Kolej na kolej

Strona główna » kolej » Tunel kolejowy będzie tunelem rowerowym

Tunel kolejowy będzie tunelem rowerowym

Archiwum

Nieużywany kolejowy tunel w dolinie Rhondda - stan w roku 2021

Nieużywany tunel kolejowy w Walii, w dolinie Rhondda, o długości 3148 metrów, będzie otwarty dla rowerzystów.

Położenie Walii w Zjednoczonym Królestwie
Położenie doliny Rhondda w Walii

Rhondda to dawniej obszar intensywnego wydobycia węgla. Dolina ta leży w centrum ogromnego złoża dobrej jakości węgla kamiennego, o długości ponad 110 km i powierzchni 2600 km2 (to jest mniej więcej połowa obszaru Górnośląskiego Zagłębia Węglowego w granicach Polski). Transport węgla z tego rejonu do portów w Cardiff, Swansea i Port Talbot w drugiej połowie 19. wieku był możliwy jedynie koleją, ale istniejące linie były przeciążone: przejazd do portów odległych o niecałe 50 km i z powrotem zajmował dwa dni. Dlatego właściciele kopalni w Rhondda postanowili zbudować nową linię kolejową przechodzącą tunelem pod wzgórzem Mynydd Blaengwynfi o wysokości 528 metrów.

Budowę rozpoczęto w czerwcu 1885 i zakończono w czerwcu 1890 (trzy lata później niż planowano, po dwukrotnej zmianie wykonawcy…). Tunel w najgłębszym miejscu przechodzi około 330 metrów pod powierzchnią.

Inwestor nie wykupił praw do złóż węgla nad i pod tunelem. Ich eksploatacja spowodowała osiadanie ścian tunelu, dochodzące po 12 latach do prawie 40 cm. Dodatkowo woda przeciekająca przez strop i ściany spowodowała wymycie części zaprawy murarskiej. Zainstalowano około 500 stalowych wsporników mających wzmocnić konstrukcję, ale nie usunęły one problemu i w lutym 1968 roku wstrzymano ruch kolejowy w tunelu, tymczasowo do chwili podjęcia decyzji czy, jak i za ile da się tunel naprawić. Koszt remontu oceniono na £90.000 (w 1970 roku, mniej więcej 1,2 miliona funtów obecnie) i tymczasowe zamknięcie okazało się permanentnym.

W zeszłym roku (2021) tunel stał się oficjalnie własnością walijskiego rządu. Brytyjskie ministerstwo transportu obiecało sfinansowanie budowy ścieżki rowerowej przez tunel. Koszt tej operacji oceniany jest na 10 milionów funtów (nieco ponad 50 milionów złotych).

Po ukończeniu tej inwestycji będzie to najdłuższy tunel rowerowy w Europie i drugi co do długości na świecie (po Snoqualmie Tunnel koło Seattle, USA: 3625 metrów)


19 Komentarzy

  1. salmiaki pisze:

    Nie wiem, czy chciałabym jechać rowerem przez tunel…

    Polubione przez 3 ludzi

  2. picpholio pisze:

    Nice initiative, I just hope stability is guaranteed 🙂
    We have also different old railway tunnels that are open for bikers and hikers but they are less longer.

    Polubione przez 2 ludzi

  3. To ciekawe atrakcyjnie

    Polubienie

  4. kryzab pisze:

    No, tak dobry pomysł dla zapaleńców rowerowych. Nie dla mnie – w takich miejscach i w innych (np. w obudowanych windach, jaskiniach mam klaustrofobię. Z trudem przeżyłam kiedyś wycieczkę do kopalni w Wieliczce i do kompleksu Riese (podziemne „miasto” ) na Śląsku.

    Polubione przez 1 osoba

  5. Ultra pisze:

    Tunel nie dla każdego, ale pomysł wspaniały, gdy ścieżek rowerowych mało, w dodatku przy szosach, gdzie oddycha się spalinami.
    Zasyłam serdeczności

    Polubienie

  6. Wiele jest wysokich wydatków gdzie naprawdę można zastanawiać się nad ich racjonalnością,
    znajdą się jednak małe grupy ludzi, które działają wbrew większości, z takimi oto wynikami, wrr

    Polubione przez 1 osoba

  7. 5000lib pisze:

    Dla mnie super inicjatywa! I świetny pomysł, to nie tylko atrakcja, chociaż rozumiem, że nie dla wszystkich- nie każda osoba musi gustować w takich miejscach, ale także pewnego rodzaju odciążenie ruchu, czy też renowacja pewnych tras, miejsc, które by niszczały…

    Polubione przez 1 osoba

  8. Znam spod Częstochowy akurat plany zachowania trasy wąskotorówki wraz z wiaduktem poprzez przekształcenie terenu w rekreacyjną ścieżkę rowerową. Tylko chyba sprawa umarła albo odłożona na lepsze czasy.

    Polubione przez 1 osoba

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie na Facebooku

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Wyloguj /  Zmień )

Połączenie z %s

Ta witryna wykorzystuje usługę Akismet aby zredukować ilość spamu. Dowiedz się w jaki sposób dane w twoich komentarzach są przetwarzane.

Podaj swój adres emailowy by obserwować ten blog i otrzymywać powiadomienia o nowych postach

Dołącz do 113 obserwujących.
%d blogerów lubi to: