Kolej na kolej

Strona główna » Dania » Kolejowo-drogowy tunel między Niemcami a Danią

Kolejowo-drogowy tunel między Niemcami a Danią

Archiwum

Prace nad budową tunelu pod bałtycką cieśniną Fehmarn*), miedzy wyspami Lolland (Dania) i Fehmarn (Niemcy), trwają już w obu krajach. Stworzy on najkrótsze połączenie drogowe i kolejowe między Hamburgiem a Kopenhagą.

Uroczystość rozpoczęcia budowy po stronie niemieckiej, listopad 2021

Plany budowy mostu drogowo-kolejowego na tej trasie pojawiły się już podczas 2. wojny światowej, gdy Dania była pod okupacja niemiecką. W 1963 roku zbudowany jedynie most z wyspy Fehmarn na stały ląd i uruchomiono kolejowy prom z Puttgarden (DE) do Rødby (DK). Od początku lat 1990-tych rządy Danii oraz Szwecji zabiegały o połączenie mostem lub tunelem na tym odcinku, a w 1994 Komisja Europejska uznała przeprawę przez cieśninę Fehmarn za priorytetową dla sieci transeuropejskiej.

Mapa cieśniny Fehmarn. Na czerwono zaznaczono trasę tunelu

Po wielu protestach, zwłaszcza po stronie niemieckiej, postanowiono zbudować tunel zamiast mostu ze względu na mniejsze oddziaływanie tunelu na środowisko oraz mniejszą podatność na warunki pogodowe, głównie wiatr. Tunel ma zostać wykonany poprzez zatopienie prefabrykowanych betonowych elementów, umieszczeniu ich w wykopie na dnie cieśniny i przykryciu kilkumetrową warstwą ochronną ze żwiru i piasku. Tunel będzie miał długość 17,6 km.

Prefabrykowane betonowe segmenty będą miały prostokątny przekrój o szerokości 42 m, wysokości 9 m i długości 217 m. Każdy z nich będzie ważył 73 tysiące ton. W czasie transportu z fabryki do miejsca zanurzenia końce segmentu będą zamknięte tymczasowymi przegrodami, które zostaną usunięte po zatopieniu segmentu. W tunelu znajdą się dwa tory kolejowe, dwie dwupasmowe jezdnie z pasami awaryjnymi, a także korytarz ewakuacyjny.

Oto video przedstawiające technikę budowy tunelu:

Oczekuje się, że po zakończeniu budowy, planowanym na 2029 (inne, bardziej optymistyczne źródła mówią o 2027), czas przejazdu samochodem przez tunel będzie dziesięć minut a pociągiem – siedem minut. Czas podróży pociągiem z Hamburga do Kopenhagi zmniejszy się do 2h 30min, o dwie godziny krócej niż obecnie.

Część kolejowa tunelu będzie zelektryfikowana prądem 25kV 50Hz co jest standardem w Danii. Po niemieckiej stronie to zasilanie zostanie przedłużone o 2 kilometry za koniec tunelu, gdzie nastąpi zmiana na niemiecki system 15kV 16⅔Hz.

Koszt tunelu to 8,6 miliardów dolarów USA. Oczekuje się, że zaciągnięte na ten cel pożyczki zostaną zwrócone w ciągu 28 lat przez opłaty za korzystanie z tunelu.

Warto wspomnieć, że kolejowy tunel pod Bosforem w Stambule został zbudowany podobną techniką, ale jest znacznie krótszy (1,3 km).


*) oficjalna polska nazwa to Bełt Fehmarn. Nie rozumiem dlaczego duńska cieśnina nie może się nazywać po prostu „cieśnina”…. Dla porządku: niemiecka nazwa to Fehmarnbelt, a duńska to Femern Bælt.


5 Komentarzy

  1. Ultra pisze:

    Robi wrażenie ten tunel, koszt budowy również, a tony betonu są dla wygody człowieka. 🙂
    Zasyłam serdeczności

    Polubione przez 1 osoba

  2. picpholio pisze:

    A wonderful project and an ideal solution for the future. Hopefully, using the tunnel will also be cheaper than the current ferry boat. Thanks for adding the video which gives us a perfect view of how the tunnel is being built.

    Polubione przez 1 osoba

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie na Google

Komentujesz korzystając z konta Google. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie na Facebooku

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Wyloguj /  Zmień )

Połączenie z %s

Ta witryna wykorzystuje usługę Akismet aby zredukować ilość spamu. Dowiedz się w jaki sposób dane w twoich komentarzach są przetwarzane.

Podaj swój adres emailowy by obserwować ten blog i otrzymywać powiadomienia o nowych postach

Dołącz do 102 obserwujących.

%d blogerów lubi to: