Kolej na kolej

Strona główna » kolej » Parowozy Ty2 – historia i teraźniejszość

Parowozy Ty2 – historia i teraźniejszość

Archiwum

Parowozy serii Ty2 były najliczniejszymi lokomotywami na polskich kolejach. W szczytowym okresie jeździło ich 1557 sztuk, zarówno na sieci PKP jak i na kolejach węglowych.

Były one masowo produkowane w czasie drugiej wojny od 1942 roku, z niemieckim oznaczeniem Baureihe 52, popularnie określane jako Kriegslokomotiven czyli lokomotywy wojenne.Konstrukcja ich była zaplanowana „oszczędnie” ze względu na ówczesne warunki ekonomiczne, z mniejszą liczbą części i prawie dziesięciokrotną redukcją zużycia metali nieżelaznych w porównaniu do podobnych parowozów.

W wyniku doświadczeń nabytych podczas rosyjskiej zimy przełomu lat 1941/42 nie oszczędzano natomiast na przystosowaniu lokomotywy do pracy w mroźnych warunkach, Zaizolowano watą szklaną kocioł, zbiornik wody na tendrze, i sprężarkę, zainstalowano ogrzewanie wody w tendrze itp. Starano się również zapewnić bardziej komfortowe warunki pracy załodze: budka maszynisty miała drzwi i szklane okna, oraz ściankę od tylnej strony tendra, zabezpieczającą przez wiatrem przy jeździe tendrem naprzód.

Wielką zaletą tych parowozów, zwłaszcza w warunkach wojennych, był niewielki nacisk osi (nie przekraczający 15 ton), dzięki czemu mogły poruszać się po liniach o kiepskiej lub prowizorycznie naprawionej nawierzchni. W normalnej eksploatacji oznaczało to, że mogły jeździć po bocznych źle utrzymanych liniach i po bocznicach.

Lokomotywy te były produkowane w kilku fabrykach w Niemczech, a także na terytorium obecnej Polski: w Chrzanowie (Oberschlesische Lokomotivwerke AG Kattowitz, Werk Krenau), Poznaniu (Deutsche Waffen- und Munitionsfabriken AG, Werk Posen) i Elblągu (Schichau-Werke).

Pomimo tak licznej obecności parowozów Ty2 na polskich kolejach, zachował się tylko jeden egzemplarz „na chodzie”, w skansenie w Chabówce. Stacjonarne eksponaty można oglądać m.in w Muzeum Kolejnictwa w Warszawie, w Parowozowni Skierniewice, Muzeum Kolejnictwa w Jaworzynie Sląskiej i w Krakowie na terenie Akademii Górniczo-Hutniczej.

Ostatnio Urząd Techniki Kolejowej (UTK) wyprodukował krótki film o serii Ty2, pokazujący m.in. jedyny czynny parowóz Ty2-911 z Chabówki.

UTK opublikował też historię parowozu Ty2-323, dostępną jako PDF (32 strony, 1,15 MB). W książeczce tej wspomniane są zachowane dokumenty dotyczące tej lokomotywy, eksponowane na wystawie w siedzibie tego urzędu w Warszawie (al. Jerozolimskie, koło dworca Warszawa Zachodnia). Gdy dziś (14 marca 2021) zadzwoniłem do UTK by się dowiedzieć, czy ta wystawa jest obecnie dostępna, powiedziano mi, że z powodu pandemii nie można jej oglądać do odwołania. A w ogóle to jest ona w korytarzu dyrekcyjnym na 14. piętrze, więc jak już można będzie obejrzeć, to dobrze byłoby się wcześniej umówić, żeby ktoś mnie tam wpuścił. No więc UTK organizuje wystawy dla dyrektorów, a motłoch z ulicy musi kogoś pocałować w rękę by dostąpić zaszczytu wejścia na Dyrektorski Korytarz.



14 Komentarzy

  1. salmiaki pisze:

    i tak masz szczęście, ze się dodzwoniłeś!

    Polubione przez 2 ludzi

  2. MIJAM TY-2 KILKA RAZY W TYGODNIU POD AKADEMIĄ. POZOSTAŁA TAK SAMO WIELKA JAK WTEDY, GDY BYŁEM DZIECKIEM.

    Polubione przez 2 ludzi

    • To ciekawe… Bo ja jako dziecko zapamiętałem most kolejowy na Rabie jako ogromną konstrukcję nad wielką rzeka, a jak go zobaczyłem kilkanaście lat później, to z rzeki zrobił się taki strumyczek, a z mostu taka większą kładka 🚂 🏞️

      Polubione przez 1 osoba

  3. :-)) TO WŁAŚNIE JEST FENOMEN- CHABÓWKA DZIŚ DLA MNIE MALUTEŃKA, A TA LOKOMOTYWA – CIĄGLE WIELKA:-) NIE WIEM CZEMU. ALE TO DOBRZE NIE WIEDZIEĆ.

    Polubione przez 2 ludzi

  4. picpholio pisze:

    Thank you for bringing these special locomotives to your attention. I was not aware of the construction of these war versions. Fortunately, one more has been preserved for posterity.

    Polubione przez 1 osoba

  5. Lucia pisze:

    A ja cieszę się, że znowu mogę Cię czytać. Z jakiś bliżej nieznanych mi względów nie widziałam Twojego bloga. Aż zorientowałam się, że cisza trwa za długo. Za to teraz mam co nadrabiać. Serdeczności.

    Polubione przez 1 osoba

  6. optymista13 pisze:

    Swego czasu były plany, żeby przed dworcem w Chełmie stanął taki parowóz. 🙂

    Polubienie

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie na Google

Komentujesz korzystając z konta Google. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie na Facebooku

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Wyloguj /  Zmień )

Połączenie z %s

Ta witryna wykorzystuje usługę Akismet aby zredukować ilość spamu. Dowiedz się w jaki sposób dane w twoich komentarzach są przetwarzane.

Podaj swój adres emailowy by obserwować ten blog i otrzymywać powiadomienia o nowych postach

Dołącz do 91 obserwujących.

%d blogerów lubi to: