Kolej na kolej

Strona główna » Alstom » TGV: nowe i stare

TGV: nowe i stare

Archiwum

Ponad 40 lat temu pierwszy francuski pociąg dużej prędkości (TGV) rozpoczął regularne jazdy. Natomiast w maju 2021 na konferencji prasowej w firmie Alstom w Belfort we wschodniej Francji. pokazano projekt nowej wersji tych pojazdów. Jest planowane, że ich eksploatacja zacznie się w pierwszym kwartale 2024 roku, przed igrzyskami olimpijskimi w Paryżu.

Makieta pociągu TGV M
foto: Sebastien Bozon/AFP

Według producenta, nowy, bardziej aerodynamiczny kształt wagonu silnikowego, pozwoli zmniejszyć zużycie energii o 20% i zredukować emisję CO2 o 32%. Pociąg będzie nadawał się do recyklingu w 97% (obecne TGV: 90%) a koszty obsługi obniżą się o 30%.

Alstom nazwał ten pojazd „Avelia Horizon”, natomiast francuski państwowy przewoźnik SNCF oznaczył go jako „TGV M”, gdzie „M” oznacza modern i modular.

Ta modularność to łatwość rekonfiguracji nowych TGV. W zależności od zapotrzebowania można będzie łatwo dodawać lub usuwać wagony, co w obecnych pociągach jest skomplikowaną operacją wymagającą specjalnych podnośników w warsztatach. Również wnętrze TGV M ma być łatwe do rekonfiguracji.

Ten nowy produkt to wynik zamówienia złożonego przez SNCF trzy lata temu. Alstom ma dostarczyć sto nowych pociągów za 2,7 miliarda euro. Dostawy mają trwać do końca 2031 roku.

Maksymalna szybkość TGV M będzie 320 km/h, taka sama jak obecnych pociągów, ale będą miały one 20% więcej miejsc pasażerskich : nowy pociąg w standardowej konfiguracji zabierze740 osób w porównaniu do 600 w obecnym TGV.

Tyle o przyszłości, czas na nostalgię… Rok temu pierwszy pociąg TGV, oficjalnie oznakowany TGV-1, z z nieoficjalną ksywką Patrick, odbył pożegnalną podróż po Francji, zanim został zezłomowany. Oto zdjęcie z tej podróży, pokazujące Patryka w oryginalnej kolorystyce sprzed 41 lat:

Pierwszy pociąg TGV w czasie pożegnalnego objazdu Francji


9 Komentarzy

  1. picpholio pisze:

    It’s a beauty and above all…. 97% recyclable !! This is the way it should be 🙂

    Polubione przez 3 ludzi

  2. salmiaki pisze:

    40 lat! A ja ich jeszcze na oczy nie widziałam…

    Polubienie

  3. Agnes©Foto pisze:

    Marzy mi się ,żeby takie pociągi były wszędzie, by szybciej się przemieszczać na lądzie … lokalnie mogę jeździć wolniejszym pociągiem

    Polubione przez 1 osoba

  4. saberblog pisze:

    Czytalem o tym właśnie ze Alstom montuje obecnie kolejną generację TGV. Alstom, jak i SNCF zaprezentowały dwa proponowane nowe malowania dla modułowych. Oba te rozwiązania znacznie odbiegają od tego, co inni europejscy operatorzy oferują w swoich pociągach dużych prędkości. Sncf proponuje tęczowy wzór i obrazy różnych podróżnych w każdym wieku korzystających z pociągu na tle niektórych z najsłynniejszych francuskich zabytków architektonicznych.
    Alstom proponuje niebieską wirującą wstążkę biegnącą przez środek pociągu, zamieniającą się w kształty przypominające liście w różnych odcieniach zieleni.
    Będzie kolorowo 😂

    Polubione przez 1 osoba

  5. optymista13 pisze:

    Sam nie wiem, czy chciałbym podróżować z szybkością 300 km na godzinę?

    Polubienie

  6. sylwiaiwan pisze:

    …żal Patricka, ma imię Morrisseya (to prawdziwe)… a nikt tak nie śpiewa o samotności jak Moz. 🙂 😀 Idzie nowe, taka kolej… Dziękuję za wsparcie i w ogóle… Pozdrawiam gorąco! 😀

    Polubione przez 1 osoba

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie na Google

Komentujesz korzystając z konta Google. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie na Facebooku

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Wyloguj /  Zmień )

Połączenie z %s

Ta witryna wykorzystuje usługę Akismet aby zredukować ilość spamu. Dowiedz się w jaki sposób dane w twoich komentarzach są przetwarzane.

Podaj swój adres emailowy by obserwować ten blog i otrzymywać powiadomienia o nowych postach

Dołącz do 92 obserwujących.

%d blogerów lubi to: