Znaczy się chodzi o szynobus? Nie, o coś innego…. To jest DMV (dual-mode vehicle, czyli pojazd szynowo-drogowy), czyli pojazd który jeździ zarówno po drodze jak i po szynach. Taki wehikuł po raz pierwszy ruszył w drogę w sobotę 25 grudnia 2021 w mieście Kaiyo w prefekturze Tokushima na wyspie Sikoku (płd-zach Japonia).

DMV wygląda jak minibus i po drogach jeździ na gumowych oponach, z tylnym napędem . Ale na stanowisku przejścia droga-kolej, stalowe kolejowe koła opuszczają się z podwozia na szyny, unosząc przednie drogowe koła ponad poziom szyn. Tylne gumowe koła pozostają w niezmienionej pozycji i spoczywając na szynach zapewniają napęd.
Cała ta operacja zajmuje jedynie 15 sekund. Można to obejrzeć w pierwszej minucie tego filmu (dalszy ciąg to komentarz po japońsku):
Pojazd ma pojemność 21 pasażerów i może osiągać prędkość 60 km/h na torach i 100 km/h na drogach.
Prasowe doniesienia o japońskim DMV zawierają stwierdzenie, że jest to pierwszy na świecie tego typu pojazd. Delikatnie mówiąc, nie jest to prawda. Pojazdy szynowo-drogowe, typu koparki czy dźwigi, są szeroko używane przy budowie i utrzymaniu torów kolejowych.
Ale nawet w dziedzinie pasażerskich pojazdów szynowo-drogowych Japończycy nie są pierwsi. W latach 1930-1931 brytyjski przewoźnik London, Midland and Scottish Railway eksploatował pojazd Ro-Railer na lokalnych liniach w okolicy Stratford-on-Avon. Na początku lat 1950-tych koleje zachodnioniemieckie (Deutsche Bundesbahn) zamówiły kilkanaście szynowo-drogowych pojazdów Schi-Stra-Bus (Schienen-Straßen-Omnibus), używanych na trasach w środkowych Niemczech. Żaden z tych eksperymentów nie okazał się sukcesem. Ciekawe czy Japończykom się uda….
Stawiam na Japończyków. Że im się uda. Ciekawe rozwiązanie.
PolubieniePolubione przez 1 osoba
Ciekawe, ale nie bez problemów jeśli ma być stosowane na szerszą skalę. M.in. chodzi o to, że podłoga autobusu jest znacznie poniżej poziomu japońskich peronów. Na razie ten pojazd jeździ po torach niepołączonych z Japanese Rail więc można było zbudować specjalne perony.
PolubieniePolubione przez 1 osoba
Pożyjemy zobaczymy, albo i nie. 😆
PolubieniePolubienie
😉
PolubieniePolubienie
😉
PolubieniePolubione przez 1 osoba
Niebanalny przykład pojazdu szynowo – drogowego
Coś w rodzaju karetki i/lub wozu strażackiego, prawda?
PolubieniePolubione przez 1 osoba
Tak, to pojazd dla strażaków.
=> https://www.mueller-frauenfeld.ch/fr/
PolubieniePolubione przez 1 osoba
Mnie stale ciekawi dlaczego szynobusów (takich kolejowych a nie combo kolej + droga) nie ma więcej. Wydaje się w końcu że to dość ekonomiczny pomysł na małe linie. Czy to inżyniersko taka trudność zamienić opony na kolejowe koła?
PolubieniePolubione przez 1 osoba