Kolej na kolej

Strona główna » kolej » Stare i nowe

Stare i nowe

Archiwum

Znalazłem tę fotografię w jednym z wielu zakurzonych kątów internetu. Jest ona zrobiona na stacji Bołogoje, położonej z dokładnością do kilku kilometrów w połowie linii kolejowej Moskwa – Petersburg.
Zdjęcie jest opublikowane w marcu 2019, więc pewnie pochodzi z tamtego miesiąca i roku.

Parowóz i pociąg dużych prędkości Sapsan na stacji Bołogoje w zimowym krajobrazie

Pociąg po prawej stronie to Sapsan (Сапсан, po polsku: sokół)), rosyjski pociąg dużych prędkości. Rosyjski w sensie że jeździ w Rosji, ale jest on wyprodukowany w Niemczech przez Siemensa.(model Velaro RUS). W maju 2006 rosyjskie koleje państwowe (РЖД) zamówiły osiem takich pociągów wraz z ich utrzymaniem przez 30 lat, za 600 milionów euro. W grudniu 2011 zamówiono dodatkowe osiem pociągów. Kursują one na trasie Petersburg – Moskwa – Niżni Nowogród z prędkościami do 250 km/h.

Po lewej stronie jest parowóz (jakby ktoś miał wątpliwości), o numerze L-5248 (Л-5248). Jak na parowozy to on jest całkiem młody – wyprodukowany w 1955 roku w Woroszyłowgradzkiej Fabryce im. Rewolucji Październikowej (Ворошиловградский завод имени Октябрьской революции). Historyczna i obecna nazwa miasta Woroszyłowgrad to Ługańsk, a fabryka została założona 1896 roku pod nazwą (tu należy wziąć głęboki wdech): „Zakład budowy parowozów rosyjskiego towarzystwa fabryk przemysłu maszynowego Hartmanna w Ługańsku” (Паровозостроительный завод Русского общества машиностроительных заводов Гартмана в Луганске). Fabryka ta nadal działa pod nazwą „Ługańska fabryka lokomotyw spalinowych” (Луганский тепловозостроительный завод Лугансктепловоз).

Ale co ten parowóz pod parą robi na stacji? Otóż w soboty kursują parowe pociągi na około stukilometrowej trasie Bołogoje – Ostaszków i właśnie taki pociąg jest na zdjęciu. Oto promocyjny film z podróży (nazwa pociągu Seliger pochodzi od jeziora nad którym leży Ostaszków):


16 Komentarzy

  1. optymista13 pisze:

    Kiedyś za komuny jechałem ruskimi pociągami aż nad morze Czarne.

    Polubienie

  2. Idzie Wiosna pisze:

    aż dziw bierze, że Rosjanie sami czegoś nie produkują? Poddali się? Uznali, że są gorsi od Siemensa?

    Polubienie

    • Wiesz, prawie identyczny komentarz był na rosyjskim forum gdzie znalazłem tę fotkę. „Potrafiliśmy robić parowozy które jeżdżą do tej pory, ale szybkie pociągi to kupiliśmy od Niemców „

      Polubione przez 1 osoba

      • marchewa79 pisze:

        Na National Geographic był kiedyś dokument o radzieckiej fabryce lokomotyw. Akurat wtedy byłem krótko po wycieczce w jednej z naszych fabryk lokomotyw. Otóż w Rosji proces „ożenku” podwozia z nadwoziem odbywał się tak że wjeżdżało podwozie, zjeżdżało nadwozie po czym wkraczała ekipa „dopasowująca” z pilnikami i młotkami i po kilku godzinach roboty góra była dokręcona do dołu. Co daje jakie takie pojęcie o skali tolerancji produkcyjnych. I innych „tolerancji”. A lokomotywa był szczególna na urodziny Putina.
        W PL ten sam proces zajmował 10 min i nie wymagał użycia ani młotka ani pilnika.
        Czy to odpowiada na wasze pytanie „dlaczego”?

        Polubione przez 1 osoba

      • Idzie Wiosna pisze:

        hi. kolej jest bardziej wymagające niż loty w kosmos?

        Polubienie

  3. picpholio pisze:

    Great to see the modern and old technology side by side. Siemens has won a nice contract with the „Sapsan” 🙂
    My preference is for the beautiful steam locomotive, which is pure nostalgia.
    The video is very impressive to watch.
    Thanks for sharing.
    Regards,
    Rudi

    Polubione przez 1 osoba

  4. Agatheb2k pisze:

    Gwiezdne pociągi, choć są piękne, mrożą mi kręgosłup.

    Polubione przez 1 osoba

  5. Lucia pisze:

    Piękne zdjęcie. Pole do wyobraźni.

    Polubione przez 1 osoba

  6. kryzab pisze:

    Fotka kolejowa z duetem lokomotyw mroźna!! Przejechałabym się jednak i jednym, i drugim pociągiem, a co mi tam!

    Polubione przez 2 ludzi

  7. Karolkowy świat pisze:

    Moim największym marzeniem jest podroz przez Rosję koleją Transsyberyjską. A jeszcze jak jest możliwość tak pięknym parowozem to już jest to szczyt marzeń, nawet jeżeli to ma być tylko 100km

    Polubienie

Dodaj komentarz

Ta witryna wykorzystuje usługę Akismet aby zredukować ilość spamu. Dowiedz się w jaki sposób dane w twoich komentarzach są przetwarzane.

Podaj swój adres emailowy by obserwować ten blog i otrzymywać powiadomienia o nowych postach

Dołącz do 122 subskrybenta