Kolej na kolej

Strona główna » autobusy » Sosnowiec: nocny transport na żądanie

Sosnowiec: nocny transport na żądanie

Archiwum

Sosnowiec to pierwsze polskie miasto, które zdecydowało się na wprowadzenie nocnej komunikacji miejskiej na żądanie. Pierwotnie (od 30 czerwca 2021) nocny bus zastąpił kursy linii tramwajowej 27, a ostatnio rozszerzył trasę o ulice, które do tej pory obsługiwał nocny tramwaj 26. Jak na razie na tej drugiej linii utrzymano kursowanie tramwaju, tak więc podróżni mają tam wybór dwóch środków transportu.

Tramwaj linii 27 w Sosnowcu

Zastępcze minibusy nocne (kursujące w godzinach od 23:00-5:00) będą jeździć nie według stałego rozkładu jazdy, ale według zamówień – za pomocą aplikacji lub telefonu do dyspozytora. Pasażer, który zgłosi chęć przejazdu otrzyma informację, za ile czasu pojawi się bus, który zazwyczaj zatrzyma się na przystanku tramwajowym. Tam gdzie ze względów ruchowych jest będzie to niemożliwe, pasażer wsiądzie tzw. przystanku wirtualnym, o lokalizacji którego zostanie powiadomiony przy zamawianiu transportu.

Według rzecznika prasowego Urzędu Miasta w Sosnowcu, Rafała Łysego, uruchomienie nocnego transportu na żądanie ma na celu stworzenie takiej komunikacji, która będzie dostosowana do potrzeb pasażerów. W godzinach nocnych komunikacją miejską podróżuje niewiele osób, a koszty utrzymania linii tramwajowych są duże. Jak wykazały pierwsze miesiące funkcjonowania programu udało się zaspokoić potrzeby przewozowe pasażerów oraz ich zadowolenie, przy znacznie mniejszych kosztach. Wprowadzenie nocnej komunikacji na żądanie daje miastu około 30 tysięcy złotych oszczędności miesięcznie.

Rafał Łysy dodał też, że miasto postanowiło przedłużyć pilotaż o kolejne sześć miesięcy, czyli do połowy 2022 roku (pierwotnie planowano zakończenie w grudniu 2021). Przez cały ten okres komunikacja busami na żądanie będzie bezpłatna. Do 18 listopada z tej nowej usługi skorzystało ponad 1400 osób, najwięcej między godzinami 23, a 1, a także po 4 rano.

Po zakończeniu pilotażu zostaną podjęte decyzje w sprawie przyszłości tego rozwiązania.

Więcej informacji jest na oficjalnej stronie transportu na żądanie.

Mój, być może naiwny, komentarz: jeśli zastąpienie nocnych tramwajów darmowymi busami przynosi oszczędności, to czemu nie pójść na całość i nie zastąpić wszystkich tramwajów darmowymi (auto)busami?

A co ten post o tramwajach (a raczej o ich wycofaniu) robi w blogu kolejowym? Otóż w moim przekonaniu tramwaje to takie małe pociągi, i pewnie kiedyś dorosną 🙂

foto: Tramwaje Sląskie S.A.


9 Komentarzy

  1. Agatheb2k pisze:

    To tylko środek przygotowawczy do całkowitego zniesienia służby nocnej.
    Mieliśmy autobusy, które zastąpiły nocne pociągi Paris-Aurillac i Paris-Rodez, i nie mamy już żadnych pociągów ani autobusów, w nocy jest stworzony do spania! 😉

    Polubienie

  2. salmiaki pisze:

    ciekawostka! Ale ktoś to sobie (wygląda na to ) sprytnie wykombinował!

    Polubienie

  3. picpholio pisze:

    Great idea, here you can only order an expensive cab at night !

    Polubienie

  4. Lucia pisze:

    Podoba mi się ten pomysł. Pamiętam jak człowiek studiował nocny rozkład tramwajów, żeby wiedzieć kiedy wyjść z imprezy i dojechać do domu. 😄

    Polubione przez 1 osoba

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie na Facebooku

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Wyloguj /  Zmień )

Połączenie z %s

Ta witryna wykorzystuje usługę Akismet aby zredukować ilość spamu. Dowiedz się w jaki sposób dane w twoich komentarzach są przetwarzane.

Podaj swój adres emailowy by obserwować ten blog i otrzymywać powiadomienia o nowych postach

Dołącz do 109 obserwujących.
%d blogerów lubi to: