Kolej na kolej

Strona główna » kolej » Hybrydowe pociągi angielskiego przewoźnika już wożą pasażerów

Hybrydowe pociągi angielskiego przewoźnika już wożą pasażerów

Archiwum

Angielski przewoźnik Chiltern Railways (spółka zależna firmy Arriva UK) uruchomił pierwsze w Wielkiej Brytanii przewozy pasażerskie pociągiem hybrydowym (diesel+baterie) na około 60-kilometrowej trasie Londyn Marylebone – Aylesbury (kliknij tu by zobaczyć mapę trasy).

Pierwszy hybrydowy pociąg przed pierwszym wyjazdem ze stacji Londyn Marylebone

Podstawą tych hybrydowych pociągów są dwuwagonowe dwudziestoletnie spalinowe zespoły trakcyjne 168 Turbostar z których wymontowano silniki dieslowskie i zastąpiono je dwoma zespołami napędowymi produkcji Rolls-Royce’a, każdy z których składa się z silnika dieslowskiego, dwóch baterii oraz silnika elektrycznego, który może też działać jako prądnica.

Pociągi te, nazwane HybridFlex, mogą osiągnąć prędkość 160km/h.

Baterie są ładowane przez silniki spalinowe i podczas hamowania odzyskowego (gdy silnik elektryczny działa jako prądnica, spowalniając pociąg i produkując prąd). Energia z baterii może być użyta przy ruszaniu ze stacji, zwiększając przyspieszenie pociągu, a także przy jeździe przez obszary zabudowane i stacje pośrednie w celu zmniejszenia hałasu i gazów spalinowych. Szacuje się, że zmniejszy to emisję CO2 o 25%, tlenku azotu o 70% i innych zanieczyszczeń o 90%. Jazda z napędem elektrycznym zmniejszy hałas o 20 dB(A) czyli 75% na stacjach i obszarach zabudowanych.

W hybrydowych pociągach po raz pierwszy zainstalowano system MTU Intelligent Drive Manager, który automatycznie, bez interwencji maszynisty, włącza zasilanie elektrycznie przy jeździe przez obszary gdzie hałas i emisje powinny być zredukowane, na przykład na stacjach końcowych czy w odległości 250 metrów od stacji pośrednich.

London Marylebone jest jedyną londyńską stacją obsługiwaną wyłącznie przez pociągi spalinowe, i nie ma planów jej elektryfikacji w przewidywalnej przyszłości. Dlatego hybrydy diesel+ baterie są jedynym realistycznym sposobem na dekarbonizację pociągów korzystających z tej stacji.


13 Komentarzy

  1. picpholio pisze:

    A wonderful development. So you see that there is still a lot that can be done to help our environment… one just has to dare to invest in it. The British deserve credit for this!

    Polubione przez 2 ludzi

  2. optymista13 pisze:

    Pomysł wydaję się być trafiony, jeśli będzie komu jeździć, myślę o pasażerach.

    Polubione przez 2 ludzi

  3. Ultra pisze:

    Szkoda, że takich pomysłów nie ma u nas. W sam raz na dojazdy z dalekich osiedli i nie zanieczyszczają tak środowisko, jak samochody.
    Serdeczności

    Polubione przez 2 ludzi

    • O ile wiem to w okolicach Szczecina eksperymentuje się z pociągami hybrydowymi, ale raczej na dłuższe dystanse (Szczecin – Koszalin). Ale bez automatycznego przełączania diesel/elektryk przy przejazdach przez stację czy miasta.

      Polubione przez 1 osoba

  4. Lucia pisze:

    Techniczne wartości niewiele mi mówią, ale już pozostałość przemawia do mnie na ” tak”.

    Polubione przez 2 ludzi

  5. Tekst mam wrażenie czysto techniczny, a mój komentarz będzie trochę o nowym doświadczeniu i o emocjach, a mianowicie wreszcie po wielu, wielu latach wsiadłem do pociągu i odbyłem krótki kurs. Podobało mi się. 🙂 😉

    Polubione przez 1 osoba

    • Wiedziałem że mogę na Ciebie liczyć 🙂 🙂
      Ale to niezupełnie to samo. Terminu „pociąg hybrydowy” używa się (niekiedy tez w literaturze fachowej) do dwu różnych rzeczy. Po pierwsze to takie pociągi jak w Twoim linku, które mają zasilanie dieslowskie i elektryczne (napowietrzne lub trzecia szyna). Po drugie to tak jak jest na linii Londyn-Aylesbury, gdzie zewnętrznego zasilania elektrycznego w ogóle nie ma, a baterie ładują się z diesla lub przy hamowaniu. Jest to ta sama sztuczka co w samochodach hybrydowych, w odróżnieniu od elektrycznych (Tesla &c).
      Serdecznie pozdrawiam

      Polubione przez 1 osoba

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie na Facebooku

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Wyloguj /  Zmień )

Połączenie z %s

Ta witryna wykorzystuje usługę Akismet aby zredukować ilość spamu. Dowiedz się w jaki sposób dane w twoich komentarzach są przetwarzane.

Podaj swój adres emailowy by obserwować ten blog i otrzymywać powiadomienia o nowych postach

Dołącz do 109 obserwujących.
%d blogerów lubi to: