Sosnowiec to pierwsze polskie miasto, które zdecydowało się na wprowadzenie nocnej komunikacji miejskiej na żądanie. Pierwotnie (od 30 czerwca 2021) nocny bus zastąpił kursy linii tramwajowej 27, a ostatnio rozszerzył trasę o ulice, które do tej pory obsługiwał nocny tramwaj 26. Jak na razie na tej drugiej linii utrzymano kursowanie tramwaju, tak więc podróżni mają tam wybór dwóch środków transportu.

Zastępcze minibusy nocne (kursujące w godzinach od 23:00-5:00) będą jeździć nie według stałego rozkładu jazdy, ale według zamówień – za pomocą aplikacji lub telefonu do dyspozytora. Pasażer, który zgłosi chęć przejazdu otrzyma informację, za ile czasu pojawi się bus, który zazwyczaj zatrzyma się na przystanku tramwajowym. Tam gdzie ze względów ruchowych jest będzie to niemożliwe, pasażer wsiądzie tzw. przystanku wirtualnym, o lokalizacji którego zostanie powiadomiony przy zamawianiu transportu.
Według rzecznika prasowego Urzędu Miasta w Sosnowcu, Rafała Łysego, uruchomienie nocnego transportu na żądanie ma na celu stworzenie takiej komunikacji, która będzie dostosowana do potrzeb pasażerów. W godzinach nocnych komunikacją miejską podróżuje niewiele osób, a koszty utrzymania linii tramwajowych są duże. Jak wykazały pierwsze miesiące funkcjonowania programu udało się zaspokoić potrzeby przewozowe pasażerów oraz ich zadowolenie, przy znacznie mniejszych kosztach. Wprowadzenie nocnej komunikacji na żądanie daje miastu około 30 tysięcy złotych oszczędności miesięcznie.
Rafał Łysy dodał też, że miasto postanowiło przedłużyć pilotaż o kolejne sześć miesięcy, czyli do połowy 2022 roku (pierwotnie planowano zakończenie w grudniu 2021). Przez cały ten okres komunikacja busami na żądanie będzie bezpłatna. Do 18 listopada z tej nowej usługi skorzystało ponad 1400 osób, najwięcej między godzinami 23, a 1, a także po 4 rano.
Po zakończeniu pilotażu zostaną podjęte decyzje w sprawie przyszłości tego rozwiązania.
Więcej informacji jest na oficjalnej stronie transportu na żądanie.
Mój, być może naiwny, komentarz: jeśli zastąpienie nocnych tramwajów darmowymi busami przynosi oszczędności, to czemu nie pójść na całość i nie zastąpić wszystkich tramwajów darmowymi (auto)busami?
A co ten post o tramwajach (a raczej o ich wycofaniu) robi w blogu kolejowym? Otóż w moim przekonaniu tramwaje to takie małe pociągi, i pewnie kiedyś dorosną 🙂
foto: Tramwaje Sląskie S.A.
To tylko środek przygotowawczy do całkowitego zniesienia służby nocnej.
Mieliśmy autobusy, które zastąpiły nocne pociągi Paris-Aurillac i Paris-Rodez, i nie mamy już żadnych pociągów ani autobusów, w nocy jest stworzony do spania! 😉
PolubieniePolubienie
Obyś się myliła…..
PolubieniePolubione przez 1 osoba
Może tak albo może nie?
PolubieniePolubienie
A może to efekt nocnych dewastacji w tramwajach?… W końcu w busie ludzi łatwiej upilnować
PolubieniePolubione przez 2 ludzi
Może…. Łatwiej w sensie że pojazd mniejszy, ale i tak kierowca czy motorniczy ma patrzeć przed siebie a nie do tyłu na pasażerów.
PolubieniePolubione przez 1 osoba
ciekawostka! Ale ktoś to sobie (wygląda na to ) sprytnie wykombinował!
PolubieniePolubienie
Great idea, here you can only order an expensive cab at night !
PolubieniePolubienie
So there is no public transport in Antwerp at night?
PolubieniePolubienie
Podoba mi się ten pomysł. Pamiętam jak człowiek studiował nocny rozkład tramwajów, żeby wiedzieć kiedy wyjść z imprezy i dojechać do domu. 😄
PolubieniePolubione przez 1 osoba