Kolej na kolej

Strona główna » Japonia » Autobus, który jest też pociągiem

Autobus, który jest też pociągiem

Archiwum

Znaczy się chodzi o szynobus? Nie, o coś innego…. To jest DMV (dual-mode vehicle, czyli pojazd szynowo-drogowy), czyli pojazd który jeździ zarówno po drodze jak i po szynach. Taki wehikuł po raz pierwszy ruszył w drogę w sobotę 25 grudnia 2021 w mieście Kaiyo w prefekturze Tokushima na wyspie Sikoku (płd-zach Japonia).

Japoński pasażerski pojazd szynowo-drogowy (DMV) na stacji w Kaiyo

DMV wygląda jak minibus i po drogach jeździ na gumowych oponach, z tylnym napędem . Ale na stanowisku przejścia droga-kolej, stalowe kolejowe koła opuszczają się z podwozia na szyny, unosząc przednie drogowe koła ponad poziom szyn. Tylne gumowe koła pozostają w niezmienionej pozycji i spoczywając na szynach zapewniają napęd.

Cała ta operacja zajmuje jedynie 15 sekund. Można to obejrzeć w pierwszej minucie tego filmu (dalszy ciąg to komentarz po japońsku):

Pojazd ma pojemność 21 pasażerów i może osiągać prędkość 60 km/h na torach i 100 km/h na drogach.

Prasowe doniesienia o japońskim DMV zawierają stwierdzenie, że jest to pierwszy na świecie tego typu pojazd. Delikatnie mówiąc, nie jest to prawda. Pojazdy szynowo-drogowe, typu koparki czy dźwigi, są szeroko używane przy budowie i utrzymaniu torów kolejowych.

Ale nawet w dziedzinie pasażerskich pojazdów szynowo-drogowych Japończycy nie są pierwsi. W latach 1930-1931 brytyjski przewoźnik London, Midland and Scottish Railway eksploatował pojazd Ro-Railer na lokalnych liniach w okolicy Stratford-on-Avon. Na początku lat 1950-tych koleje zachodnioniemieckie (Deutsche Bundesbahn) zamówiły kilkanaście szynowo-drogowych pojazdów Schi-Stra-Bus (Schienen-Straßen-Omnibus), używanych na trasach w środkowych Niemczech. Żaden z tych eksperymentów nie okazał się sukcesem. Ciekawe czy Japończykom się uda….


8 Komentarzy

  1. Lucia pisze:

    Stawiam na Japończyków. Że im się uda. Ciekawe rozwiązanie.

    Polubione przez 1 osoba

  2. marchewa79 pisze:

    Mnie stale ciekawi dlaczego szynobusów (takich kolejowych a nie combo kolej + droga) nie ma więcej. Wydaje się w końcu że to dość ekonomiczny pomysł na małe linie. Czy to inżyniersko taka trudność zamienić opony na kolejowe koła?

    Polubione przez 1 osoba

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie na Facebooku

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Wyloguj /  Zmień )

Połączenie z %s

Ta witryna wykorzystuje usługę Akismet aby zredukować ilość spamu. Dowiedz się w jaki sposób dane w twoich komentarzach są przetwarzane.

Podaj swój adres emailowy by obserwować ten blog i otrzymywać powiadomienia o nowych postach

Dołącz do 105 obserwujących.

%d blogerów lubi to: