Freightliner, drugi co do wielkości brytyjski operator pociągów towarowych, postanowił wycofać (podobno czasowo…) z eksploatacji elektrowozy i zastąpić je lokomotywami spalinowymi. Decyzja ta została podjęta mniej więcej na dwa tygodnie przed konferencją klimatyczną COP26 w Glasgow.
Według przewoźnika, w efekcie drastycznego wzrostu cen na brytyjskim rynku energii elektrycznej, opłaty pobierane przez właściciela infrastruktury za pociągi obsługiwane trakcją elektryczną zostały podniesione o ponad 210% w okresie od sierpnia do października.
Brytyjscy operatorzy pociągów pasażerskich zawierają długoterminowe kontrakty na dostawy elektryczności i dlatego obecna podwyżka cen prądu ich nie dotyczy. Z kolei Freightliner i inni przewoźnicy towarowi twierdzą, że transport kolejowy z napędem spalinowym produkuje 76% mniej CO2 niż transport drogowy przewożący te same towary na tych samych trasach.
zdjęcie: Richard Clinnick
Ciekawe, kiedy wprowadzą lokomotywy spalinowe na polskie tory…
PolubieniePolubione przez 1 osoba
We have not seen the last with those energy prices….
Still better a diesel locomotive than a mass of trucks, eh.
PolubieniePolubione przez 2 ludzi
And what about those electric cars❓
PolubieniePolubienie
Time is important. Loading and unloading operations with train to truck model took a lot of time and significantly expand time if You compare It with truck only model. Distance by train therefore should be significant and train should travel relatively fast. In Poland those two conditions aren’t met. Cargo trains are painfully slow and distances from port or border are not as significant. Also a „dry port” concepts prove to be economically doubtful in Spain.
PolubieniePolubione przez 1 osoba
Well, what Spain 🇪🇸 has to do with it?
PolubieniePolubienie
AFAIK Spain Is the country who created larges „dry ports” in Europe surrounding Madrid in hope of boosting the rail transport concept (ship to rail to truck to consumer) with very limited effect.
PolubieniePolubienie
Especially when all the truck drivers have returned to their countries because of Brexit 😉
PolubieniePolubienie
Wkrótce powrót lokomotywy parowej! 😉
PolubieniePolubione przez 1 osoba
Nie całkiem. Coraz trudniej o węgiel do parowozów. https://kolejblog.wordpress.com/2021/01/10/wlk-brytania-pociagom-retro-zabraknie-wegla/
PolubieniePolubione przez 1 osoba
… i zanieczyszczenie, globalne ocieplenie!
To był żart ! 😉
PolubieniePolubienie
Podobno w Polsce, jeszcze za późnej komuny była strategiczna rezerwa węgla i parowozów na wypadek wojny i zniszczenia sieci elektrycznej. Piszę „podobno” bo tzw. twardych dowodów nie widziałem.
PolubieniePolubione przez 1 osoba
🙂 🙂 🙂
Odurzenie czy dezinformacja?
PolubieniePolubienie
Jeśli/kiedy czegoś konkretniejszego się dowiem, to będę miał temat na kolejny post 🙂
Pozdrawiam
PolubieniePolubione przez 1 osoba
Świetny pomysł, że też takich nie ma u nas 🙂
Serdeczności
PolubieniePolubienie