Kolej na kolej

Strona główna » kolej » Stacja Warszawa-Ochota

Stacja Warszawa-Ochota

Archiwum

Są to właściwie dwie stacje, mające wspólny budynek dworcowy: Ochota PKP i Ochota WKD. Dwa dwukrawędziowe perony, dwie pary torów należących do dwóch różnych właścicieli. Peron 1 jest używany przez pociągi podmiejskie (niegdyś PKP, teraz Kolei Mazowieckich i Szybkiej Kolei Miejskiej) a peron 2 – przez WKD, czyli Warszawską Kolej Dojazdową.

Budynek stacyjny jest przy placu Zawiszy, czyli na skrzyżowaniu Al. Jerozolimskich, Towarowej, Grójeckiej i Raszyńskiej. Tory podmiejskie są częścią linii średnicowej, przechodzącej przez stację w wykopie (tunel zaczyna się kilkaset metrów dalej na wschód).

Oto budynek dworca od strony pl. Zawiszy. Dach ma kształt paraboloidy hiperbolicznej (dla amatorów matematyki: opis co to takiego). Pod najniższą częścią dachu jest zejście na peron 2, o którym będzie dalej. W przeszklonej części jest hala kasowa i poczekalnia, którym nie można nic zarzucić. W tle drugiego zdjęcia widać schody na peron 1.

Budynek dworca Warszawa Ochota od strony pl. Zawiszy
Budynek stacji Warszawa Ochota. Ulica na pierwszym planie to Aleje Jerozolimskie

A oto wspomniane wyżej schody z poziomu ulicy na peron. Ten tajemniczy obiekt zawinięty w plastik to platforma dla niepełnosprawnych, Sadząc po ilości kurzu na plastiku nie była używana od zainstalowania w czerwcu 2009 roku…..

Schody z peronu 1 na poziom ulicy. Widać platformę dla niepełnosprawnych, zakrytą plastikiem
Schody z peronu 1 na poziom ulicy

Pod schodami można podziwiać resztki kiosku (kiosków?)

Pozostałości po kiosku pod schodami na peron 1

A oto widok wzdłuż peronu w kierunki wschodnim (następna stacja – Warszawa Śródmieście). Po prawej stronie widać dwa tory WKD, po lewej – tory dla ruchu dalekobieżnego. Na horyzoncie: kładka nad torami łącząca Al. Jerozolimskie z ul. Miedzianą, na którą jest wyjście z drugiego końca peronu, pokazane nieco dalej. Na peronie nie ma żadnych tablic czy monitorów informujących o odjeżdżających, odwołanych czy opóźnionych pociągach; są głośniki, ale ani razu nie słyszałem ich w akcji.

Na zachodnim końcu peronu były schody prowadzące na ulicę Towarową, która idzie po wiadukcie nad linią średnicowa. Schody te zamknięto w 2008 i rozebrano (oczywiście tymczasowo….) w 2014. Miejsce gdzie schody wychodziły na poziom ulicy jest obecnie gustownie zasłonięte blacha falistą, a gdzie zaczynały się na peronie jest równie gustownie zalane brudnym betonem.

Miejsce po rozebranych schodach z peronu 1 na ulicę Towarową
Mural upamiętniający rocznicę otwarcia Kolei Warszawsko-Wiedeńskiej. Nadal jest, ale "upiększony" przez graficiarzy

Na ścianie oporowej wzdłuż torów, od strony Al. Jerozolimskich, namalowano oficjalny mural upamiętniający rocznicę otwarcia Kolei Warszawsko-Wiedeńskiej. Nadal jest, ale „upiększony” przez graficiarzy…

Idziemy na drugi, wschodni, koniec peronu. Jak wspomniałem, są tam tam schody wychodzące na kładkę nad torami. Płakać się chce jak się widzi w jakim są stanie.

Gołębie na kładce nad linia średnicową

Ale jak już się wyjdzie na kładkę (trzecie zdjęcie powyżej) to miło jest zobaczyć gołębie z uwagą oglądające ruch pociągów na linii średnicowej.

Obejrzyjmy teraz peron 2, używany przez pociągi WKD. Jest on o ponad połowę krótszy od peronu 1, bo pociągi WKD są znacznie krótsze. Oto schody na wschodni koniec peronu 2, o których wspomniałem na początku tego postu, oraz sam peron. Wygląda bardziej cywilizowanie, są świetlne tablice informacyjne i działające głośniki.

Schody na peron 2, używany przez pociągi WKD
Widok na peron 2 (WKD) w kierunku zachodnim

Peron jest krótki, ale ma również drugie wyjście, na zachodnim końcu. Z poziomu peronu nie wygląda ono zachęcająco….

Peron 2, wejście na schody na zachodnim końcu peronu

Jeśli zbierzemy się na odwagę i wejdziemy, to możemy pomyśleć, że jesteśmy w galerii sztuki nowoczesnej. Graficiarze zadbali o dekoracje….

A jak już wyjdziemy na ulicę (al. Jerozolimskie, tuż przy Towarowej) to zobaczymy taki budyneczek nad wejściem na schody. Bez żadnej informacji co to jest, dokąd te schody prowadzą. Publiczne toalety są lepiej oznakowane….


19 Komentarzy

  1. agnecha pisze:

    Ten dach o kształcie paraboloidy hiperbolicznej bardzo przyciąga swoją.. „nowoczesnością”. To iluzja, którą szybko się porzuca pod wpływem widzenia kolejnych zdjęć.. i czytania. Szkoda. Może kiedyś lepszy gospodarz „zadba i zaopiekuje” i będzie lepiej..

    Polubione przez 2 ludzi

    • To jest niestety problem wielu inwestycji w Polsce. Są pieniądze na budowę, ale jak się przetnie wstęgę to funduszy na konserwację nie ma.

      Polubione przez 1 osoba

      • agnecha pisze:

        Niestety tu masz rację. Zrobione, odhaczone. Ala na szczęście są wyjątki. Dobry gospodarz dba o wszystko i.. przewiduje koszty na konserwację. W przeciwnym razie każdy dworzec straszyłby wewnątrz jak ten, który pokazałeś.

        Polubione przez 1 osoba

  2. picpholio pisze:

    I think this station can use some color and restauration like many of our smaller trainstations. I ealy like the form of the roof.

    Polubione przez 1 osoba

  3. Lucia pisze:

    Na Ochocie aż do śmierci mieszkał mój ojciec. Wtedy często jeździłam do Warszawy. Ale nigdy nie byłam na tym dworcu. Może i lepiej. Jak wtedy wyglądał nie wiem. A teraz nie najlepsza wizytówka stolicy.

    Polubienie

    • Nie jest to dworzec dla ruchu dalekobieżnego. Co oczywiście nie zmienia faktu, że poza samym budynkiem stacyjnym jest w opłakanym stanie.

      Polubione przez 1 osoba

    • Oczywiście pisząc że to nie jest dworzec dalekobieżny miałem na myśli tylko to, że przyjeżdżając z Krakowa czy że Śląska nie miałaś okazji być na tym dworcu. Nie chodziło mi o to że dworzec podmiejski może być zasyfiony

      Polubione przez 1 osoba

      • Lucia pisze:

        Często widziałam jadąc Grójecką chyba autobusem napis w dole Dworzec Ochota. Jednak nigdy tam nie zawędrowalam. Teraz mi przeleciała taka migawka uruchomiona wpisem na blogu. 😊

        Polubienie

        • Z tą nazwą „Ochota” to śliska sprawa. Na etapie planowania stacja miała nazwę Warszawa Zawiszy. Nie jest ona na historycznej Ochocie, w momencie otwarcia też administracyjne nie była. Teraz jest, ale kojarzy się raczej że śródmieściem.

          Polubienie

  4. kryzab pisze:

    Żal, żal, że tyle jest miejsc, które trwają w takich stanach jak fragmenty tego dworca. Jeśli chodzi o dworcowe głośniki, to czy w ogóle są gdzieś takie, które będąc w akcji są normalnie i wyraźnie słyszalne?

    Polubienie

  5. Stacja Ochota, ile wspomnień. Kiedyś, czytaj początek lat 90. od strony Towarowej i Alei było dzikie targowisko kwiatowo-owocowo-warzywne. Moje Babcie tam jeździły handlować. 4 lata licealne przejeżdżałem przez Ochotę “tranzytem” do Powiśla, potem już 5 lat studiów regularnie wsiadałem i wysiadałem na tej stacji plus przez pewien czas później pracowałem w pobliżu, czyli przy Twardej. Trochę więc zdeptałem ten peron w obu kierunkach, schody i kładki oraz w zimowe dni salę biletową 🙂
    Dziękuję za Twój fotoreportaż. Niestety niewiele się zmieniło na plus, po prostu stacja trwa siłą inercji. Pozdrawiam.

    Polubione przez 1 osoba

    • Targowiska na ulicy już nie ma, ale jest ciąg bud typu kebab, kantor i odzież na wagę. W budynku stacji nie ma już kasy WKD (jest tylko automat biletowy).

      Polubione przez 1 osoba

      • Te budy, „szczęki” są niezniszczalne 😁
        Z ochockiej WKDki rzadko korzystałem, głównie z W-wa Zachodnia. Ale ten teren na styku 2 dzielnic Ochoty i Woli jest bogaty w materiał dla archeologa kolejnictwa, zwłaszcza w rejonie ulicy Żelaznej – Poczta kolejowa, Dworzec Kolei Warszawsko Kaliskiej, pewnie znane są to dla Ciebie tematy. Ja tylko przy okazji wspominam. Pozdrawiam 🙂

        Polubienie

  6. sylwiaiwan pisze:

    Oczywiście gołębie są the best! 😀

    Polubienie

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie na Google

Komentujesz korzystając z konta Google. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie na Facebooku

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Wyloguj /  Zmień )

Połączenie z %s

Ta witryna wykorzystuje usługę Akismet aby zredukować ilość spamu. Dowiedz się w jaki sposób dane w twoich komentarzach są przetwarzane.

Podaj swój adres emailowy by obserwować ten blog i otrzymywać powiadomienia o nowych postach

Dołącz do 97 obserwujących.

%d blogerów lubi to: