Kolej na kolej

Strona główna » kolej » Wojsko wreszcie ma salonkę

Wojsko wreszcie ma salonkę

Archiwum

Bardzo się cieszę, że Ministerstwo Obrony Narodowej dba o bezpieczeństwo mojego kraju, kupując nowy sprzęt. Jeszcze bardziej się cieszę, gdy tym sprzętem jest tabor kolejowy, bo daje mi to okazję do napisania kolejnego postu na ten temat

W maju kontrakt wartości 85,1 mln złotych netto na osiem wagonów kolejowych dla wojska ogłoszony przez PKP Intercity wygrała spółka H. Cegielski-Fabryka Pojazdów Szynowych (była to zresztą jedyna oferta w przetargu).

Na gdańskich targach kolejowych Trako, PKP IC i FPS H. Cegielski pokazały nowe wagony przeznaczone dla wojska. Szczególnie ciekawy jest jeden z nich: salonka, najprawdopodobniej do przewozu oficerów i VIPów, z licznymi przedziałami z miejscami do leżenia, w tym dwuosobowymi.

Dwuosobowy przedział z miejscami do siedzenia/leżenia w wojskowej salonce

W wagonie znajduje się w pełni wyposażona przestrzeń barowa, lepsza od tego co cywilnym pasażerom oferuje WARS.

Salonka zamówiona przez Ministerstwo Obrony Narodowej
Wojskowa salonka

Jak widać na zdjęciu, przy barze znajduje się przestrzeń konferencyjna. Są wszelkie inne bajery: klimatyzacja, wieszaki na ubrania, rolety, system informacji pasażerskiej, ekrany LCD. Wagon jest homologowany do kursowania z prędkością do 200 km/h w Polsce i większości krajów Europy.

Wojskowe wagony nie będą używane w cywilnym transporcie pasażerskim, ale mają zewnętrzne oznakowania takie jak standardowy tabor, łącznie z miejscami dla osób starszychi kobiet ciężarnych.

Miło wiedzieć, ze wyżsi oficerowie i inne VIPy w komforcie dojadą nad granicę polsko-białoruską i że system informacji pasażerskiej będzie ich informował ilu nielegalnych imigrantów znajduje się na trasie pociągu.

zdjęcia: M. Szymajda


12 Komentarzy

  1. Ultra pisze:

    Celny i gorzko dowcipny jest ten wpis o luksusach dla wojska za 85 mln zł. 🙂
    Serdeczności zasyłam

    Polubione przez 4 ludzi

  2. Heh… podobają mi się te Twoje wpisy 🙂

    Polubione przez 1 osoba

  3. picpholio pisze:

    Those new wagons are beautiful, hopefully they will pay themselves back in one way or another.

    Polubienie

  4. kryzab pisze:

    Cegielski – firma znana i dobra od lat, nie dziwota, że wygrali nawet biorąc pod uwagę licznych konkurentów, którzy też by chcieli..Czy brak oznakowania na wagonach ( udają cywilne?) jest, tralala, kamuflażem wojskowym? Jak ktoś walnie, to chociaż będzie świadomy, że siedzą tam starcy i kobiety w ciąży!!

    Polubienie

  5. marchewa79 pisze:

    Będzie mi trochę głupio bronić rządowych zakupów a jeszcze bardziej wojskowych bo jestem od lat krytykiem obu ale:
    1. Dla wszystkich dywizji zmechanizowanych i pancernych kolej to podstawowy sposób transportu.
    2. Pojedynczy pociąg zazwyczaj transportuje coś koło kompanii (może mniej jak kto wie proszę o korektę) czołgów/BWP plus żołnierze i musi mieć wagony także dla ludzi.
    3. W PL trenuje masa wojsk NATO.
    4. Niestety w wojsku ranga ma przywileje.
    5. Te n-godzin podróży oficerowie sztabowi mogą tez pracowicie wykorzystać stąd salki konferencyjne to niegłupi pomysł.

    Polubione przez 2 ludzi

  6. radziol.pl pisze:

    Pokazany na zdjęciu przedział jest czteroosobowy. Ma cztery fotele do siedzenia i cztery leżanki (na zdjęciu górne są prawie niewidoczne). Cały wagon jest przeznaczony dla 26 osób (standardowy wagon przedziałowy to minimum 60 osób) – według mnie to dobra opcja na podróż… dygnitarzy przez pół Europy…

    Polubione przez 1 osoba

  7. Lucia pisze:

    Cóż ja też będę bronić salonki. Zawsze wysocy rangą oficerowie przed II wojną mieli taką do dyspozycji. Brat mojego dziadka, który zginął we wrześniu 39 roku w Tomaszowie Mazowieckim był dowódcą pułku w Równym. I jeździł salonką. Tak, że że trochę prywaty w tej obronie.😃

    Polubione przez 1 osoba

  8. optymista13 pisze:

    Uważam, że do przewozu wojska nadają się stare dobre eszelony, bez względu na rangę przewożonych.

    Polubione przez 1 osoba

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie na Google

Komentujesz korzystając z konta Google. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie na Facebooku

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Wyloguj /  Zmień )

Połączenie z %s

Ta witryna wykorzystuje usługę Akismet aby zredukować ilość spamu. Dowiedz się w jaki sposób dane w twoich komentarzach są przetwarzane.

Podaj swój adres emailowy by obserwować ten blog i otrzymywać powiadomienia o nowych postach

Dołącz do 96 obserwujących.

%d blogerów lubi to: