Kolej na kolej

Strona główna » Niemcy » Tory tramwajowe bezpieczne dla rowerzystów i pieszych

Tory tramwajowe bezpieczne dla rowerzystów i pieszych

Archiwum

Przekrój typowej szyny tramwajowej

Tory tramwajowe umieszczone bezpośrednio w jezdni ulicy, a nie na wydzielonym torowisku, są niebezpieczne dla rowerzystów ze względu na rowek o szerokości około 30-35 mm w szynie, w który mogą wpaść koła roweru. Z tym samym ryzykiem muszą się liczyć inwalidzi na wózkach i kobiety na wysokich obcasach.

W kilku miastach niemieckich (Brandenburg an der Havel, Kolonia, Düsseldorf) oraz w Bazylei wypróbowywane jest rozwiązanie polegające na wypełnieniu rowka w szynie, na odcinkach największego ryzyka, elastomerem, czyli tworzywem zdolnym do odwracalnej deformacji pod wpływem sił mechanicznych (guma jest przykładem naturalnego elastomeru).

Bazylea: szyny tramwajowe wypełnione elastomerem
foto: Basel unterwegs

W mieście Brandenburg cztery eksperymentalne odcinki szyn o długości 3 metry każdy zostały wypełnione elastomerem VeloGleis. Gdy koła tramwaju najeżdżają na te odcinki, elastomer jest zgniatany wagą pojazdu, ale po przejechaniu wagonu wraca do poprzedniej wysokości z powrotem wypełniając rowki.

Według producenta VeloGleis szyna używana w tym rozwiązaniu jest około półtora raza droższa od zwykłej szyny. Jakość zamontowanego elastomeru musi być dość często sprawdzana a jego żywotność oceniana jest na dwa lata. Wymiana zużytego elastomeru zajmuje tylko kilka godzin.

Oto promocyjne wideo producenta VeloGleis:

Można dodać, że rowek w szynach tramwajowym stwarzał problemy już sto lat temu. W podręczniku o budowie torów czytamy, że powoduje on „niebezpieczeństwo zaciskania się kopyt końskich i wąskich obręczy kół pojazdów drogowych” (K. Wątorek, „Budowa kolei żelaznych”, Warszawa 1924)


8 Komentarzy

  1. marchewa79 pisze:

    Nie mówiąc o tym że takie tory w asfalcie w moim mieście są naprawiane niemal non stop po 3 latach od oddania.

    Polubione przez 1 osoba

  2. Pamiętam, że jechałem gdzieś na Nowym Porcie Harrym. I tak ładnie było torowisko zrobione, że mogłem odbić kierownicę, a Harry jechał elegancko wzdłuż torów. Idealnie weszło między koła. Więc mnie normalne torowisko bez atrakcji nie wadzi.
    Wiem, wiem. Nie ma temat. I w dodatku jestem w mniejszości. 😉

    Polubione przez 1 osoba

  3. picpholio pisze:

    This would be a great solution…. I’m well known with this problem as a biker.

    Polubione przez 1 osoba

  4. Ultra pisze:

    Kiedy ludzie spieszą się, wszystko przeszkadza, nie tylo torowisko…
    Serdeczności

    Polubione przez 1 osoba

  5. miedzianagora pisze:

    Dobre rozwiązanie. Oby było bardzo trwałe – za dużo już plastiku jest na świecie…

    Polubione przez 1 osoba

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie na Facebooku

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Wyloguj /  Zmień )

Połączenie z %s

Ta witryna wykorzystuje usługę Akismet aby zredukować ilość spamu. Dowiedz się w jaki sposób dane w twoich komentarzach są przetwarzane.

Podaj swój adres emailowy by obserwować ten blog i otrzymywać powiadomienia o nowych postach

Dołącz do 109 obserwujących.
%d blogerów lubi to: