Kolej na kolej

Strona główna » Alstom » Pociągi wodorowe: za, a nawet przeciw

Pociągi wodorowe: za, a nawet przeciw

Archiwum

Niedawno opublikowano raport którego autorzy odradzają belgijskiemu państwowemu przewoźnikowi kolejowemu zastąpienie napędu dieslowskiego przez ogniwa wodorowe (zobacz ten post). Do podobnego wniosku doszedł Metrolinkx, operator podmiejskiej sieci kolejowej w rejonie Toronto (Kanada). Anne Marie Aikins, rzeczniczka Metrolinkxu, tak uzasadniła tę decyzję: „technologia wodorowa nie jest jeszcze stosowalna w skali naszej sieci i w chwili obecnej pozostają bez odpowiedzi pytania dotyczące produkcji paliwa, jego przechowywania i transportu, oraz zasilania nim pojazdów”. Metrolinkx zamierza zelektryfikować swoją sieć kolejową napięciem 25 kV AC.

Pociąg Metrolinkx

Dla kontrastu, inny kanadyjski przewoźnik, Canadian Pacific (CP), ogłosił, że planuje przebudować spalinowo-elektryczną towarową lokomotywę na zasilanie ogniwami wodorowymi dostarczonymi przez Ballard Power Systems. Ma ona być gotowa przed końcem 2022 roku. Jeśli ten pojazd sprawdzi się w eksploatacji, CP zamówi kolejne dwie lokomotywy wodorowe.

Lokomotywa Canadian Pacific

Z kolei francuski region Bourgogne-Franche Comté podpisał kontrakt z Alstomem na dostawę trzech elektryczno-wodorowych pociągów typu Coradia Polyvalent. Będą mogły one jeździć po trasach zelektryfikowanych napięciem 1500V DC i 25kV AC, z zasilaniem z ogniw wodorowych tam gdzie nie ma sieci trakcyjnej. Te czterowagonowe jednostki mają osiągać 160km/h i pomieścić 220 pasażerów. Przy zasilaniu wodorowym ich zasięg ma wynosić 400 do 600 km.

Coradia Polyvalent

Jak widać, nie ma w tej sprawie jednomyślności. Mnie to osobiście nie dziwi: jest to nowa technologia, poza nielicznymi wyjątkami (na przykład w Niemczech) niewypróbowana jeszcze w praktyce. Ekonomiczna opłacalność, problemy z produkcją, przechowywaniem i transportem wodoru ujawnią się dopiero po dłuższej eksploatacji. I oczywiście oczekiwania różnych przewoźników nie są jednakowe: to co się sprawdzi we francuskich lokalnych przewozach pasażerskich nie musi się okazać idealne dla kanadyjskich ciężkich pociągów towarowych.

A co się w tej sprawie dzieje w Polsce? Na razie nic konkretnego. Ministerstwo Rozwoju, Pracy i Technologii wspólnie z Ministerstwie Klimatu i Środowiska zbiera projekty z obszaru technologii i systemów wodorowych, ale wybór projektów na tym etapie nie gwarantuje dofinansowania. To może nastąpić dopiero po zatwierdzeniu projektu przez Komisję Europejską która może wystąpić o przydzielenie finansowej pomocy publicznej.



8 Komentarzy

  1. saberblog pisze:

    Także Wielka Brytania ma zamiar przetestować nowy typ silnika, który mógłby pomóc w dekarbonizacji kolei – pociągi napędzane wodorem. Czytałem ostatnio, ze taki system zasilania wodorowego pociągu wytwarza moc wystarczającą do pokonania pociągu od 75 do 100 km. Hydroflex jest pierwszym w UK pociągiem napędzanym wodorem. Pierwszy raz został zaprezentowany publicznie z dwa lata temu na torach niedaleko Stratford-upon-Avon. Inżynierowie, którzy opracowali taki typ pociągu, chcieli zeby pasażerowie siedzieli obok wodorowych ogniw paliwowych w mysl ze im wcześniej zapoznają się z technologią, tym szybciej poczują się bezpiecznie. Rozumiem obawy dot. wodoru jako źródła paliwa , biorąc pod uwagę niefortunną historię Hindenburga 🙂

    Polubione przez 2 ludzi

  2. optymista13 pisze:

    A my jak zwykle… 20 lat za Murzynami (nie obrażając Murzynów).

    Polubienie

    • Wiesz, chyba wystarczy że przodujemy w strefach wolnych od LGBT ☹️
      A tak bardziej poważnie, to gdzie indziej przewoźnicy rozmawiają bezpośrednio z producentami taboru. A w Polsce pośrednikami są dwa ministerstwa, które zresztą nie mają pieniędzy

      Polubione przez 1 osoba

  3. picpholio pisze:

    Każdy oczywiście szuka rozwiązań przyjaznych środowisku, pytanie, czy są one również opłacalne technicznie i finansowo. Niewątpliwie przed nami jeszcze długa droga, ale wyraźnie jest na dobrej drodze. Śledzenie tych zmian za pośrednictwem swojego bloga jest bardzo interesujące.

    Polubione przez 1 osoba

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie na Google

Komentujesz korzystając z konta Google. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie na Facebooku

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Wyloguj /  Zmień )

Połączenie z %s

Ta witryna wykorzystuje usługę Akismet aby zredukować ilość spamu. Dowiedz się w jaki sposób dane w twoich komentarzach są przetwarzane.

Podaj swój adres emailowy by obserwować ten blog i otrzymywać powiadomienia o nowych postach

Dołącz do 92 obserwujących.

%d blogerów lubi to: