Od 15 października 2021 z kilku holenderskich miast można się będzie wybrać na city break czarterowym pociągiem. Jedno z tamtejszych biur podróży organizuje pięciodniowe wyjazdy do Insbrucku, Mediolanu, Pragi, Wiednia, Wenecji i Werony. Szesnaście wagonów, oryginalnie należących do Deutsche Bahn, mogących przewieźć 700 pasażerów, zostanie wynajętych od holenderskiego poolu taborowego.
Oferta ta, pod nazwą GreenCityTrip, składa się z przejazdu w wagonie z miejscami do leżenia (przedziały 2-, 4- i 6-osobowe), przewozu dużego bagażu łącznie np. z nartami, i dwóch nocy w hotelu (minimum 3 gwiazdki) rekomendowanym przez biuro, z prywatną łazienką ale bez śniadania. Za dopłatą można wybrać inny hotel. W cenie nie ma pościeli w wagonie sypialnym: można wynająć prześcieradło, koc i poduszkę, lub zabrać własne. W składzie pociągu nie ma wagonu restauracyjnego ani bufetu; można w momencie rezerwacji dokupić „suchy prowiant”.
Ciekawostką jest to, że na portalu rezerwacyjnym jest informacja o wielkości łóżek: w przedziałach 6-osobowych 190 ×
60 cm, w 4-osobowych 190 ×
66 cm, w 2-osobowych 197 ×
70 cm. W tych pierwszych nie ma ani gniazdek elektrycznych ani klimatyzacji.
Pociągi kursują na każdej trasie 1-3 razy w miesiącu. Popatrzmy na szczegóły, na przykładzie romantycznego wypadu z Amsterdamu do Wenecji z wyjazdem 19 października , Ceny za osobę są od €229 (przedział sześcioosobowy) do €429 (przedział dwuosobowy). Do tego można dokupić dodatki (pościel, śniadania w hotelu, suchy prowiant itd) w różnych wariantach od €39 do €129 od osoby.
Szczegóły przejazdu: odjazd z Amsterdamu 19:46, przyjazd do Venezia-Mestre 12:00 następnego dnia (ta stacja jest oddalona o jakieś 9 km od historycznej części Wenecji) . Powrót: odjazd 19:00, przyjazd 10:44 następnego dnia. Czyli 16 godzin w pociągu w każdą stronę.
Dla porównania: ceny do Pragi zaczynają się od €199, czas podróży to nieco ponad 12 godzin.
Z kolejowego punktu widzenia dziwi mnie informacja z portalu GreenCityTrip, że pociągi, po wyjeździe z Holandii, nigdzie się nie zatrzymują przed dojazdem do stacji docelowej. Nie bardzo rozumiem jak jeden maszynista może prowadzić pociąg przez ponad 18 godzin. I ilu jest maszynistów którzy znają przepisy ruchu na kolejach wszystkich krajów przez które ten pociąg przejeżdża??
Ten współczesny projekt wycieczkowych pociągów czarterowych przypomniał mi postać angielskiego stolarza, który potem został nauczycielem, kaznodzieją i działaczem ruchu wstrzemięźliwości. Ale jest pamiętany jako organizator pierwszej kolejowej wycieczki (całe 17 km…) w 1841 roku. Nazywał się Thomas Cook, założyciel biura podróży Thomas Cook & Son.
Zrezygnuję z tej wycieczki, ale sam pomysł coś w sobie ma. Może jednak jedzie ( w przedziale 2 – osobowym) rezerwowy, zapasowy maszynista?
PolubieniePolubienie
A jak przechodzi do elektrowozu?
PolubieniePolubione przez 1 osoba
Pojęcia nie mam oczywiście, a czy w elektrowozie nie ma miejsca na jakąś koję? Musi coś być!!
PolubieniePolubienie
Jestem za podróżami pociągami. Jestem przekonana, że maszynista nie jest jeden, ale martwi mnie, że nie można dokupić picia, czy słodyczy. Kiedyś w pospiesznym pan sprzedawca chodził i proponował kawę, ciastka…
Serdeczności
PolubieniePolubienie
Pasażerowie w 2osobowych przedziałach mają bezpłatną kawę i herbatę. Biorąc pod uwagę różnicę ceny, taka bezpłatną to ona nie jest….
PolubieniePolubienie
Zaskakujace, że łóżka są różnej szerokości. Wielkość łóżek ma znaczenie ;P No i żadnych przystanków po drodze..
PolubieniePolubienie
Let’s hope that it will be a succes but there are quite some disadvantages and also your remarks about a 1 h shit for the conductors…. Is this a safe trip ?
PolubieniePolubienie
I cannot comment on the safety. I hope the information about travelling non-stop is incorrect.
PolubieniePolubienie
Też jestem skłonna wierzyć, że w elektrowozów jedzie zmiennik. Ale teoretycznie raczej bym się nie wybrała chociaż lubię podróże koleją. Ostatnimi laty tylko autobusy.
PolubieniePolubienie
Jeśli mam jechać kilkanaście godzin to zdecydowanie pociągiem a nie autobusem. Ale taki dystans to raczej na samolot….
PolubieniePolubione przez 1 osoba
Z pewnością wygodniej. Niestety ja nie mam dobrego połączenia pociągiem. Za dużo przesiadek. Sprawdzone autobusy i busiki. Pod dom. I spod domu.
PolubieniePolubione przez 1 osoba
Przepraszam za literówkę. Telefon tak ma. 😀
PolubieniePolubienie
Rzeczywiście fajna oferta, nigdy bym jej sam nie wypatrzył. 👍
PolubieniePolubienie