Kolej na kolej

Strona główna » kolej » Szersze tramwaje w Dreźnie

Szersze tramwaje w Dreźnie

Archiwum

Drezdeński operator transportu miejskiego DVB AG i producent taboru szynowego Alstom pokazali publiczności pierwszy egzemplarz nowego tramwaju NGT DX DD Flexity.

Wnętrze tramwaju NGT DX DD Flexity produkcji Alstom dla Drezna.  Widać układ siedzeń 2+2.

Największą nowością jest szerokość pojazdu: 2,65 metrów zamiast 2,30 m w obecnych tramwajach. Pozwoli to na zwiększenie liczby miejsc siedzących, które będą ustawione w układzie 2+2 (po dwa miejsca po każdej stronie przejścia), zamiast obecnego 2+1. Tramwaje będą miały 45 metrów długości i zabiorą 290 pasażerów, to jest o trzydziestu więcej niż największe obecne drezdeńskie tramwaje.

W pojeździe są dwa obszary dla wózków inwalidzkich i dziecięcych oraz dla rowerów,, Jest sześć podwójnych drzwi, oświetlenie LEDowe automatycznie dostosowujące się do pory dnia i roku, oraz klimatyzacja i ekrany informacyjne.

Poniżej jest filmowa prezentacja nowego tramwaju przez producenta:

Oczywiście wprowadzenie szerszych tramwajów nie byłoby możliwe bez przebudowy układu torowego, czyli powiększenia odległości miedzy dwoma torami, tak by mijające się tramwaje nie zaczepiły się bokami. Przeróbki torowisk trwają już od kilku lat, i w tej chwili 80% tras jest dostosowane do nowych pojazdów.

Ciekawostką jest unikalny rozstaw szyn drezdeńskich tramwajów: 1450 mm, mniej więcej w połowie między standardowym (1435 mm) a rosyjskim (1520 mm).

Dodatkowym problemem są przystanki, które muszą być dostosowane do nowych (szerszych) i starych (węższych) tramwajów. Problem ten rozwiązano w ten sposób, że nowe wagony mają „starą” szerokość na wysokości górnej krawędzi przystanku, a te dodatkowe 35 centymetrów jest dodane dopiero ponad tą wysokością.

I tu jest coś czego nie rozumiem i nie udało mi się tego wyjaśnić w dostępnych mi źródłach. Te dodatkowe 35 cm szerokości tłumaczy się na 17-18 centymetrów wystające nad platformą przystankową. W moim rozumieniu oznacza to, że ludzie stojący bliżej niż te 17 czy 18 cm od krawędzi platformy są narażeni na uderzenie przez nadjeżdżający pojazd. Wygląda to podejrzanie…

Kontrakt na dostawę 30 tramwajów, z opcją na dodatkowe 10, został zawarty między DVB AG i Bombardier Transportation w sierpniu 2019 (Bombardier został przejęty przez Alstom w styczniu 2021). Koszt jednego pojazdu to około 4,2 miliona euro. Tramwaje mają być dostarczone do końca 2023 roku.

Warto porównać te najnowsze drezdeńskie tramwaje z tymi, które ostatnio zakupiła Warszawa od firmy Hyundai. Te warszawskie, które jeszcze nie weszły do regularnej eksploatacji, są krótsze (33 m) i zabierają tylko 240 pasażerów, ale główna (i bolesna dla nóg) różnica, to układ i ilość miejsc siedzących: 31 miejsc w układzie 1+1. Czy władze Warszawy nie pomyślały, że społeczeństwo będzie się coraz bardziej starzeć?

Ale ponieważ głównym tematem tego postu są tramwaje w Dreźnie, na zakończenie zachęcam do poczytania o tramwajach towarowych w tym mieście.


6 Komentarzy

  1. a pisze:

    Cytat:
    W moim rozumieniu oznacza to, że ludzie stojący bliżej niż te 17 czy 18 cm od krawędzi platformy są narażeni na uderzenie przez nadjeżdżający pojazd.
    Ludzie stojacy 15 cm od krawedzi peronu to chyba w Polsce. W Niemczech na przystankach sa biale linie i za nimi ludzie stoja.

    Polubienie

  2. picpholio pisze:

    Beautiful vehicles that really remind me of (the interior of) a train. Very drastic adjustments to be able to put them into operation …. I think your comment about the extra width above the platform is very justified …. Perhaps this can be solved by a clearly colored band that indicates danger.

    Polubienie

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie na Google

Komentujesz korzystając z konta Google. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie na Facebooku

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Wyloguj /  Zmień )

Połączenie z %s

Ta witryna wykorzystuje usługę Akismet aby zredukować ilość spamu. Dowiedz się w jaki sposób dane w twoich komentarzach są przetwarzane.

Podaj swój adres emailowy by obserwować ten blog i otrzymywać powiadomienia o nowych postach

Dołącz do 98 obserwujących.

%d blogerów lubi to: