponad 1100 lokomotyw tej serii, czyli około ⅓ wszystkich wyprodukowanych egzemplarzy.

Lokomotywa ST44-001 po renowacji w ekspozycji Muzeum Kolejnictwa
Lokomotywa ST44-001 po renowacji (foto: Muzeum Kolejnictwa)

Miały one silnik dwusuwowy silnik dieslowski o mocy 1470 kW (2000 KM) i przekładnię elektryczną. Przeznaczone były do prowadzenia ciężkich pociągów towarowych, ale w lecie obsługiwały też niektóre pociągi pasażerskie (tylko w lecie, gdyż nie miały elektrycznego połączenia do ogrzewania wagonów). Były wyposażone w sterowanie wielokrotne, czyli 2 połączone lokomotywy mogły być obsługiwane z jednej kabiny. Szybkość maksymalna wynosiła 100 km/h.

Pociąg z dwoma ST44, ruszający ze stacji Wałcz możną obejrzeć poniżej. Warto zwrócić uwagę na kłęby spalin po uruchomieniu silników.

Duża siła pociągowa, prostota budowy i niezawodność były zaletami tych spalinowozów, natomiast minusem było duże zużycie paliwa i oleju.

Ze względu na radzieckie pochodzenie, w Polsce lokomotywy te nazywano nieoficjalnie „Gagarinami”. Natomiast w NRD ich ksywką był „Taigatrommel”, czyli „Bęben tajgi”, gdyż oryginalne egzemplarze nie miały tłumików.

Lokomotywa w zbiorach Muzeum Kolejnictwa przez cały przebieg służby (do 1 września 1998) była związana z kolejowym węzłem warszawskim.


10 Komentarzy

  1. kryzab pisze:

    Nie wiem czemu, ale zyskała moją sympatię. Ma elegancką sylwetkę i czarujące „oczy” na tym górnym zdjęciu Tylko te dymy….

    Polubione przez 1 osoba

  2. Koperek pisze:

    Bęben tajgi, nie tagi 😉

    Polubione przez 1 osoba

  3. picpholio pisze:

    These locomotives would certainly get into trouble now because of the large emissions…. It is impressive when you see the couple leave, but healthy is different.

    Polubione przez 1 osoba

  4. sylwiaiwan pisze:

    Ładny 🙂 Pozdrawiam 🙂

    Polubione przez 1 osoba

  5. optymista13 pisze:

    Do oglądania się nadaje, bo piękna! 🙂

    Polubione przez 1 osoba

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie na Facebooku

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Wyloguj /  Zmień )

Połączenie z %s

Ta witryna wykorzystuje usługę Akismet aby zredukować ilość spamu. Dowiedz się w jaki sposób dane w twoich komentarzach są przetwarzane.

Podaj swój adres emailowy by obserwować ten blog i otrzymywać powiadomienia o nowych postach

Dołącz do 105 obserwujących.

%d blogerów lubi to: