Aktualizacja: 1 listopada 2021
Od 26 października 2021 z jednym rocznym biletem można będzie korzystać będzie ze wszystkich środków transportu publicznego w Austrii, w tym również również prywatnych przewoźników Westbahn i Regiojet. Cena Klimaticket Now (bo tak się nazywa te nowe oferta) wynosić będzie 1095 euro, a w promocyjnej ofercie (ważnej w październiku 2021) 949 euro. Zniżka 25% procent przysługuje seniorom (powyżej 64 lat), młodzieży (do 25 lat, z tym że dzieci do 5 lat podróżują za darmo), jak również osobom niepełnosprawnym.
Jak do tej pory nie wszystkie kraje związkowe i przewoźnicy Austrii przystąpili do projektu. Bilet Klimaticket Now na razie nie będzie ważny w miejskiej komunikacji w Wiedniu (WienerLinien), na Wiener Lokalbahnen, Raaberbahn, NÖVOD i autobusowych liniach związku komunikacyjnego VOR.
Pełna informacja jest dostępna na stronach Klimaticket (wersja niemiecka, wersja angielska).

Pomysł jest świetny, ale jak zwykle chodzi o pieniądze… Wygoda z posiadania jednego biletu jest ogromna ale jednorazowy wydatek rzędu tysiąca euro (bardzo z grubsza 1/3 przeciętnej miesięcznej pensji) ma sens, jeśli się wie, że w ciągu roku będzie się dużo podróżować. Dla przykładu: bilet z Wiednia do Linz kosztuje około 40 euro, więc jedna podróż w miesiącu tam i z powrotem na tej trasie przez rok, będzie kosztować mniej więcej tyle samo co Klimaticket.
Niestety w Polsce czegoś takiego nie ma, i chyba długo nie będzie. W 2020 roku posłanka Paulina Matysiak zapytała Ministerstwo Infrastruktury o możliwość wprowadzenia podobnej oferty w Polsce. Ministerstwo odpowiedziało „niedasię”, bo „Austria bazuje na 9 związkach komunikacyjnych natomiast w Polsce organizacją przewozów zajmuje się minister właściwy dla spraw transportu, 16 samorządów wojewódzkich, 380 samorządów powiatowych, 2477 samorządów gminnych. Oznacza to, że aby stworzyć bilet honorowany we wszystkich środkach transportu w kraju należałoby doprowadzić do porozumienia niemal 3000 jednostek samorządu i rządu oraz kilkuset lub kilku tysięcy prywatnych przewoźników drogowych„. Sekretarz Stanu w ministerstwie, Andrzej Bittel, dodał, że w Polsce są „podejmowane są działania promujące podróże koleją np.: bezpłatne przejazdy dzieci do 16 r. ż. z okazji Dnia Dziecka, przewóz rowerów za 1 zł w okresie Tygodnia Zrównoważonego Transportu„. Czyli wszystko jest ok albo i lepiej.
I don’t want to be negative but I have mu doubts about this card.
PolubieniePolubienie
Feel free to be negative, I certainly won’t be offended.
PolubieniePolubienie
W Holandii jest coś podobnego – jedna karta na wszystkie środki komunikacji publicznej w kraju. Kosztuje mniej więcej tyle samo, ale jest raczej możliwość miesięcznych płatności.
PolubieniePolubienie
No właśnie: nie trzeba płacić na rok z góry sporej kasy, zwłaszcza jak się nie jest pewnym ile się będzie jeździć.
PolubieniePolubienie
A poza tym, to z OV chipkaart to płaci się (mniej więcej) od kilometra, natomiast z tą austriacką to jak rozumiem nie zależy od odległości ani liczby podróży.
PolubieniePolubienie
Brr, u nas nic się nie da, a kolej pokawałkowana i poszatkowana, oddana firmom na pożarcie, brr
Serdeczności
PolubieniePolubione przez 2 ludzi
Mogę tylko dodać drugie BRR…niewiele rzeczy działa na rzecz ludzi…
PolubieniePolubione przez 2 ludzi
I można było złożyć wniosek o dofinansowanie do stojaków na rowery.
PolubieniePolubienie
W sumie dla dużo jeżdżących pomysł do rozważenia. Jeszcze bardziej podoba mi wariant holenderski.
PolubieniePolubienie
tu nic się nie zmienia… a porozumienie z innymi instytucjami graniczy z cudem… zwłaszcza teraz
PolubieniePolubione przez 1 osoba
Powinienem napisać że mam nadzieję że to się zmieni, ale nadziei nie mam ☹️
PolubieniePolubione przez 2 ludzi
Może znajdzie się zło na większe zło… i je zniszczy 😀
PolubieniePolubienie
Brrrr… Brzmi makabrycznie
PolubieniePolubienie
[…] Klimaticket to najnowsza (od 26 października 2021) oferta transportowa w Austrii: jeden roczny bilet na wszystkie środki transportu publicznego w Austrii. Więcej o Klimaticket można się dowiedzieć tutaj. […]
PolubieniePolubienie