W lecie 2021 roku z wielkim szumem ogłoszono zakończenie trwającej 14 (tak, czternaście) lat przebudowy linii kolejowej między Warszawą Zachodnią a Radomiem. Ale nadal pociągi nie mogą wykorzystywać wszystkich możliwości jakie miała przynieść ta modernizacja.

Poseł Konrad Frysztak (PO) złożył interpelację do Ministerstwa Infrastruktury z prośbą o wskazanie harmonogramu podnoszenia parametrów na odcinku Radom – Warszawa Zachodnia do prędkości 120 km/h i docelowej 160 km/h.
Z odpowiedzi wiceministra Andrzeja Bittela wynika, że z prędkością 120 km/h pociągi mogą jeździć tylko na odcinku Warszawa Okręcie – Czachówek Południowy, czyli na około 25% linii do Radomia. Natomiast na południe od Czachówka, w tym na odcinku Warka – Radom, gdzie dobudowano właśnie drugi tor, pociągi mogą kursować z prędkością zaledwie 100 km/h. Występuje bowiem problem z zasilaniem pociągów w prąd.
Istniejąca infrastruktura energetyczna nie jest w stanie dostarczyć tyle prądu by pociągi mogły jeździć z planowaną szybkością. Będzie to możliwe dopiero w 2023 roku., po zakończeniu prac w zakresie modernizacji układu zasilania.
Ale nie tylko brak prądu ogranicza szybkość pociągów. Są też ograniczenia spowodowane przejazdami drogowymi i nierównościami toru. Jeden z przejazdów jest ciągle w przebudowie (na linii na której oficjalnie zakończono modernizację…). Nierówności świeżo ułożonych torów mają być usunięte do końca 2021. Ograniczenia prędkości na kilku przejazdach mają być zniesione po zmianie przepisów które nakazują te ograniczenia, co jest raczej dziwnym sposobem rozwiązywania problemu….
O historii kilkunastoletniego remontu linii Warszawa-Radom, którą zbudowano w 18 miesięcy, można przeczytać w tym miejscu.
zdjęcie: Koleje Mazowieckie
Dworzec Zachodni i mam już dreszcze, trasa Poznań -Warszawa wciąż utrudniona, niekończący się remont.
PolubieniePolubienie
Na remont trasy Poznań – Warszawa poszły straszne pieniądze, a jak jest to każdy widzi ☹️
PolubieniePolubienie
Kraków z niekończącymi się remontami… Skąd my to znamy? Kolej nie może być wyjątkiem. A po oddaniu, znów trasa do remontu.
Zasyłam serdeczności
PolubieniePolubienie
😉
https://www.rynek-kolejowy.pl/mobile/pociagi-z-warszawy-do-radomia-przez-warke-pozniej-niz-zapowiadano-102668.html
PolubieniePolubione przez 1 osoba
A na mojej niegdysiejszej trasie dojazdowej pociągi mogą już jeździć 100 km/h. Remont trwał pół roku na „staroużytecznych” torach ale jak przyszła informacja z gminy żeby na przejazdach uważać bo pociągi będą zasuwać „setką” to nikt wierzyć nie chce…
PolubieniePolubione przez 1 osoba
No i dobrze że jeżdżą szybciej. Miło przeczytać jakieś success story. Choć trudno powiedzieć że 100 km/h to powód do dumy.
PolubieniePolubienie
Na tej trasie to powód do przerażenia. Ale jak pociąg zwalniał do 30 z powodu stanu torów to było irytujące.
PolubieniePolubione przez 1 osoba
Mnie dziwi tylko jeden aspekt, do czego ludziom tak śpieszno?
PolubieniePolubienie
Inny punkt widzenia: miało być 160 km/h a jest 100, więc kiedy ***** **ć będzie tak jak w projekcie?
PolubieniePolubione przez 1 osoba
To Szinkansen na miarę naszych słowiańskich potrzeb i możliwości. Choć może raczej skansen…
PolubieniePolubione przez 1 osoba
Fajne i skuteczne jest rządzenie samymi projektami i znane nie od dziś.. A remont trasy Warszawa-Poznań doprowadził niektórych znajomych do czystej apopleksji, był czas, że jeździli absolutnie „dookoła Wojtek” po wiele godzin.
PolubieniePolubione przez 1 osoba
Travelers will therefore have to be patient for a few more years to be able to cover the distance of this route at a higher speed. Hopefully for them 2023 will be a feasible card….
PolubieniePolubione przez 1 osoba
I’d expect that with the line renovation taking so long somebody should have foreseen all these problems and have them solved much earlier
PolubieniePolubienie
I jak tu czekać na erę szybkich pociągów podróżujących z prędkościami 160-200 km/h?…
PolubieniePolubienie